• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utelåst på Midsommarafton!

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Blev utelåst när bodelsdörren flög igen och båda våra husbilsnycklar låg inne i husbilen!
Av någon anledning så hade knappen hamnat i låst läge? Vi har en Burstner årsmodell 2010. Någon mer som råkat ut för liknande?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

HEJ!! det har hänt oss med .i Påskas ,tur vi stod hos bror min, fick ta borrmaskin o borra ur cylindern i bodelsdörren, förmodligen tryckte ja ned spärren när ja gick ut,dum konstrutkion på låset, vi har en Solifer 2011 , jag borra ett hål i den biten som man trycker ned när man låser fr insidan och satte i en sprint så att man inte kan trycka ned den med mindre en att ta bort spärren, du kan ringa mej på 0705116692 om du undrar över något Hälsningar Lasse Ps ja skrev om hämdelsen på Forumet DS
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Ja du.Har presis bytt lås på grund utav det samma.
Var tvungen att bora ur låset på våran Sunlight T66.
Inte var det någon billig affär inte. :mad:

Ottar
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Jag är rädd att det ska hända oss med...dum konstruktion på lås!
Har larm, då är förardörrarna olåsta när larmet är av...skulle det hända så är bildörrarna öppna....men hur gör man om man vill låsa bildörrarna utan att larma? Går det?
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Hej
Göm en reservnyckel till bodelsdörren någonstans i en baklykta eller under bilen i en plastpåse, fastsatt med rostfri-eller koppartråd.Även om den är svåråtkommlig är det ett bättre alternativ än ett nytt lås.
Klas
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Osäker på hur det är med 2010 års Fiat, men i vår 2012, har vi en låsknapp till centrallåset i bildelen på instrumentbrädan under stereon.
Den brukar vi använda att låsa med om vi inte vill riskera falsklarm.
Claes
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Osäker på hur det är med 2010 års Fiat, men i vår 2012, har vi en låsknapp till centrallåset i bildelen på instrumentbrädan under stereon.
Den brukar vi använda att låsa med om vi inte vill riskera falsklarm.
Claes

Ok, det är samma på vår, det får jag testa...
Skulle gärna höra mer om lösningen med en sprint i låset
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

ok ring mej på 0705116692 så ska jag berätta mer, hälsningar Lasse ,ska även försöka få in en bild hälsningar Lasse
 
H

hianders

Guest
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Vi har råkat ut för samma sak och jag har vi flera tillfällen försökt få en kopia av bodelsnyckeln gjord hos stora låsfirmor men utan resultat. De har inget passande ämne säger dom. Måste man vända sig till husbilstillverkaren (Adria).

Hasse
 

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Köp sista numret av Klassiker där var ett reportage från en nyckelsmed. Tel 016140095 är till Låsmästarna,ha en bra dag,det är stövelväder nu.:msn_fingerscrossed:
 

Goofy

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Nu har vi fixat en extra nyckel hos en nyckel- skofixare, han hade enormt många olika ämnen till alla sorters nycklar. Men jag tycker att låskonstruktionen är heltokig, kommer att påpeka det när vi ska ner till Burstner i Kehl i Tyskland för garantirep av bl a spricka i duschväggen o byte av lås på den nedsänkbara sängen. Tar en sväng inom på vår semester, perfekt!
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Vi blev också utelåsta på midsommardagen. Var själv med bilen och hjälpte en kompis att tömma. När jag skulle gå in i bilen gick inte att öppna bodelsdörren. Alla nycklar inne i bilen + telefon och framdörrar låsta. Hade tur att jag glömt att stänga fönstret vid köksbänken. Fick låna en liten stege och lyckades åla mig in( min fru vill att ska göra det en gång till, då hon inte fattar hur jag kom in). Så denna gång löste det sig, men hur göra i framtiden?

Bernt
 

TeamKarlsson

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Mönsterås
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Vi råkade ut för samma sak på vår husvagn vi hade förra året. Lyckades öppna fönstret över köksdelen som inte var helt stängt, och klämma in sonen att öppna. Att vår vagn låste oss ute berodde på att dörrlåset hamnat i låst läge med öppen dörr. Det ska inte gå att stänga då låskolven är låst, men men, slår man tillräckligt hårt, så ger sig resten av karmen. Det där lilla räcker. Det hamnade ganska omedelbart en nyckel fastsatt VÄL gömd ute. Kommer att bli samma sak med husbilen vi numera åker i.
//Håkan
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Bernt!
Det finns bara ett sätt..... :yes: Skaffa en större ruta.
Jag fick krypa in via garagedörren och upp i en lucka i golvet. Samma sak där. Kära hustru vill att jag gör om det! Ska montera in en större golvlucka för säkerhets skull.
/ Frank
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Ja du Bengan, det är nog bara en extra nyckel gömd utanför som hjälper, själv borrade jag ett hål för en sprint i den delen som man låser med innifrån i, men vad hjälpte det när jag glömde sätta dit sprinten , tur ja var hemma o frun hade extra nyckeln i handväskan inne ,hälsninga rfrån ett regnigt huddik
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Har låst ute mej 2 gånger, invändiga vredet stod ilåst läge när dörren stängdes.

Har som tur är, reservnycklar till bilen gömda, var skriver jag inte.

Jägarn:D
 

ulf/lena

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6435
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Har varit med om samma sak. Vi har en Burstner 710 - 07 som vi blev utlåsta i. Vi gick och lånade nycklar av andra husbilar och på tredje försöket så fanns en Pilot av samma årsmodell, och deras nycklar passade. Nycklarna hade samma nummer. Bilen är en fiat 3.0.
Ulf/lena nr 6435
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

I det här fallet var det tur för er att ni hittade passande nycklar på tredje försöket, men det känns lite skrämmande att det är så enkelt att ta sig in utan "ägarens" nyckel...

/Jörgen
 

kjanpetosa

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Markaryd
HBK-Nr
3676
Medlemskap
2024
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Jadå, visst har vi råkat ut för detta. :mad: Frugan och jag hade gjort husbilen klar för att åka till Gränna med barnbarnen. Vi åker för att hämta barnbarnen, och i allt virrvarr med att packa in dom med ALLA deras saker så händer detta som inte får hända. Dörren är låst, min nyckel sitter i tändningslåset, och frugans i hennes handväska. Då börjar jag riva mig i det lilla hår jag har. Men dottern vår kommer på att göra öglor av ståltråd som vi sticker in mellan gummilisten och väggen på ett av fönstrena, och det tog inte lång stund förrän fönstret var öppet. Så var det bara att skicka in barnbarnen för att öppna. men nu är vi uppmärksamma att någon har nyckel med sig när vi går ut. MVH Kjell.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Utelåst på Midsommarafton!

Det kan vara svårt och få gjort en nyckel till bodelsdörren .Jag har fått gjort en bilnyckel hos en nyckelnasare på ett stort varuhus .Kostade ung 150 kr Dock utan chipp vilket gör att man bara kan öppna bildörren men inte starta bilen.Nycklen har jag gömt på säker plats
 
Toppen