• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägpirater

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater


Nej, man får inte ha pepparspray, men man får inte råna människor heller.....​


Numera är det nog säkrast att ta lagen i egna händer - även i gamla Svedala, tyvärr.​


Utöver farbror Claes fogsvansar o yxor så efterlyser jag pepparspray, elpistol och som grädde på moset ett avsågat hagelgevär. Hagelgevär är väl bra för då behöver man inte sikta så noga.​
DS
ps

glömde Håkans flugdödare
ds


 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägpirater

Jag tror inte det..lagen i egna händer...nej.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater


Utöver vapenarsenalen så ingår även lite "mjukvara" enligt bilden.​
Vovven är bara en valp på 10 månader och står inte på en pall - hon står på golvet och spanar efter pirater..​

 

Bilagor

  • IMG_0002-kompr.JPG
    IMG_0002-kompr.JPG
    269,2 KB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 425

Guest
Sv: Vägpirater

Trots era roliga inlägg så tycker jag att det förstör frihetskänslan att behöva tänka på dessa pirater..... första året med husbil och hade sett fram emot en semester söderut i Sverige men jag tror fricampingen går bort för vår del....
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

AndersoBeatrice

Låt för guds skull alla våra allvarliga o skojsamma inlägg inte skrämma er från fricamping.

Om ni läser mellan raderna i tråden så tror jag ni kan dra slutsatsen att många ifrågasätter om dessa sk rån verkligen ägt rum, och i de former som publicerats i media.

Personligen tror jag att majoriteten är fingerade och resten beror på slarv som olåsta dörrar och värdesaker som exponerats som i skyltfönster.

Ha nu en trevlig sommar med bilen o låt er inte förskräckas.

Hälsningar

Dag S
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Se det så här i stället

Det finns ca 50.000 husbilar i Sverige. På sommaren så är det ca 100.000 husbilar (lågt räknat) som rullar på våra vägar och övernattar lite varsomhelst. År 2006 var det 34 st inbrott i husbilar!!! Dom flesta var turister från övriga
Europa, alltså inte svenskar. Så gott som alla skedde från höger sida, alltså passagerarsidan. Många gånger var det hyrbilar med alkov och folk som lämnat värdesaker synliga i rutan framtill. Alltså inte rutinerat husbilsfolk. Vi lämnar ju aldrig värdesaker synliga, eller hur?(om vi nu har några)!

Och har du varit på semester och är på hemväg från t ex Norge har du nog haft en trist semester om du har ca 3000 euro med dig hem!

Fricampa med glädje och sunt förnuft så får ni en underbar husbilssemester.

Det är farligt att leva, man kan faktiskt dö.

Glada fricampande husbilshälsningar från
Eva, som till och med inte har larm!!! och sover gott ändå!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vägpirater

Gott att det finns förnuftiga människor också.Tack för det inlägg Eva!
Mvh/Zlatko
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Hej, Eva
Jomenvisst, statistiken talar nog sitt tydliga språk - dvs risken att drabbas av pirater i husbilen är nog nästan försumbar.

Men ditt resonemang påminner lite om killen som inte skaffar eldsläckare eftersom det inte brunnit här förut.

Den dag jag står öga mot öga inför en skurk så hjälper det inte att hänvisa till att "du skall statistiskt sett inte råna mig". Dessutom uppstår sannolikt språkförbistring i sammanhanget.

Om det skulle hända mig och min familj något pga av att jag inte vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder så vore jag antagligen död, eller också erhålla någon form av livsvarig ångest.

Jag nöjer mig inte med Claes fogsvans - i min bil skall det även finnas "tyngre grejor".

Tack för senast i Floby, och speciellt tack för grillkorvarna.

Hälsningar

Dag
 
  • Gilla
Reaktioner: Siw

lasse58

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Växjö
HBK-Nr
497
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Det är ju sorgligt om man tänker lite, att 34 rån på ett år kan hetsa upp oss på detta vis?!
Lite försök att öka på semesterkassan kan man ana i vissa fall; 90000 i kontanter? Måste upplysa omvärlden om att vi har uttagsauotomater!

Lasse
 

Bilagor

  • Österlen 083.jpg
    Österlen 083.jpg
    146,8 KB · Visningar: 11
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vägpirater

Lasse,
tror vi på detta om en semesterkassa på 90 lakan ?

Antingen skall man växla svart eller köpa knark. Vilken annan sunt förnuftigt tänkande människa tuffar omkring med dessa riksdaler i bilen? Inte ens insydda i madrassen..

ds
 
  • Gilla
Reaktioner: Siw

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vägpirater

Jag tror att man aldrig kan vidtaga tillräckliga säkerhetsåtgärder för att förhindra brott, packet ligger alltid steget före, tyvärr. Även om du väljer att sitta hemma vid kökbordet i ödemarken kan det vara farligare än övernatta på en rastplats vid västkusten,(som lär vara mest utsatt för brott).

Jag tror fortfarande att onödig rädsla är ett stor hinder för en bra husbilsemester.

Tack själv för Floby, det var trevligt i sann HBK-anda. Korven heter Robertsson och är ifrån Örebro.
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Vägpirater

Hej på er alla

Då är vi i Sverige efter fem dgr resa från Alicante. Apropå denna tråd vill jag bara upplysa om att vi har provat på fyra olika fricampingar utan problem.
På playan i spanien, i en vingård i södra Frankrike mellan ett par lastbilar på en stor mack i Tyskland samt en fin ställplats bakom en gullig restaurang norr om Bremen.

Vi kommer att fortsätta fricampa, som sagts tidigare i tråden var streetwise så är det inga problem.

Vi har ett dubbellarm, ett vanligt med alla sensorer samt ett sovlarm som sätter igång vid ett inbrytningsförsök.

Snackade med en lastbilskille i tyskland och han tipsade om det enklaste. ett vanligt spännband mellan framdörrarna. Billigt och enkelt.

Ha´de´
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Vägpirater

Igår natt enl.Hallands-Nyheter blev ett norsk par bestulna.De övernattade på parkeringen
vid södra fästningshörnan i varberg.
När de vaknade på morgonen saknade dom ett par hundra kronor,en kamera,telefon och
div.kontokort .

MVH Inge K
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vägpirater

-
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12730

Guest
Sv: Vägpirater

Vi låg vid Varbergs fästning från söndag till tisdag. Första natten blev en norsk husbil utsatt för stöld. De sov och vi sov, märkte inget förrän på morgonen. De hade kamera och plånbok liggande fram, inte så bra. Vår bil blev inte utsatt. Nu sätter vi en kedja med lite skrammel på mellan dörrarna fram. Aldrig ska såna få sabotera vårt husbilsliv, hoppas jag
matte
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vägpirater

-
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vägpirater

Personligen tror jag att majoriteten är fingerade och resten beror på slarv som olåsta dörrar och värdesaker som exponerats som i skyltfönster.​

Exakt mina tankar!!

Har just varit ute ett par dagar utan hund, och det kändes lite egendomligt. Gråhunden jag hade förut var ett utmärkt "larm", och även om Bamse inte funkar på samma vis har han säkert en viss avskräckande effekt. Jag ställde i alla fall ut hans vattenskål utanför dörren, som jag brukar, för jag tror att OM det nu smyger omkring tjuvar, vare sig de är proffs eller lokalt "bus", tror jag de föredrar fordon utan hund.

Och SJÄLVKLART har jag plånbok etc i bodelen på ett svåråtkomligt ställe!

Och som dottern lite krasst sa när jag ringde och undrade om jag skulle vara orolig: "Du, ingen som ser Skorven tror du har något av värde. Ställ ut en bössa så kanske du får in lite pengar istället..."
 
Toppen