• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägpirater

F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vägpirater

Asawi, det där med matskålen verkar effektfullt. Jag vet en kvinna som sätter ut ett par skyddsskor storlek 48 utanför dörren när hon är ensam hemma. Ett par begagnade patroner från en hagelbössa, vilka ligger lite slarvigt ”tappade” utanför entrén är nog också ganska verkningsfullt.

Glad midsommar från farbror Claes.
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vägpirater

Något utanför ämnet.
Hundvakten, du verkar inte att ta alltför stor hänsyn till småtjuvarnas fysiska hälsa efter deras eventuella besök inom ditt revir. Om detta tankesätt kan man och har man olika synpunkter och var jag står i denna fråga kan kanske anas genom mina tidigare inlägg i ämnet: ”Att försvara sig och de sina”.
Jag har hört något som kanske kan intressera dig vad gäller att ingjuta ett minne för livet på en motståndare. Det jag hört är kanske lika osant som många stölder från husbilar, men det hindrar ju inte att jag höjer rösten sålunda:
I Tyskland skall det finnas till försäljning ett litet pennliknande föremål som kan skjuta ut en glödande magnesiumkula. När denna tränger in i förslagsvis bovens akterspegel, då fortsätter kulan att brinna med hjälp av syret i bovens blod. Skadorna blir inte livshotande – endast ett svidande nederlag och vissa svårigheter under lång tid att ta en stol i besittning.
Naturligtvis är ett sådant beteende helt oacceptabelt och det finns naturligtvis inte i varken Hundvaktens eller farbror Claes sinnevärld att behandla en stackars olycklig människa så drastiskt och hänsynslöst. Dock kan man umgås med denna hemska tanke utan att få menliga själsliga skador.

Härmed stänger farbror Claes datorn för flera dagar, drar ur alla sladdar med tanke på blixt och dunder och glider sakta mot det fantastiska Öland.
Ta det lugnt kära vänner såväl på vägen som i hängmattan.
Hälsningar farbror Claes.
 
F

F.d. 12730

Guest
Sv: Vägpirater

vår hund som var med skäller inte förrän nån rör vår bil, om han ens skäller då. jag såg kameran dagen innan, men man vet ju aldrig. Poliserna som var där talade om fler inbrott. Vi hade tom tom liggande där fram och även husses plånbok, så visst är det konstigt ( glömt förstås)
matte
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vägpirater

-
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12730

Guest
Sv: Vägpirater

vi tänker i allafall inte sluta fricampa, det är ju liksom tjusningen med husbilslivet. Livet är ju sånt att det händer saker ibland, och jag tror inte det är särskilt vanligt.
matte
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Hej Postis. Får man fråga var du köpt din rörelse sensorer o hur kopplat dem?

Mvh Sanddammaren
 
B

Bengt-Helena

Guest
Sv: Vägpirater

Lördag 30 Juni 2007Par i husbil sövdes och rånades

Trots att paret från Frankrike låst sin husbil ordentligt och bokstavligen sov på sina kontanter blev de natten till i fredags rånade vid Laganland.
- Det mesta tyder på att de sövts med någon slags gas, säger Hans Björkman på
Kronobergspolisen. Paret från Frankrike åkte följe med vänner och tillsammans parkerade man för natten vid Laganland strax norr om Ljungby. När de gick och lade sig för att sova nöjde de sig inte med att låsa samtliga dörrar. De spände dessutom fast dörrarna med säkerhetsbältena.
Men när paret vaknade hade man ändå blivit av med omkring 15 000 kronor.

Fler på P-platsen
Parets husbil var inte den enda på parkeringen. Parets vänners och ett par husbilar till fanns uppställda på platsen. Varför bara det franska paret drabbades förvånar polisen. Särskilt eftersom paret hade täckt för sina fönster så att man inte kunde se in i bilen.

Väskan under kudden
Tjuvarna dyrkade upp passagerardörren, skar av säkerhetsbältet och tog sig in i bilens förarkupé. Gärningsmannen har sedan gått in i husbilens allrum tagit kvinnans handväska, som hon förvarade under huvudkudden, och sedan hällt ut hela innehållet på förarsätet. Där har man sedan kunnat välja ut det man ville ha med sig. Stöldbytet bestod av cirka 300 Euro, 100 USdollar samt en GPS-navigator.
- Kvinnan säger att hon normalt sover väldigt lätt och det verkar märkligt att någon kan röra sig så fritt i husbilen utan att paret vaknar, säger Hans Björkman.

Huvudvärk
Kvinnan har uppgett att hon hade kraftig huvudvärk när hon vaknade och polisen misstänker därför att tjuvarna använt någon form av sövande gas. Blod och urinprov har tagits på paret för analys och Kronobergspolisen har varnat sina kollegor i de angränsande länen och anmält händelsen till polisen i Västergötland som är samordnare för den här typen av brottslighet.

Allt tyder på gas
Rån mot sovande husbilsägare är ett återkommande problem längs Europavägarna. Förra året var det ganska få men för två år sedan inträffade många längs både E 4 och E 6. Oftast har det dock handlat om inbrott, där man krossar en ruta och rafsar åt sig vad man kommer över.
- Det har funnits misstankar om gas tidigare, men då har vi avskrivit teorierna. Här tyder allt på att det använts, avslutar Hans Björkman.

Henric Bingström
document.write('' +'henric.bingstrom@smp.se' +'');henric.bingstrom@smp.se
0470-770480

Lördag 30 Juni 2007 05:00
| Papper | Taltidning | PDF | Handdator | WAP | RSS |
Adress: Smålandsposten, Linnégatan 2, 351 70 Växjö
Telefon: 0470-77 05 00
E-post: Kontakta Smålandsposten
Ansvarig utgivare:document.write('' +'Magnus Karlsson' +''); Magnus Karlsson _uacct = "UA-589320-3"urchinTracker();
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

:(En undran från Svania:eek: Hade dom som har blivit rånade något Larm ?

Ps :eek: Enligt polisen var inte Husbilarna vid Spekeröd utrustade med larm:mad:
 
Senast ändrad:

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Vägpirater

Ja detta verkar lite konstigt, bara en husbil?
Varför har de så mycket kontanter med sig när man har kort numera.
Ja man kan undra hur det är.

Ja det är tråkigt ändå om det har hänt?
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Vägpirater

Mycket kontanter är det väl inte frågan om direkt.
Menar ni som tror att just detta är ett bedrägeri att man skär av sina egna säkerhetsbälten som innebär att man inte kan åka vidare.
Dessutom ersätter väl inte försäkringsbolaget förlorade kontanter.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Vägpirater

Hej i surret.
För ett antal år sedan var vi på väg till Medelhavet med vår gammla husbil. En Hobby 620 AK, 1990. Vid en större rastplats utanför Dijon parkera vi vid flera lastbilar för natten, dock stank det av urin så vi flyttade oss 50m till en parkeringsficka med fler husbilar och ett matställe intill. Somnade gott efter en lång resdag. Klockan fyra på morgonen hörde jag gnissel i förarhytten, och såg kupe lampan tändas och släckas! Hum, påhälsning, adrealiner rusade till och reptilhjärnan sa aaaatack! Naken och rädd, vråla jag till och gjorde ett utfall mot besökaren. Två bilar försvann i hög fart övriga fyra i vår husbil tvärvaknade, skrämda av mitt oväsen.
Bilen var låst när vi lade oss, dock stod vi ensamma på parkeringen. Ingen skadegörelse på högra dörren, inget saknades. I hanskfacket som innehöll hushållspapper, var det enda som blev flyttad på.
Hunddekal, larmdekal satt klistrade på bilen.
Tack vare Fiats goda kvalite, knirkande dörr vaknade jag.Färden fortsatte denna tidiga morgon söder ut, inte lön att sova vidare!
Det är dock enda händelsen på 16års husbilskörande. Vi känner oss trygga, har dock kompleterat med larm å extralås på nya husbilen.
God sommar på er önskar Stephan
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vägpirater

Jag tror visst någon kan ha varit inne i deras husbil, men inte att handväskan fanns under huvudkudden, utan betydligt mer lättillgängligt. Gas tror jag inte på.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Hej alla!
Kom hem i veckan efter 4 veckor på vägarna i Europa och kan meddela att inbrotten ingalunda är okända bland husbilsåkare i Europa.Talade med både Tyskar och Italienare och dom var alla mycket tveksamma till att åka i Norden på grund av rånrisk.Dom flesta vill men tycker att risken börjar bli för stor att semestra i ex Sverige.Jag har försökt förklara med statistik att faran är väldigt liten men det hjälper ju inte den som blir utsatt.Hoppas polisen tar dom dj-larna,så många kan dom ju inte vara.
Ha en rånfri sommar på Er Anders.B
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Hej
Jag kan inte låta bli att kommentera tidigare inlägg beträffande inbrottet vid Laganland. Jag tror att det var en traumatisk upplevelse för de Franska paret, på semester i sverige, att vakna upp och upptäcka att det varit någon inne i deras husbil. Att ett par i 60 års åldern skulle anmäla detta i syfte att lura något försäkringsbolag verkar för mig helt främmande eller att belasta det svenska rättssystemet i en påhittat händelse.

Enlig artikeln så var det flera bilar på platsen. Måhända att de andra bilarna var utrustade med larm eller att denna bil var ett enklare byte. Man vet inte om man inte varit på plats. Det blir mycket spekulationer.

Jag skall personligen följa upp denna händelse och se om man får fram uppgifter på eventuell sövande gas. Man har ju tagit både blod och urinprov på de drabbade paret.

/Kenneth/
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Vägpirater

För att få lite perspektiv på problemet med vägpirater så kan jag tala om att det bara i Stockholmstrakten mellan jan-maj 2007, begicks 166 villainbrott och 266 lägenhetsinbrott. Visserligen bor det fler människor i det området än som vistas i husbil men statistiken skrämmer tycker jag.
Bertil_j 556
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vägpirater

Vad jag förstår har heller aldrig personskador uppstått vid dessa stölder. Jag utsätter mig för mer fara för liv och lem när jag befinner mig rullande på vägen! Skulle någon stjäla min plånbok för att jag är oaktsam med den skulle det förstås vara ett otyg som skulle ställa till massor av problem. Men problem som ändå kan fixas!
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Vägpirater

Det är nog som Master säger att det var det objektet som utvaldes och man inte hade mer gas än till en "dos" eller att man inte vågade ta mer än en bil, men här på västkusten tog de 5 bilar på samma plats! Det skrämmande är att om det är gas och att man då inte har en aaaning om att man blir rånad är det en otäck tanke. Det skulle vara bra för oss alla husbilsåkare att få mer information om denna händelse, om man eventuellt möjligen kan undvika att utsätta sig för detta, det räcker inte att säga camping för på Kärralund i Göteborg fick 3 bilar påhälsning för en kort tid sedan. På frågan från Sanddammaren var jag köpte backsensorerna som jag monterat som väckning när någon går för nära bilen så är svaret Biltema 245:- för hela anläggningen se inlägg 1. Jag har visat den fejkade plånboken för en del kompisar nu och alla säger att i svagt ljus så ser de ingen skillnad på dessa kort och äkta vara.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägpirater

Fast å andra sidan vad är det för camping när obehöriga personer kan komma in??:mad: :mad: :mad:Då kan man snarare börja prata om Campingpirater inte väg...
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen