Sv: Uppgradering av B till C-kort
Har dere glemt hva jeg har skrevet om hvorfor og hvordan vi i Norge som hadde tatt før 96 fikk C1
Hvorfor: Vi fikk beskjed om at vårt B førerkort bare var gyldig i Norge inntil 7,5t. Skulle vi reise utenlands måtte vi bytte inn i det nye "kredittførerkortet" siden B bare gjalt for kjøretøy opp til 3,5t.
Hvordan: Vi gikk på trafikkstasjonen og hadde med legeerklæring for førerkort klasse C1 og D1 og vi fikk utstedet det nye førerkortet. Benyttet vi oss ikke av den retten til og bytte inn førerkortet innen en gitt dato, mistet vi retten til C1 og D1.
Har ni glömt det här bra svaret redan från en annan tråd med ältandet som aldrig tycks ta slut.
"Här kommer svar från transportstyrelsen direkt till Husbilsklubben.se
Hej på er husvagns- och husbilsvänner!
Vi har fått många frågor om hur det är med körkortsbehörighet och tyngre fordon, speciellt vad gäller Norge, under de senaste dagarna.
Det här är det senaste informationen jag har fått från Hans Mattsson på trafikantenheten här på Transportstyrelsen.
____
" Jag har fått kontakt med vår jurist, som vi pratade om per telefon tidigare idag. Hon hade just fått svar från Norge om hur de tolkar direktivets krav på erkännande av andra EES-länders körkort och om den svenska övergångsregeln för personbilar över 3500 kg.
Jag vet inte om den journalist som hänvisat till den norska juristen fått exakt samma information som vi eller om han inte uppfattat budskapet på samma sätt som vi. Enligt det email vi fått idag säger den norske juristen att deras tolkning är att ” hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om detta är tillämpligt i Sverige.
Sammanfattningsvis tolkar jag detta som att vi har samma uppfattning nämligen att:
·Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige (inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)
·Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna inom EU.
Det är inte alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands, utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.
Problemet är alltså inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag."
_______
Bifogar en länk här en hyperlänk till
Kommisionens beslut om gällande körkort.
Jag hoppas att ni kan hjälpa oss att åter igen sprida det här budskapet på diskussionsforum och liknande!
Med vänliga hälsningar
// Jenny "
Har dere glemt hva jeg har skrevet om hvorfor og hvordan vi i Norge som hadde tatt før 96 fikk C1
Hvorfor: Vi fikk beskjed om at vårt B førerkort bare var gyldig i Norge inntil 7,5t. Skulle vi reise utenlands måtte vi bytte inn i det nye "kredittførerkortet" siden B bare gjalt for kjøretøy opp til 3,5t.
Hvordan: Vi gikk på trafikkstasjonen og hadde med legeerklæring for førerkort klasse C1 og D1 og vi fikk utstedet det nye førerkortet. Benyttet vi oss ikke av den retten til og bytte inn førerkortet innen en gitt dato, mistet vi retten til C1 og D1.