• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väntan på ny husbil

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Är det någon mer som väntar på leverans av ny husbil ?
Jag är en, beställde i början av sept./21 och var lovad leverans i början
av april. Fick först besked om försening till maj och så efter lite tjat och påtryckning från
min sida om mer exakt och konkret leveranstid nytt besked om kanske leverans i juli.
Får lite intryck att man helst skulle se att jag annullerade ! Priset har ju gått upp sedan mitt köp och bilen skulle säkert kunna säljas på nytt till ett rejält högre pris.
Hur blir ni andra bemötta ??








Hur blir ni andra bemötta ?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Beställde ny i jan 2021, var sista 2022 som skulle tillverkas för den svenska marknaden, bilen skulle jag garanterat få innan jul, nov 2021 var det sagt. Nästa bud blev april 2022, nu är det sagt juni, juli. Det beskedet kom innan kriget så känns fortfarande osäkert. Alltså minst 18 månaders leveranstid, så beställ i tid om du vill speca din egen bil. Började prata med handlaren i sept 2020 när första offerten skrevs.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Vi beställde ny bil i juli 21, leverans var lovad till jan/febr 22. I nov fick vi besked att nu byggs vår bil, då lämnade vi in vår befintliga bil som inbyte som i sin tur snabbt blev såld. I jan ringde dom och då hade leveransen blivit framflyttad till sept/okt, gissa om vi blev lite molokna...
Nu har leveransen från fabriken blivit satt till 5 juli, 4-6 v senare kan vi få bilen, om inget ändras igen. Måste säga att handlaren ändå hanterat detta jättebra, i slutet av april hämtar jag en lånebil, en 2020, som jag får ha i 4 veckor. Det tycker jag är snyggt hanterat!
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Vi beställde i september 21 o fick besked att lev blir mellan mars o maj. Fick samtal från försäljaren i slutet av februari att det blir lev v 26 -27. Vi har en pandemi o krig så jag förstår att det kan bli förseningar,allt släpar.Försäljaren är trevlig o lämnar de uppgifter han har o vill självklart att leveransen sker så fort som möjligt, (han har säkert bonus som de flesta försäljare har).
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Har aldrig köpt ny husbil men det verkar vara så alltid, sen leverans, om man skriver avtal med förseningsklausul med prisavdrag/vecka så borde dom sätta realistisk lev från starten, det är ju dötrist att vänta kanske hela sommaren, men vet man tiden så är det oki
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har aldrig köpt ny husbil men det verkar vara så alltid, sen leverans, om man skriver avtal med förseningsklausul med prisavdrag/vecka så borde dom sätta realistisk lev från starten, det är ju dötrist att vänta kanske hela sommaren, men vet man tiden så är det oki

Problemet är väl att ingen handlare med förståndet i behåll lär skriva på ett sådant avtal.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Problemet är väl att ingen handlare med förståndet i behåll lär skriva på ett sådant avtal.
Blir vi många så får väl handlarna ge sig på tillverkarna, blir vi tillräckligt många så, i stället för att bara tacka och ta emot, klart jag förstår, men handlarna är rätt känsliga för förlorade affärer
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Blir vi många så får väl handlarna ge sig på tillverkarna, blir vi tillräckligt många så, i stället för att bara tacka och ta emot, klart jag förstår, men handlarna är rätt känsliga för förlorade affärer

Idag säljer dom allt dom får tag i, så om någon hoppar av sin beställning säljer dom bilen nästa dag för ett högre pris, så för närvarande
önskedrömmer du. :)
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Är det någon mer som väntar på leverans av ny husbil ?
Jag är en, beställde i början av sept./21 och var lovad leverans i början
av april. Fick först besked om försening till maj och så efter lite tjat och påtryckning från
min sida om mer exakt och konkret leveranstid nytt besked om kanske leverans i juli.
Får lite intryck att man helst skulle se att jag annullerade ! Priset har ju gått upp sedan mitt köp och bilen skulle säkert kunna säljas på nytt till ett rejält högre pris.
Hur blir ni andra bemötta ??








Hur blir ni andra bemötta ?
Hej LGT45:
Verkar vara Vääääldigt många bilar som ska levereras i Juli 2022.

Vi beställde vår i Sept.-21, blev lovade leverans till slutet Maj-22, sedan Juni-22 och nu senast i förra veckan, slutet av Juli-22.
Jag tycker dock att vi blir kompenserade så gott det går, för varje flytt av leveranstid, med tanke på Pandemi och Komponentbrist.
Jag misstänker att leveranstiden kommer att flyttas fram igen pga. Kriget i Ukraina.

Leverantören har, utöver kompensation i form av utrustning som vi kunnat lägga till, blivit lovade en lånehusbil under några veckor i sommar. Vilket förhoppningsvis gör att inte sommarens semester "brinner inne" helt.

Den som väntar på nått gott, får vänta länge....
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Beställde december 2020 med leverans november 2021. Leverans framflyttad i omgångar, februari-maj-och nu gäller augusti 2022!
Förmodligen inte sista ordet, spelar ingen större roll, vill inte få ut en ny bil i augusti (kör inte vintertid). Framflyttning igen bör ju innebära årsmodell 2023 och då förhoppningsvis med förändringar till det bättre.
Bytte in min befintliga i samma affär så jag är inte utan bil.
 

GunSil

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2024
Är det någon mer som väntar på leverans av ny husbil ?
Jag är en, beställde i början av sept./21 och var lovad leverans i början
av april. Fick först besked om försening till maj och så efter lite tjat och påtryckning från
min sida om mer exakt och konkret leveranstid nytt besked om kanske leverans i juli.
Får lite intryck att man helst skulle se att jag annullerade ! Priset har ju gått upp sedan mitt köp och bilen skulle säkert kunna säljas på nytt till ett rejält högre pris.
Hur blir ni andra bemötta ??








Hur blir ni andra bemötta ?
Vi beställde vår -21:a i okt -20, lovad leverans april -21, inget hände, nytt datum juli, hände inget, återförsäljaren flög ner till fabriken i Italien för att stämma av vad som hänt,, Coronatider och lock-down,, sedan gick det fort, den kom till Sverige 3/8 -21, och vi hämtade ut den 23/8. Förutom att vi fått vänta, gick det ingen direkt nöd på oss, då vi dessutom säsongar med husvagnen.som vi valt att ha kvar. Husbilen har vi köpt för att rulla vår å höst på äventyr..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det mesta som har någon form av elektronik i sig har bedrövligt lång leveranstid idag.
Vi har fyra beställningar på bilar på jobbet som är försenade mer än 6månader.
Jag beställde några ventilationsaggregat före jul och beräknad leverans flyttas fram en månad i taget :-(
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Läs gärna den nya konsumentköplagen som gäller fr.o.m. 1 mars 2022.
vid försening kan man som kund kräva skadestånd.
Betala aldrig förskott eller lämna hb i förskott utan bankgaranti som ska betalas av säljaren.
 

Jonspers

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Falun
HBK-Nr
33356
Medlemskap
2026
Enligt konsument köplagen gäller detta enligt rådorön. Vi beställde en husbil september med lovad lev. april-maj o vi har ännu inte fått besked om leverans.
Eftersom du tänkt använda husbilen i juli och säljaren kan leverera den först i augusti är dröjsmålet i leveransen av väsentlig betydelse för dig och då har man rätt att häva köpet direkt. Är dröjsmålet inte av väsentlig betydelse kan man ge säljaren en tilläggstid och om varan då inte levereras, häva köpet. Tilläggstiden får inte vara oskäligt kort. Om du måste köpa husbilen någon annanstans och det blir dyrare har du rätt att kräva ersättning för merkostnaderna av den ursprungliga säljaren
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Läs gärna den nya konsumentköplagen som gäller fr.o.m. 1 mars 2022.
vid försening kan man som kund kräva skadestånd.
Betala aldrig förskott eller lämna hb i förskott utan bankgaranti som ska betalas av säljaren.
Förslaget på ny lag ligger nu hos lagrådet. Förväntat ikraftträdande är 1 maj.
Pålle
 

landskapet

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
33969
Medlemskap
2023
Vi skrev kontrakt i november 2021 på en bil som redan var beställd av säljaren och som skulle produceras i december 2021 för leverans Jan/feb 2022. Fick besked av säljaren att när produktionsdatum är satt så sker inge större förseningar. Bilen är ännu inte byggd och säljaren gör inga ansträngningar att lösa det. De har fått hem samma modell i annan färg utan att erbjuda mig den och istället har dom lagt ut den till försäljning och prissatt den 15% högre än mitt kontrakt. Börja ledsna lite på deras stil…
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vi har inte beställt nån ny husbil men sålde våran Plåtis i september, det har vi ångrat djupt, för de pengar vi fick för plåtisen (mer än vi gav) Hittar vi inget som är av intresse, behöver gå upp 100.000-150.000 kr om vi ska hitta nåt. Så vi har bestämt att ta ett sabbats år från husbil. Kommer campa med husvagn istället! Kanske trivs vi med det och fortsätter. Men saknar min Burstner campeo 640 !:twitcy::swoon:
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Vi skrev kontrakt i november 2021 på en bil som redan var beställd av säljaren och som skulle produceras i december 2021 för leverans Jan/feb 2022. Fick besked av säljaren att när produktionsdatum är satt så sker inge större förseningar. Bilen är ännu inte byggd och säljaren gör inga ansträngningar att lösa det. De har fått hem samma modell i annan färg utan att erbjuda mig den och istället har dom lagt ut den till försäljning och prissatt den 15% högre än mitt kontrakt. Börja ledsna lite på deras stil…
Återförsäljarna har haft lite för bra år ett tag nu, vilket återspeglas på många sätt. Blir spännande och se hur många som blir kvar och hur deras kundservice förändras nu när sämre tider väntar.
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Vi skrev kontrakt i november 2021 på en bil som redan var beställd av säljaren och som skulle produceras i december 2021 för leverans Jan/feb 2022. Fick besked av säljaren att när produktionsdatum är satt så sker inge större förseningar. Bilen är ännu inte byggd och säljaren gör inga ansträngningar att lösa det. De har fått hem samma modell i annan färg utan att erbjuda mig den och istället har dom lagt ut den till försäljning och prissatt den 15% högre än mitt kontrakt. Börja ledsna lite på deras stil…
Tråkigt att vänta men håller du ut så slipper du ju prishöjningarna.
 
Toppen