• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vält husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vält husbil

Man pratar om 0 visionen och sätter upp vireräcken, det är skrämmande att pengarna ska gå före liv och säkerhet. En bil som går in i ett vireräcke fastnar och slits sönder, i värsta fall välter som husbilen här gjorde. En motorcyklist som kör in i ett vireräcke omkommer i princip alltid.

F

F.d. 3581

Guest

Men Kölis, om alternativet är att utan räcken frontalkrocka med mötande trafik så bör väl virèräckena ändå fylla en funktion.

Att MC-knuttar havererar in i räcken förvånar mig inte med tanke på de många dödsföraktande MC-piloter som man ser på våra vägar, kryssande mellan bilar och fullständigt struntande i hastighetsbegränsningar.

Nu får jag väl f-n för detta....

DS

F

F.d. 4879

Guest

Det finns bara ett alterbativ och det är vanliga plana metallräcken som är tillräckligt höga för att bilen inte ska välta över och tillräckligt låga för att ingen motorcyklist eller bilist som far ur ska kunna slitas sönder mellan stolparna. Inget räcke alls är inget alternativ!

F

F.d. 6424

Guest

Håller helt med Kölis 75.

Själv motorcyklist.

Hoppas bara inte det var några av våra medlemmar.

Rickard

Senast redigerad av en moderator:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Var först emot vireräcken, men har ändrat mig!

Upplever att "blådårarna" är lugnare ... de vet ju att de kan köra om snart ... utan att riskera mötande bilisters liv!
Vissa mc förare kör som om de inte hade något huvud alls! Vad ska man in i wireräcket att göra ... speciellt om det inte är halt? :wub:
Tycker det är lika konstigt att det ska behöva varnas i radion om att det är halt väglag osv...
Nu misstänker jag att jag får "äta upp" det här inlägget, men det gör inget ... :D

Hälsningar Pirkko (älskar att köra mc)

F

F.d. 4879

Guest

Ja vad ska man in i ett vireräcke att göra, bra fråga då det inte är halt. Det kan ju vara (är inte alls ovanligt) ett sjukdomsfall, en punktering, en kraftig sidvind som hugger tag i en stor bil som en husbil, ett tappat hjul, ett skuret hjullager, något i styrningen som går sönder, en styrsevorem som plötsligt går av, en motor som stannar så att styrning och bromsar nästan blir frånvarande. Det är oftast inte farten som är orsaken till olyckor utan andra saker plus dåligt omdöme/bedömmande. I det läget så finns det ingen som kan försvara ett vireräcke gentemot ett stålräcke.

F

F.d. 673

Guest

Som knutte reagerar jag framför allt på stolparna till vajerräckena. De står otroligt tätt och är livsfarliga. Kom ihåg att vajerräcken ibland sitter även på höger kant av vägen, där det inte nödvändigtvis finns någon vägren att tala om. Vid ett tillbud där man behöver ta vägen någonstans finns alltså inte någonstans att ta vägen för den tämligen oskyddade trafikanten motorcyklisten som faktiskt ibland blir trängd av bilister. Eller hamnar i sladd av annan anledning (rullgrus, fel på cykeln...)

2+1-vägarna har jag bar gott att säga om, vilket fordon man än kör. Det är typen av avgränsning flera av oss har problem att acceptera.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Känner en man som jobbar på vägverket. Han säger att det oftast verkar vara dåligt omdöme i kombination med hög fart, som leder till att man hamnar i wireräcket! (Han gillar inte wireräcken) eller i diket.

Har drabbats av "dårar" som ska hinna om innan det 2-filiga tar slut eller att de "nästan" frontalkrockat med mötande bil. Ändå kör jag oftast över tillåtna hastighet.
Två av gångerna drog jag en transport med 600 kg häst i. Som tur var hade jag ögon i nacken, annars hade nog nån av oss hamnat i räcket. Det kan man väl säga att där var inte omdömet hemma riktigt! Liknande incidenter har inträffat när jag varit ute med husbilen.

Förra våren kom jag som nr 3 till en olycka på E18, väster om Örebro. Detta var på fm en lördag. En förare av en personbil hade somnat vid ratten och prejat en husbil, så den hade snurrat runt på vägen. Mannen i husbilen skadade benen illa och en flicka dog på passagerarsidan i personbilen. Vägen har inga wireräcken!
Blir mycket berörd av att minnas detta! Kan inte låta bli att fundera över hur det skulle gått om mitträcke hade funnits.

Tycker nog ändå att det är mindre olyckor pga sjukdom, punktering osv.
Jag är ingen expert, utan det är bara min egen känsla!

Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest

Jag respekterar fullkomligt hur du tänker och resonerar. Efter att ha varit ambulanssjukvårdare i många år så vet jag också att det är många som drabbas av sjukdomsfall när dom kör ett fordon, dom kanske är på väg till akuten när det händer? Om man nu ska ha skyddande räcken efter vägarna så bör dom i så fall vara enbart skyddande och inte dödande för en del trafikanter. Nog från mej i den här tråden.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Jag respekterar din och andras åsikt också!
Vad jag egentligen vill få fram är att det inte alltid är den som hamnar i räcket som har orsakat olyckan.
Är tyvärr inte värst bra på att formulera mig! // Pirkko

F

F.d. 8036

Guest

Visst kör vissa MC-förare med huvudet under armen men det gäller också alla andra trafikanter i minst lika hög grad.

Som Mc-förare av glidarcykel och ofta som Road Captain, dvs först i en kortege får man uppleva mycket. Och vi har den grundläggande filosofin att alla bilförare har huvudet under armen och det har nog räddat oss från många olyckor.
Hur ofta upplever vi inte att bilarna skall försöka pressa sig förbi innan det blir enkelfil som oftast resulterar i att dom skall försöka pressa sig in mellan cyklarna. Det är därför vi går ut och blockerar bägge filerna ett par hundra meter innan om nu någon skulle undra.

Sen finns det ju ett antal bilister som uppenbarligen finner det förnedrande att ligga bakom en husbil. Dom skall på alla sätt och vis förbi och sedan händer det ju ofta att dom körde egentligen inte fortare utan så får man istället bromsa bakom dom.

Som sagt, dåliga fordonsförare finns i alla kategorier.

F

F.d. 24280

Guest

HeHe..så har jag alltid tänkt sen jag tog körkort 1965..alla andra har huvet under armen:twitcy: :twitcy:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Zubac!
Blir alltid glad av dina inlägg! Du påminner om Ferdinand, som vill lukta på blommorna under korkeken och inte hetsa upp sig i onödan! :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Visst kör vissa MC-förare med huvudet under armen men det gäller också alla andra trafikanter i minst lika hög grad.......

Vad menas med cortege i det här sammanhanget; ska hela "konkarongen" betraktas som ett fordon eller varje enskild MC? Har man inte rätt att köra om en MC i taget?

Förvånad Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3727

Guest

Visst kör vissa MC-förare med huvudet under armen men det gäller också alla andra trafikanter i minst lika hög grad.........
Att blockera för andra trafikanter har jag sett mc-förare göra. Det är definitivt inte trevligt att hamna bakom "glidarna" då de gör på det sättet. Jag har för mig att det är förbjudet att uppträda hindrande för medtrafikanter på det sätt som Road Captain beskriver. Rätta mig om jag har fel.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Oavsett hur motorcyklister och bilförare kör så tror jag ursprunget till denna tråd var en vält husbil. Tråden övergick snabbt till vajerräckenas för och nackdelar.

Min fundering går i banorna om ekonomi kring vajerräcken kontra mitträcken av balkar. Antagligen räddas fler liv per krona med vajerräcken och det är detta som föranleder VV att sätta upp dem. Resonemanget är antagligen hellre en död motorfordonsförare på grund av vajerräcken än flerdubbelt förolyckade på grund av att det inte fanns några räcken alls på betydligt fler platser än nu.

Minns ni inte hur det lät när det skulle lagstiftas om bilbälten? Det ojades över att dessa kunde vara farliga i vissa situationer. Ett exempel var någon som skulle ha förolyckat på grund av att han inte hann kasta sig undan en bräda som kom farandes från en lastbil som smällt. Hade bilföraren inte suttit fastspänd i bilbälte hade han klarat sig var kontentan den gången. Hur många kör utan bilbälte idag därför att man anser dem vara farliga?

Beträffande vält husbil är det kanske att föredra än en eventuell frontalkollision med en mötande bil.

Sist, men inte minst: vi skulle kanske plädera för högre fordonskatt mot att vi fick fler vägar med balkmitträcken?

F

F.d. 8036

Guest

Naturligtvis har man rätt att köra om varje fordon men nu var det ju vägar med wireräcken och i situationen när 2 filer blir till 1 vi talade om och då är det i alla fall i min ögon dumt att försöka hinna med så många som möjligt för det slutar i regel med att dom måste 'kasta' sig in i den andra filen i sista minuten. Därför kör vi så vi undviker dess farliga situationer.
Dom flesta kan nog kosta på sig att förlora 10 sekunder på dom 2-3 kilometer det är till det blir en 2-filig väg igen.

Sen är det ju så att en del tycker 2-hjuliga fordon skall hålla sig på vägrenen så att man kan köra förbi även om man har möte eller annat hinder på vägen.

Det händer inte så sällan att bilar ligger och pressar på 1-filiga vägar för att
komma förbi. Det upplever man ju naturligtvis aldrig om man kör bil på ett försvarligt sätt.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Tänk vad en notis i en tidnig kan få så många olika tankegångar,Från en STACKARE som nu har en lång väntan på en ny HUSBIL ,till vireräcken, mc ,hur folk kör mm.
Underbart:mcride: Ha en trevlig husbilshelg:wub:

F

F.d. 3581

Guest

Fick jag bestämma så skulle jag förbjuda motorcyklar och EU-moppar på allmän väg...
Dessa onödiga ting är livsfarliga både för förare och omgivning.

Oftast kan inte dessa förare behärska sina fordon.
ds

nu åker man väl ur klubben...??
ds 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen