• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utvärdering Elmia

F

F.d. 24320

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

....................
Detta är högst mina egna bedömningar som jag gjort har dock dock en bred kunskap om husvagnar och husbilar. Men vi är alla olika och uppfatar allt så olika.

Så nu undrar jag vad tycker ni?????

Vi tycker mässan som vanligt var rolig och bra att gå på. Lite intressanta nyheter att titta på fann jag också, och JR`larmcenters monter gillade jag informationen jag kunde ta till mig mycket.
Vet inte om dom fanns där förra året med, men isf missade jag dom så glad jag såg dom i år.

Vad vi reagerar lite negativt på är att alla utställare tenderar att ställa ut samma sorters inredningar.
Vet att det finns fler varianter än en minimal soffa ,man inte kommer i och ur bekvämt, bakom ett för litet bord med två snurrbara stolar till.
Men vi saknade i princip helt allternativ till detta.
Finns ju sittgrupper för både 4 och 6 pers i relativt små bilar med sofforna tvärs eller längsgående med två extraplatser i framsolarna.
Det skulle vi vilja se mer av.

Men förutom det är vi mycket nöjda :)

MvH Benny & Camilla
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Utvärdering Elmia

Hej

Är själv inte på Elmia i år men är lite nyfiken på hur den nya Bürstnern med panoramafönstret upplevs med tanke på ljusinsläpp osv. Hur som helst lär man väl vara nogrann när man täcknar försäkring på dessa. Ett stenskott på den rutan så lär man väl bli fattig om man har fel försäkring..........

/Per


Enligt säljare på plats i Jönköping så ska panoramarutan vara billigare än den gamla standardrutan. Sol och värme gillar vi ju alla, så varför vänta. Bara att slå till.
:)

JOE
 

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: Utvärdering Elmia

Själv fastnade jag i år helt oväntat för en LMC Explorer I 655G.
Jag har aldrig haft en tanke på en helintegrerad bil innan, men den här var riktigt trevlig med en underbar U-soffa i bak, där man kunde höja och sänka bakre delen av soffan, och på så sätt få ett riktigt stort garage.

Och så hade dom ju en riktigt trevlig försäljare från Sören Käll Bil AB!
Det är värt mycket!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Utvärdering Elmia

Vi tittade speciellt efter bilar där man klarar 3500Kg med marginal, och hittade flera mindre helintegrerade bilar som vägde 2600-2700 kg körfärdiga! Bl.a. Hymer Exis, Detleffs Globebus, och LMC nya minsta som bara var 5,95m lång dessutom. Trots det fyra kojplatser om man är vänner! :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Utvärdering Elmia

den intresantaste bilen fans i polars monter dorotea husvagns byggare har återigen begåvat sverige med en riktig vinterbil denn var lite mindre än den första. men docken bil som man kann njuta vintern i utan problem, dom liksom Kabe vet hur man skall bygga riktiga vinterbilar.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Utvärdering Elmia

är det bara riktigt drapperi så har man koll på det rykten skall man inte tro på för då har man tydligen inte koll på nogonting.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.302
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Utvärdering Elmia

Faktum kvarstår, ett draperi är inte en tillfredställande lösning, oavsett om den är "riktigt" eller ej.
Det är den typen av lösning som en liten lågkvalitativ tillverkare tar till för att spara pengar, och vissa går på det, ROFLMAO!

En Riktig vinterbil har isolerad hytt med isolerat och uppvärmt jalusi för vindrutan. Allternativt en isolerad dörr till den oisolerade hytten.

Jag har inte den bäst lösningen i min Dethleffs ("riktigt draperi"), och det har inte du i din Kabe heller.

Den bästa lösningen kan man kräva av en riktig vinterbil.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Utvärdering Elmia

Jag tror att man får se detta med vinterbil utifrån olika behov. Några dar med -15 i sydsverige eller längre tid med -25 i norrland. Sverige är långt.
Hos mig räcker det med finska vintertäcket, men normalt räcker standard hytt-draperi.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.302
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Utvärdering Elmia

Esbjörn,
Jag håller med dig i detta.

Min poäng är att en bil som är bäst rustad för vinterbruk inte har draperi mot oisolerad hytt.

Om man tycker att ett draperi räcker, då finns det otroligt många bilar som har lika bra vinteregenskaper som Kabe och Polar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

Och sen har vi ju det här med tyngdpunkt och drivning - varken Kabe eller Polar verkar ha kört särskilt mycket på vinterväg när dom säljer framjulsdrivna bilar som bästa vinterbilarna. Tur att bl.a. Frankia finns så att man kan köpa FF2/4 på Mercedes, för att ta ett bra exempel som komplement till Iveco-bilarna.

Å andra sidan har vi ju ventilerat detta lika många gånger förr som det finns snöflingor i en stor snödriva.

Med hopp om snar vinter så man kan ta husbilen ur sommaridet,
Anders
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Utvärdering Elmia

Polar har bott i dorotea i många år så dom är nog väl förtrogna med förhållanden dä uppe iden lands ändan dom har tillverkat vinterhusvagnar i många år dom vet nog mer de flesta hur dom skall bygga fordon.
 
Toppen