• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väntan på ny husbil

landskapet

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
33969
Medlemskap
2023
Tråkigt att vänta men håller du ut så slipper du ju prishöjningarna.
Säljföretaget har följande skrivning i sina allmänna villkor så jag misstänker att de kommer vilja justera priset när det idag har gått 4 månader sedan vi skrev kontrakt... Men det är ju som med all annat avtalsjuridisk en tolkningsfråga. När skedde själva prishöjningen som ligger utanför säljföretagets kontroll? Det är inte alltid lätt att vara konsument! :)

"Vid prishöjning av annan orsak och som ligger utanför säljföretagets kontroll
och som inträffar mer än fyra månader från avtalets ingående ska köparen
erlägga ett mot höjningen svarande pristillägg. Köparen har dock i sådant fall
rätt att häva köpet."
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Säljföretaget har följande skrivning i sina allmänna villkor så jag misstänker att de kommer vilja justera priset när det idag har gått 4 månader sedan vi skrev kontrakt... Men det är ju som med all annat avtalsjuridisk en tolkningsfråga. När skedde själva prishöjningen som ligger utanför säljföretagets kontroll? Det är inte alltid lätt att vara konsument! :)

"Vid prishöjning av annan orsak och som ligger utanför säljföretagets kontroll
och som inträffar mer än fyra månader från avtalets ingående ska köparen
erlägga ett mot höjningen svarande pristillägg. Köparen har dock i sådant fall
rätt att häva köpet."
I mitt fall står säljaren kvar vid kontraktet som även ska vara säkrat hos importören, detta har vi diskuterat vid varje tillfälle leveranstidpunkten flyttats fram. Så jag litar på min säljare och hoppas att detta ska stämma i slutänden.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Allt om Husvagn & Camping, försöker reda ut varför det är leveransproblem...

Länk till Readly
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Säljföretaget har följande skrivning i sina allmänna villkor så jag misstänker att de kommer vilja justera priset när det idag har gått 4 månader sedan vi skrev kontrakt... Men det är ju som med all annat avtalsjuridisk en tolkningsfråga. När skedde själva prishöjningen som ligger utanför säljföretagets kontroll? Det är inte alltid lätt att vara konsument! :)

"Vid prishöjning av annan orsak och som ligger utanför säljföretagets kontroll
och som inträffar mer än fyra månader från avtalets ingående ska köparen
erlägga ett mot höjningen svarande pristillägg. Köparen har dock i sådant fall
rätt att häva köpet."
Känns som du valt fel företag. Vi skrev vårat kontrakt i juli -21, dvs 8 mån sedan, för oss har det faktiskt varit att vi eventuellt skulle få extra rabatter pga förseningarna. Nu kommer inte jag driva den frågan då jag får låna bil gratis i 4 veckor av dom. Jag måste återigen säga att jag tycker dom skött det mycket bra! Förseningarna är ju inte deras fel, och jag visste ju om halvledarbristen och pandemi när vi skrev kontraktet.
 

Rimeus

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33881
Medlemskap
2024
Vi har köpt en ny husbil, vår står och väntar på registrering. Trodde vi skulle få hämta den strax men nu får vi vänta ett par veckor till. Det har gått en månad redan, så jobbigt när våren och solen är här. Men helt klar är vi närmre till att få rulla ut än många andra här som inte ens sett sin bil än. Vi har fått se, känna och beställa lite montering av extrautrustning, men det vore fint med nummerplåt.
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Nu var det en tid sedan någon skrev i den här tråden. Hur har det gått med leveransen?.
För vår del blir det ingen semester med ny bil, tidigast sep/okt. Veckan efter midsommar fick vi hämta ut en lånebil som vi får ha tills vår bil kommer. Tycker försäljare har gjort allt han bara kan o det är priset på vårat kontrakt som gäller.
Trevlig sommar.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej
Det var verkligen snällt av Husbilsfirman!
Vi fick ha en lånehusbil bil i 2v. Det var besvärligt nog då vi har 16 mil til säljarens utlämningsställe.
Någon husbil fick inte heller vi till sommaren. Ett tag kunde man inte lova något leveransdatum alls, men nu har de sagt, vilket inte alls är bekräftat skriftligt, att vi får den ”redan” i November i år, då har vi väntat i 14 månader. Ingen skugga ska falla på säljaren, utan det är tillverkaren som inte får fram chassin från Fiat
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Hej
Det var verkligen snällt av Husbilsfirman!
Vi fick ha en lånehusbil bil i 2v. Det var besvärligt nog då vi har 16 mil til säljarens utlämningsställe.
Någon husbil fick inte heller vi till sommaren. Ett tag kunde man inte lova något leveransdatum alls, men nu har de sagt, vilket inte alls är bekräftat skriftligt, att vi får den ”redan” i November i år, då har vi väntat i 14 månader. Ingen skugga ska falla på säljaren, utan det är tillverkaren som inte får fram chassin från Fiat
Vi fick åka Norrköping -Uppsala. Har man fått ett sådant bemötande/hjälp av försäljaren för att vår semester inte ska bli förstörd så åker vi gärna de milen. Om vi byter bil iframtiden så vet vi vart vi gör den affären.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Åker fortfarande i vår gamla bil här oxå, mailade precis till fabriken om det gick att få hälsa på för o kolla om det verkligen finns en bil i produktion. Har inte fått svar än, är på semester i södra Tyskland .Över 18 månader sen order nu.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Vi skrev på med carthagos försäljningschefs garanti att få vår bil levererad ett vissst datum , ÖIB talade om att de inte kunde leverera i tid , enkelt att säga upp avtalet på köpet, då blev det fart och tyskland kunde leverer bilen i tid. konsumentköplagen gäller....
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hur mycket har husbilspriserna gått upp från 2020 till 2022 för samma märke och model, är det någon som har koll på detta?

Det verkar som att har stigit rejält.


Konstigt att Fiat har så svårt att få fram sina lastbilar då de håller bra tempo på personbilar(vi levererar till dem)
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hur mycket har husbilspriserna gått upp från 2020 till 2022 för samma märke och model, är det någon som har koll på detta?

Det verkar som att har stigit rejält.


Konstigt att Fiat har så svårt att få fram sina lastbilar då de håller bra tempo på personbilar(vi levererar till dem)
Hej
Om jag skulle tacka nej till affären, skulle säljren kunna sälja den bil och utrustning jag valt, till annan för 200 000:- mer än jag betalar.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Sista budet för vår bil är att den lämnar fabriken 20/7, det datumet fick jag konfirmerat igår. Sedan tar det ca 14 dagar för allt att bli klart för leverans, frakt till Sverige, installering av tillbehör osv. Samt viktigast, registrering, tar 14 dagar enligt sista budet. Så med massa tur hämtar vi vår nya bil 3-5 aug.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Hur mycket har husbilspriserna gått upp från 2020 till 2022 för samma märke och model, är det någon som har koll på detta?

Det verkar som att har stigit rejält.


Konstigt att Fiat har så svårt att få fram sina lastbilar då de håller bra tempo på personbilar(vi levererar till dem)
Det var inte fiat som hade leveransbekymmer, det var carthago som sålt för mycket och hade problem då.
 
Toppen