• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vält husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Vält husbil

Fan vad det var svårt att övertyga KÖLIS om att vajerräcken är bra.

Jag sliter med argumenten, (puh!) men dom biter inte på'n

Nåväl, var man/kvinna har rätt att ha sin egen uppfattning, (demokrati kallas visst detta)

Nu har jag inte tid att "käffta" längre, ska glana lite på dumburken.

So long!
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vält husbil

Som motorcyklist gillar jag förstår inte dagens vajerräcken men som bilist känns det bra och tempot blir lugnare när de fartglada får tillfälle att köra om. Problemet med att köra på den som kör in i vajerräcket beror naturligtvis på den fula ovanan att inte hålla rätt avstånd till framförvarande. Varför skyller man på dimma, halt väglag osv. är det inte förarens uppgift att anpassa fart och avstånd efter väglaget?

Curt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.412
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Vält husbil

...Varför skyller man på dimma, halt väglag osv. är det inte förarens uppgift att anpassa fart och avstånd efter väglaget?

Curt.

Njaä, är det inte så att dimma, halka, snöyra och trafikintensitet skall anpassa sig till den fart jag vill hålla? Många tycks anse det i alla fall :( .
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.805
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Vält husbil

Denna tråd har spårat ur precis som det gör på vägarna. Det enda något så när säkra sättet att framföra våra motorfordon på är att vi har skilda körfält och att dom är uppdelade så långt det går. Väggbredden lär bli enorm och så även kostnaderna för att genomföra detta. Det bästa sättet för att ha en så liten olycksfallsrisk som möjligt är enkel, följ de lagar och regler som finns när det gäller att framföra ett motordrivet fordon. Om alla tänker efter före så ..........................
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vält husbil

Men alltså, ni som inte kan/vill förstå motståndet mot vajerräcken... Det är INTE att det finns räcken som vi är emot, utan att det är just denna farliga typ av räcken (och stolpar). Gärna avgränsningar mellan vägbanorna, men av annan typ! Ni får det att låta som att det är vajerräcken eller inget alls som är de enda alternativen. Så är det inte!
Ta och stanna längs en väg med vajerräcke och titta på stolparna, så förstår ni varför motorcyklister är upprörda!
Men vi är också MYCKET tacksamma för att vi i alla fall slipper bekymra oss om vad bilarna i motsatt färdriktning ska hitta på. En god vän till mig blev dödad av en mötande bilist som somnat vid ratten, och jag tror många av oss känner någon som råkat illa ut pga mötande trafik. Så, som sagt, GÄRNA någon form av räcken! Men helst inte just denna form!
Jag har inte själv kunskap om alternativen, men har ingen anledning att misstro dem som påstår att de finns (men kanske kostar mer än vajerräckena).
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vält husbil

Jag vet inte..tycker att det liknar fattigdomen..har aldrig set det nån annastans.Men visst är det bättre så än det var förut med trefiliga vägar och 110.Men ändå det säkraste är motorväg:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vält husbil

Sänkt fart på farliga vajervägar

Sverige 20 okt 07:19

Hastighetsgränsen på en rad av landets så kallade 2+1-vägar, där två- och enfiliga sträckor växlar avskiljda med vajerräcken, kan komma att sänkas.

Införandet av vägarna har räddat närmare 150 liv på sju år, enligt forskare, men på vissa sträckor har resultaten varit mindre goda och nu vill Statens väg- och transportforskningsinstitut sänka hastigheten där. Det skriver Svenska Dagbladet.

Det handlar främst om sträckor där hastighetsgränsen är 110 km/h. På dessa vill man nu sänka gränsen till 100 km/h. Det finns i dag drygt 150 mil 2+1-väg, varav hälften har 110 km/h-gräns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen