• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utvärdering Elmia

F

F.d. 25246

Guest
Det var tre år sedan sisst jag var där. och själv åker jag en Argos 748 -07 Men jag jag blev väldigt besviken på många tillverkare. Många tyska tillverkare går från kvalitet till smäck i små och stora detaljer. när man tar tag i luckor dörrar mm. märker man att det jagas vikt och billigare tillverkning. Det fanns undantag Italien dessa är på stadig väg upp dom är snart i kapp och det med mycket lägre priser mycket roligt.

Var inne i en concorde för kul skull igen. Men men dom börjar dom med, och dom är totalt omkörda av uppstickare Morelo. Det går inte att luta sig tillbaka och leva på gammla meriter och ett innarbetat namn. Jag gillar verkligen när uppstickare lyckas det gynnar alla parter.

En ljuspungt var dethleffs som jag tidigare upplevt lite smäckiga dom har fått till väldigt mycket åt rätt håll kul!

Jag kan sammanfatta allt till att jag behåller min Argos -07 och inser att skall jag få något som slår den i utrustning kvalitet måste jag investera i en Morelo:mcride:

Detta är högst mina egna bedömningar som jag gjort har dock dock en bred kunskap om husvagnar och husbilar. Men vi är alla olika och uppfatar allt så olika.

Så nu undrar jag vad tycker ni?????
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

Tittade noga på dom två stora med tandem xli där var bordet bättre och luckbeslag starkare mot när jag for runt -09 kollade även in deras variant med låga sido sängar och toan bak både som i och halv kändes rejäla när man lyfte och vred i olika saker. Den senaste kommer jag rekomendera till ett par vänner som letar.

Skulle dom byggt dom stora en halvmeter längre så gruppen blir större då skulle det vara väldigt intressant med ett byte....

Ha det gott o njut av alla fina husbilar.

ps sov nu inte så hårt....
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

Hej
JA Många HB:ar var inte mycket att han,I allafall som året runtvagnar.
Men det fanns ju kvallite för alla smaker.(eller avsaknad av kvallite)
/Vidhem
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

Tittade lite extra på nya Elnagh Magnum 81g, det var en fin bil till bra pris. Ljus och fin inredning. Om vi bara hade fått våran såld och kunnat skrapa ihop resterande summa!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

Det fanns en bil värt att tänka på för oss som vill ha stort vardagsrum men kort och lätt bil:

Adria Matrix SG590! Kort men med fina utrymmen, kanske inte världens bästa kvalite eller någon vinterbil, men vilken resebil.

Jyrki
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Utvärdering Elmia

Hej

Är själv inte på Elmia i år men är lite nyfiken på hur den nya Bürstnern med panoramafönstret upplevs med tanke på ljusinsläpp osv. Hur som helst lär man väl vara nogrann när man täcknar försäkring på dessa. Ett stenskott på den rutan så lär man väl bli fattig om man har fel försäkring..........

/Per
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Utvärdering Elmia

Hej

Är själv inte på Elmia i år men är lite nyfiken på hur den nya Bürstnern med panoramafönstret upplevs med tanke på ljusinsläpp osv. Hur som helst lär man väl vara nogrann när man täcknar försäkring på dessa. Ett stenskott på den rutan så lär man väl bli fattig om man har fel försäkring..........

/Per


För inte tala om värmen på sommarn! Klima-anläggningen klarar inte rå med den.:wideeyed:

Ottar
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

Hade stora förhoppningar på Polar och visst, det är säkert kvalitet, men fy vad mörkt och murrigt det var där inne. Mörkt golv, mörka träslag och små fönster, inte alls nåt som föll mig i smaken.. Belysningen förmådde knappt att lysa upp det.

Nåt annat jag såg som jag däremot gillade var att Cabby har börjat med förbränningstoalett. Synd bara att dom inte bygger husbilar.. ;) CabbyLoo kallade dom detta, och dom säger att dom är först med det. När det kommer i en husbil ska jag ha en sån!!!!!

Sen blev vi positivt överraskade av Sunlights alkovmodeller, särskilt den med våningssäng bak och dörren just framför denna (A72 tror jag bestämt den het). Spännande koncept. Kunde möjligtvis önskat mig ett lite större garage och bättre dusch, men man kan väl inte få allt. Nån som vet (borde väl gå) om man kan bädda ner sittgruppen på den? Isåfall har man 6 bältade platser och 6 sovplatser (fäller man upp underslafen i våningssängen får man dessutom ett gigantiskt garage), därtill hyfsad lastvikt om man väljer 3850 kg totalvikt, dessutom för ett rätt facilt pris.
EAA049A9-34B3-4A04-ADB9-40FFBEC01CFD-5029-00000DCFDD4BDC47.jpg

D10FB9F8-2C50-475C-BAAA-D766C5E7C21B-5029-00000DCFE47970A6.jpg


Dessutom såg vi en TEC som var lite fräck, med uppfällbart tak ala Multivan, under 6 meter och över 900 kilo lastvikt. Behöver man inte ha dom extra sovplatserna låter man helt enkelt taket vara nedfällt. Inte särskilt vinterdugligt kanske.. AdvanTEC hette den.
60D6D03B-85FE-48A5-8BFE-AB798A091D8D-5029-00000DCFE0CEC65E.jpg

37A035C5-162B-4158-9B8F-6FB9A00CE0F8-5029-00000DCFE8C21391.jpg


Ett annat konstaterande att axelväska var olämpligt att ta brochyrer i, 15 kilo senare började det bli rejält smärtsamt i rygg, axlar och nacke.
35A1C650-BF82-446B-A491-C9453074067F-5029-00000DCFD9713BB9.jpg


Sen hade Dethleffs inte med sig nån XXL som jag ville titta på och drömma lite om, det tyckte jag var synd. Stod däremot en lång rad XLi...
Morelo imponerade, men jag tänker varken ta C-kort eller ens fundera på att punga ut 2,7 mille för ett fritidsboende, det får man ett bra nytt hus för.. :p men visst, diskmaskin och grejer, det ser ju om inte annat fräckt ut och bilen kändes gedigen.
Åsså la jag till lite bilder. Tack för mig. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
C

cheetah1

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

Dödade jag tråden? Är inte Elmia typ årets händelse? Fast det är klart, det är ju inte slut än...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Utvärdering Elmia

För min del ser dagensbesök ut o sluta med en uppgradering till Dethleffs XLi. Gillar inte frankas front o concord o morelos höjd. Vi har också trivts bra med vår detleff.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Utvärdering Elmia

Hej

Är själv inte på Elmia i år men är lite nyfiken på hur den nya Bürstnern med panoramafönstret upplevs med tanke på ljusinsläpp osv. Hur som helst lär man väl vara nogrann när man täcknar försäkring på dessa. Ett stenskott på den rutan så lär man väl bli fattig om man har fel försäkring..........

/Per
----------------------------------------------------------------------------------------------
Jag fick flera känslor av rutan.

Måste vara läckert när man åker i Österrikiska dalgångar och tittar uppåt mot bergen.
Måste kännas mysko när det regnar och torkarna bara sveper på en femtedel av nedre rutan.
Troligen inget vidare i motsol även om man kan skärma av.

Rutan i sig själv skall inte vara några problem med om det händer något. Kostar förmodlingen en del om man har "fel" försäkring, men........Den är tagen från standardsortimentet och sitter ofta i många turistbussar så det skall hålla priset nere och hålla tillgången uppe.

M.v.h. JANKRO.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Utvärdering Elmia

Jo, vi var också besvikna på att Pössl inte var på plats. På deras plats var Campingvaruhuset, och dom visste ingenting, men i informationen berättade dom att dom hade ställt in. Tråkigt?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Utvärdering Elmia

Årets inköp blev en högersida till markisen, 729 kr. Testad på Ragglanda, 10 m/s rak sidvind. Klockren.

markissida.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen