• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering av B till C-kort

F

F.d. 53032

Guest
Är det någon som vet vad som krävs för att uppgradera B-kortet ?

Körundervisning ?
Teori ?
Kostnader ?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Jag tog C-kort 1996 efter att ha byggt en för tung husbil.
Körundervisning med med 10 tons lastbil och uppkörning med halv last vill jag minnas.

Teori= Hela B-kortet på nytt plus C-delen.

Kostnaden beror på om du känner en åkare som kan ge dig lite privatlektioner.

Det hela var inte svårt. Roligt faktiskt.

Kör på!

Alve
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Jag tog C-kort 2007.

Man kan inte kalla det för en uppgradering i den meningen att det skulle vara en komplettering av B-kortet.

Det är som att ta ett helt nytt körkort, hela teorin för personbil plus lastbil.
Samt uppkörning med tung lastbil som omfattar muntlig redovisning av funktionerna på lastbilen, säkerhetskontroll samt själva körningen.
Om man är någorlunda van bilförare har man ju mycket 'gratis' men det är ju en del som är helt nytt som funktioner i lastbilen, lastsäkring, körtidsbestämmelser etc.

Jag tog en intensivkurs som kom till att kosta ca 16.000.

Stormläste teori en vecka samt skrev upp - klart.
Körde 2 dubbellektioner måndag, tisdag och onsdag samt en dubbellektion strax innan uppkörningen på torsdagen och sedan kunde jag köra hem med ett nytaget C-kort.

Jag är inte säker på kraven på lastbilen men den jag körde var en Scania 500-nånting med en totalvikt på 26 ton.

Håller med tidigare inlägg, det var faktiskt riktigt roligt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Jag undrar om inte Sissi avsåg vad som krävs för att med ett B-kort kunna nå C1.
C-kort är överkurs men C1 är intressant för oss med PbII 3,5t - 7,5t.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Det kan ju vara men oavsett så tror jag att man får göra ett komplett teoriprov och är det ett kort som ska vara giltigt för yrkesmässig trafik slipper man väl inte dom bitarna heller. Skillnaden är förstås att bilen blir mindre och lättare.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Frågan kan ju delas upp i två frågor.

Är körkortet utfärdat på senare tid? Ja, då är det nödvändigt med C-kort för Pb 2 >3,5 ton.

Är körkortet utf. före den 1 juli 96 då gäller ju B-kortet för Pb 2 även över 3,5 ton.

Att det dessutom är relativt kostsamt och undervisningen handlar i huvudsak om lastbilar gör ju om man kan ifrågasätta om den är anpassad till just Pb 2.:confused:


(men visst skall man köra lastbil är det nog kunskaper som man ej klarar sig utan)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Vanligast bland oss husbilsförare är att vi inte kör lastbil i yrkesmässig trafik.
Skall bli intressant att se hur den nuvarande svenska B-kortsregeln hanteras f.o.m. 19 januari 2013.

För de som inte vill stöta på någon sådan diskussion med utländsk polis, inte utövar yrkesmässig trafik med lastbil >3,5t, vill nog inte lägga krut på allt vad C-behörighet kräver både i onödigt vetande och kostnad. Då är C1-behörighet intressant.

Om det skulle innebära att en innehavare av B-behörighet taget före "brytpunkten" 1996 och med dokumenterad erfarenhet av att ha kört en PbII >3,5t under en viss period, kunde med ett teoriprov och en uppkörning få C1-behörigheten, ja då är det intressant att uppgradera behörigheten.

C1-behörigheten har en giltighetstid som motsvarar B-behörighet medan C-behörighet måste förnyas vart 5:te år.

Klipp från Transportstyrelsens hemsida:
Några exempel på körkortsdirektivets påverkan på svenska regler enligt det nya direktivet:


1. Utbytet av körkort C och D skall göras vart 5:e år. (Idag vart 10:e år). För A- och B-behörigheterna gäller fortfarande 10 år som huvudregel.

2. Vi kommer att införa nya behörigheter C1 (lastbil max 7,5 ton) och D1 (buss max 16 passagerare). Ålder 18 respektive 21 år. Dessa finns inte i det svenska systemet idag.
 
Senast ändrad:

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Hur påvisar man "dokumenterad erfarenhet" och hur lång är "viss period"?

Ingemar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Det är två intressanta frågor.

I fordonsregistret finns uppgift om bil, innehavare och tid. Därmed kan det vara en grund för "dokumenterat erfarenhet".

Om bilen sedan rört på sig eller stått stilla, det finns dokumenterat via Bilprovningen.
"Viss period" är upp till myndigheten att sätta den gränsen.

Det bör inte vara omöjligt att hitta rätt här.

Var det inte så att dokumenterad eller intygad erfarenhet räckte för att få C-kort vid något tillfälle tidigare.
 
F

F.d. 53032

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Anledningen till min fråga var att jag till sommaren tänkte ta min 4 ton tunga husbil ut i Europa. Jag ville då slippa tjafs med poliser som ifrågasätter min behörighet att köra husbilen. Det är alltså in frågan om yrkesmässig trafik.
Problemet blir nog mycket större om olycka är framme och men inte har rätt behörighet.

Tydligen får man vänta till 2013 med att bli laglig efter som det inte finns någon möjlighet att ta ett C kort för husbil före dess utan att ta med delar som omfattar yrkestrafik.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Hej på er!
Då vi beställt en bil med totalvikt på 3850 kg, så har jag försökt att få fram vad som egentligen gäller.
Det finns väldigt många trådar om detta och många olika uppfattningar.
Det som väl ändå måste gälla(inom EU) är väl körkortsdirektivet som alla medlemsstater kommit överens om http://www.husvagnsbranschen.se/media/l_40320061230sv00180060.pdf

I artikel 6, pkt 4b, står det, som jag tolkar det, vilkoren för at få köra t.ex. husbil tyngre än 3,5 ton.
Sen är det väl så att innan dessa nya körkortsklasser träder ikraft, så gäller väl varje lands "egna" regler i övriga medlemsländer.
Kan väl i.o.f.s vara svårt att övertyga en lokal polisman , men men.

/Thomas
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Sissi, jag och många med oss befinner oss i samma situation och som du, vill undvika ev diskussioner om gäller eller gäller inte.
Rambo, ja, det är en EU-överenskommelse som också gäller i EES-länder dvs länder som har ett samarbetsavtal med EU.
Nedan är ytterligare ett klipp från Transportstyrelsens hemsida.
Sedan finns det ytterligare ett direktiv som träder i kraft 19 jan 2013 och det är där som behörigheten C1 finns vilket är nytt för Sverige.
Att genomföra många förändringar tar tid

Ett nytt direktiv om körkort (2006/126/EG) har beslutats som träder i kraft den 19 januari 2007. Alla länder inom samarbetsområdet EES, dvs. alla medlemsstater inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein, ska nu ändra sin egen lagstiftning så att den stämmer överens med det nya direktivet.

Länk till hemsidan:
Nytt direktiv ger ändrade körkortsregler på sikt /Körkortsportalen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Anledningen till min fråga var att jag till sommaren tänkte ta min 4 ton tunga husbil ut i Europa. Jag ville då slippa tjafs med poliser som ifrågasätter min behörighet att köra husbilen. Det är alltså in frågan om yrkesmässig trafik.
Problemet blir nog mycket större om olycka är framme och men inte har rätt behörighet.

Tydligen får man vänta till 2013 med att bli laglig efter som det inte finns någon möjlighet att ta ett C kort för husbil före dess utan att ta med delar som omfattar yrkestrafik.

Men du är laglig nu utan tvekan om du haft b kortet sedan -96 utan avbrott.;)
Fordon du får köra /Körkortsportalen
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Ja, det är helt lagligt.
Kan dock vara svårt att förklara för en nitisk enspråkig polisman utanför Sveriges gräns även om vi har med oss EU-direktivet på just hans hemspråk.

Det står "Övergångsregel" vilket är intressant. Övergång från vad (det vet vi) men till vad?
Är det en övergångsregel som ebbar ut med naturlig avgång eller ersätts den av körkortsdirektivet 19 jan 2013?
Det är här det blir intressant.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Som vi skrivit så många gånger tidigare, gäller "övergångsregeln" så länge körkortet är giltigt. Någon förändring av detta sker alltså inte, när det tredje körkortsdirektivet träder i kraft 2013-01-19.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Hej Sissi,
jag ställde ungefär samma fråga i en tidigare tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t38686-3/#post272522 på ett liknande ämnde. Det kom tyvärr inga konkreta svar, förmodligen av det enkla skälet att det är ingen som kan svara på frågan.
Det finns en ordning som gäller och den går tydligen inte att anpassas till nya förhållanden. De byråkratiska kvarnarna måste först få möjlighet att bereda, undersöka, diskutera, inhämta yttranden, revidera förslag, diskutera på nytt. Ja det kan ta hur lång tid som helst och förmodligen är problemet borta när allt är klart.

Jag har gjort som så att jag har skrivit till Transportstyrelsen och mot bakgrund av det oklara läget ute i Europa beträffande Pb II begärt ett intyg "Certificate of Swedish Driving licence". Väntar nu på svar från Transportsstyrelsen.
V-backen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Hej Sissi,
jag ställde ungefär samma fråga i en tidigare tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t38686-3/#post272522 på ett liknande ämnde. Det kom tyvärr inga konkreta svar, förmodligen av det enkla skälet att det är ingen som kan svara på frågan.
Det finns en ordning som gäller och den går tydligen inte att anpassas till nya förhållanden. De byråkratiska kvarnarna måste först få möjlighet att bereda, undersöka, diskutera, inhämta yttranden, revidera förslag, diskutera på nytt. Ja det kan ta hur lång tid som helst och förmodligen är problemet borta när allt är klart.

Jag har gjort som så att jag har skrivit till Transportstyrelsen och mot bakgrund av det oklara läget ute i Europa beträffande Pb II begärt ett intyg "Certifificate of Swedish Driving licence". Väntar nu på svar från Transportsstyrelsen.
V-backen

Kanske alla borde följa initiativet. Men avvakta med förväntan ditt resultat.:rolleyes:
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Hej Sissi,
jag ställde ungefär samma fråga i en tidigare tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t38686-3/#post272522 på ett liknande ämnde. Det kom tyvärr inga konkreta svar, förmodligen av det enkla skälet att det är ingen som kan svara på frågan.
Det finns en ordning som gäller och den går tydligen inte att anpassas till nya förhållanden. De byråkratiska kvarnarna måste först få möjlighet att bereda, undersöka, diskutera, inhämta yttranden, revidera förslag, diskutera på nytt. Ja det kan ta hur lång tid som helst och förmodligen är problemet borta när allt är klart.

Jag har gjort som så att jag har skrivit till Transportstyrelsen och mot bakgrund av det oklara läget ute i Europa beträffande Pb II begärt ett intyg "Certifificate of Swedish Driving licence". Väntar nu på svar från Transportsstyrelsen.
V-backen

Har ni glömt det här bra svaret redan från en annan tråd med ältandet som aldrig tycks ta slut.

"Här kommer svar från transportstyrelsen direkt till Husbilsklubben.se

Hej på er husvagns- och husbilsvänner!

Vi har fått många frågor om hur det är med körkortsbehörighet och tyngre fordon, speciellt vad gäller Norge, under de senaste dagarna.
Det här är det senaste informationen jag har fått från Hans Mattsson på trafikantenheten här på Transportstyrelsen.
____
" Jag har fått kontakt med vår jurist, som vi pratade om per telefon tidigare idag. Hon hade just fått svar från Norge om hur de tolkar direktivets krav på erkännande av andra EES-länders körkort och om den svenska övergångsregeln för personbilar över 3500 kg.

Jag vet inte om den journalist som hänvisat till den norska juristen fått exakt samma information som vi eller om han inte uppfattat budskapet på samma sätt som vi. Enligt det email vi fått idag säger den norske juristen att deras tolkning är att ” hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om detta är tillämpligt i Sverige.

Sammanfattningsvis tolkar jag detta som att vi har samma uppfattning nämligen att:
·Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige (inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)
·Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna inom EU.

Det är inte alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands, utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.

Problemet är alltså inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag."
_______

Bifogar en länk här en hyperlänk till
Kommisionens beslut om gällande körkort.

Jag hoppas att ni kan hjälpa oss att åter igen sprida det här budskapet på diskussionsforum och liknande!

Med vänliga hälsningar
// Jenny
"
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Uppgradering av B till C-kort

Jag begärde att få ett Certificate of Swedish Driving licence och har fått det också.
Det bringade inget ljus över frågan.
Där står Namn, Personnr, Körkortsklass Datum för körkortets utfärdande.
Ingenting om övergångsregeln utan bara körkortsklass AB.
 
Toppen