• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vält husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Vält husbil

Förbud är väl inget som tilltalar oss.

Om alla körde med insidan av pannan och följde regelboken till hundra procent så skulle allt vara frid och fröjd.

Men när man läser att man stänger andra trafikanter för att man själv vill bestämma så undrar man om insidan används.

:wink: :wink: Vänner i trafiken:wink: :wink:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe, vad hörde du -46 som var ännu dummare ?

ds
Jag kommer inte ihåg riktigt: det vår så länge sedan!
Ursäkta mig, jag kanske tog i litegrann, men du förstår nog att det inte var illa ment!
Här" älskar vi och slår ihjäl varandra, med samma varma själ". (Runeberg)

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest

Vid vissa tillfällen är det bättre att vara tyst och det tänker jag hålla mig till nu.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Skipper!
Du ska inte alls vara tyst!

Tror att man får lära sig i trafikskolan när man tar mc-kort att köra som du beskriver, när man är många mc`n i grupp! Just för att inte bli trängda av vägen!
Den som vill köra om får ge sig ut i vänster körbana ... inget konstigt alls.
Motorcyklarna kör enligt hastighetsbegränsning och ska inte slicka dikeskanten!
Även en ensam motorcyklist ska köra mitt i körbanan.

Det dummaste jag hört på länge är att dessa motorcyklister, som kör i konvoj hindrar annan trafik!
Det är ju samma sak, som om en bilist inte skulle köra ut på väggrenen ... och då bli anklagad för att hindra trafiken! :wub: //Pirkko

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Jag håller till 100 med Skipper. Har kört mc nästan i hela mitt liv och det är bara så att om vi kör i konvoj så är det Ett fordon som gäller. Detta är en SÄKERHET för oss mc förare. Ni (vi) som kör husbil eller --- Vanlig bil--- för får rätta sig efter detta. Du har väl aldrig blivit försenad ' för att en mc har kört --- för sakta--- Mc hlsm från kurt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50016

Guest

Är det någon som har statistik på hur många motorcyklister som skadats eller omkomit på grund av vajerräcken?

Har jobbat på vägverket i 36 år vid det man nu kallar för produktionen som "vägarbetare" .

Har upplevt hur traffikanterna blir mer och mer hänsynslösa, och dom som håller fartgränserna, 50-70-90-110 blir betraktade som bromsklossar.

Därför tycker jag, och många med mej att vajerräcken är ett bra sätt att separera mötande trafik. (det är även en kostnadsfråga, V-profilräcken är mycket dyrare)

Jonas 796

F

F.d. 14038

Guest

Jag har själv aldrig kört Mc, men jag har orsakat så att en helt oskyldig MC förare var ytterst nära att skadas alvarligt. detta utan att han själv gjorde något som helst fel.
KJag tittade enbart i yttre backspegeln innan jag fick för mig att köra om framförvarande bil, felet var att jag inte såg att en MC förare redan låg i den filen.
Jag tackar gudarna för att inget vajerräcke fanns där.
Jag stannade så fort möjlighet gavs, stannade MC förarn och bad om ursäkt för mitt urdåliga sätt att framföra mitt fordon.
Vajerräcken ska bort enligt mig.

F

F.d. 50016

Guest

När jag läser inläggen i denna tråd, får man uppfattningen att bil, eller motorcykelförarn är helt oskyldiga till att ha orsakat "vajerkörningen".

Vajerräcket är statistiskt bevisat, att minska dödsolyckor.

Att taga bort detta är lika dumt som att skippa s-bältet för att någon har fastnat i bilen som börjat brinna.

Procentuelt är ju chansen att klara sig mycke, mycke större.

Min fråga återkommer, hur många mc-förare har skadats av vajerräck?

F

F.d. 4879

Guest

Jag skrev tidigare att jag hade sagt mitt sista i den här tråden.. Nu har den väl i alla fall spårat ur? Jag har kört motorcykel på vägen sedan 1967 och gör det fortfarande. Jag kan hålla med i mycket, jag gillar heller inte konvojkörningar med mc då det har en tendens till att stanna upp övriga trafikanter även om täten håller hastighetsbegränsningen, det står i princip stilla i slutet av konvojen. Varför står E4 Stockholm söderut stilla varje dag 17.00? Är det för att första rödljuset finns i Helsingborg typ.. Nej jag åker inte hoj på det sättet, det är bara att provocera fram bad feelings för hojåkare hos andra trafikanter. En konvoj är inte ett fordon, det är en massa fordon som övriga trafikanter har rätt att köra om. Om de sedan ligger med tre meters mellanrum så blir det en trängning när bilen ska vika in, vad ska han/hon i bilen välja på? Köra av vägen på motsatt sida eller frontalkrocka? Hur kul är det att med husbilen ligga bakom tio långtradare som konvojkör med tre meters mellanrum? Är det någon som tror att man kan klämma sig in där vid en omkörning? Vi kanske skulle se oss alla som trafikanter på vägen och samsas om det hela och hjälpa varandra istället, många av oss har både mc, bil, husbil, kanske även har kört långtradare. Sen vidhåller jag fortfarande att ett vireräcke är en dödsfälla, både för folk på två hjul eller fler. Kan man satsa en j-a massa pengar och energi på en 0-vision så borde man istället för att bötfälla folk med en kamera ta bort de dödsfällor man har byggt efter vägarna i form av vireräcken, vare sig det är en eller tvåfiligt. Det finns betydligt bättre och säkrare saker, pengarna ska inte styra liv, det finns inget belopp på vad ett liv är värt!

F

F.d. 4879

Guest

När jag läser inläggen i denna tråd...........

Kontakta SMC, dom har statistik på det. Men en människa som har omkommit på grund av det är en för mycket. Allra helst sedan ett antal år tillbaka när bägge våra regeringar har infört en 0-vision. Det är fler än en som har omkommit.

F

F.d. 50016

Guest

Visst kör vissa MC-förare med huvudet under armen ..........

Ja, varför skall man köra om när framförvarande fordon håller tillåten fart i de flesta fall med råge.

Och till dej KÖLIS vill jag säga att vajerräckena står ju även för att fånga upp bilister som blir sjuka, hjul som lossnar, punkteringar etc. etc.

Jag vill inte möta en avsvimmad förare på min körbana.

Jonas 796

F

F.d. 6424

Guest

Fick jag bestämma så skulle jag förbjuda motorcyklar och EU-moppar på allmän väg...
Dessa onödiga ting är livsfarliga både för förare och omgivning.

Oftast kan inte dessa förare behärska sina fordon.
ds

nu åker man väl ur klubben...??
ds 2

Klart att du inte åker ur klubben.

Finns säkert många som tycker att det skulle förbjudas att pensionärer får framföra en 8 tons husbil i 120 med ett B körkort.

Rickard

Nu åker väl jag ut.

F

F.d. 4879

Guest

Det är helt rätt att vireräckena är tänkta till att stanna upp en bil. Men dom gör ju inte det! Titta där någon har åkt in i vireräcket så ser du att det är nerrivet, det ligger delar överallt, bilen har i många fall voltat eller stannat så snabbt att bakom varande har kört in i den. Ta istället och fråga Räddningstjänsten på orten vad dom tycker att vireräcket har gjort för positivt/negativt istället. Det är dom som är först på plats och får ta hand om följderna. Nu slår jag igen här och tar husbilen ner till Mörkö och åker tvåhjuling med mina andra klubbkompisar, garanterat virefritt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen