• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyska vägtullar retar EU

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyska vägtullar retar EU

Gäller bara en dag till, sedan måste även utländska fordon betala om det så kostar mer än det smakar.

Vet du mer om detta? Hur är det tänkt att fungera? Detta skulle vara intressant att veta eftersom det kan ge debatten en helt annan dimension. Som det är nu så får man den uppfattningen att de flesta länderna i Europa tar betalt för att få köra på deras motorvägsnät men inte Sverige.

Bennie

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vid nyår höjs trängselskatten i Göteborg. Den högsta nivån blir då 22 kronor, en höjning från dagens 18 kronor.
Dessutom ska utländska fordon också betala trängselskatt.

De nya beloppen blir efter årsskiftet 9 kronor, 16 kronor och 22 kronor beroende på tid på dygnet man passerar.

Trängselskatt för utländska fordon
Från årsskiftet ska också de utländska fordonsägarna vara med och betala.
Adresserna letas upp via utländska registreringsmyndigheter.

– Det kommer att kosta men principen är fortfarande densamma att alla ska betala trängselskatten, säger Jonas Maran på Transportstyrelsen.
Det har varit en het fråga i samband med införandet i Göteborg.

D

Deleted member 11118

Guest

Varje land är suveräna att göra som de vill om vägavgifter, om nu inte EU har en annan uppfattning.

Vi kan klaga, reta oss på allt om detta, men det gör ingen nytta, bara acceptera det som det är. Eller så kan vi stanna i Sverige. Hur kul nu det är när hela Europa finns att upptäcka.

Largu

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024

Framförallt är de länder med stor "genomfartstrafik" i annat fall (om de inte inför tullar), Torskar i vår nya moderna interkontinentala Europeiska trafik!

F

F.d. 55374

Guest

Varje land är suveräna att göra som de vill om vägavgifter, om nu inte EU har en annan uppfattning.

Vi kan klaga, reta oss på allt om detta, men det gör ingen nytta, bara acceptera det som det är. Eller så kan vi stanna i Sverige. Hur kul nu det är när hela Europa finns att upptäcka.

Det kan väl inte finnas dom som åker ut i Europa innan man
upptäckt sitt eget land.

Tommy R

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vad finns att upptäcka i Sverige? Västkusten har jag redan upptäckt. Rödingen på Gyllene Uttern har jag ätit och Stockholm har jag varit i några gånger. Alla städer ser ungefär likadana ut med affärerna utanför stan. Folket är omyndigförklarat av politikerna (Systembolaget). Norrland är täckt av skog och vill du åka skidor på vintern är det svinkallt. Vad mer finns att upptäcka i Sverige?

Jappe

PS. Jag glömde Öland. Där är det rätt fint. Gotland ligger ju nästan borta i Ryssland så dit kommer jag nog aldrig. Ystad gillar jag också.

Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest

Jappe o knarrevik, Norrland täcker 60 procent av landets yta.
Visst finns det mycket skog, den är en del av vår vackra natur.
Om jag skulle tipsa om vackra platser så tror jag det skulle bli
problem med textutrymmet. Ni kan återkomma med ett bestämt
område så kanske jag eller någon annan hjälpa till.

GOTT NYTT ÅR.

Tommy R

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Om fler kunde hålla sig ute i Europa skulle vi som gillar att åka i vårt eget land få alla underbara ställplatser för oss själva

Jappe du måste åka med skygglappar som inte sett mer av Sverige

/Pelle

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

upptäckt sitt eget land.

Tommy R

Ja nu förtar väl inte det ena det andra, jag tror att vi som även använder våra husbilar ute i Europa, vi änvänder dem även i Sverige!

Till skillnad mot dig som tydligen BARA använder den i Sverige. Tommy släpp loss nu, nytt år och nya utmaningar.... Passa på, ta husbilen och åk ut i Europa och se och upplev något nytt, något större!

Med hälsningar från ett soligt och fint Bolnuevo och Gott Nytt År

Tommy

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Om fler kunde hålla sig ute i Europa skulle vi som gillar att åka i vårt eget land få alla underbara ställplatser för oss själva

Jappe du måste åka med skygglappar som inte sett mer av Sverige

/Pelle

Jag har sett en del. Jag har varit ända uppe i Gävle. Där var det kallt!

Jappe

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om vi av någon outgrundlig tanke skall hålla oss inom Sveriges gränser när vi semestrar så måste väl konsekvensen vara att resten av Europas befolkning, för att inte tala om världens, skall hålla sig inom sina respektive gränser. Därmed skulle svensk turistnäring ha ett kundunderlag på max 9 miljoner och gå miste om de resterande 721* miljonerna invånare i Europa. Ett sådant isolationistiskt synsätt kommer antagligen inte att gagna svensk turistnäring.

* källa Wikipedia

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Vi har aldrig åkt norr om Dalarna vilket inte lockar pga myggen. Vi har valt Norge's fjällvärld istället som ligger lite närmare. Även Gotland & Öland har vi besökt & visst är dessa öar säregna & vackra. Men jag tycker hansastaden Visby inte är i närheten av dom tyska hansastäderna & kusten runt öarna inte i närheten av vårt vackra Bohuslän. Därför har vi valt att resa ut i Europa för att uppleva andra kulturer, mat, drycker & miljöer som för oss är ett stort nöje. Exempelvis Rothenburg ab der Tauber, Goslar Mosel- & Rhendalen där vi var i somras. Var i Sverige får man uppleva något sådant? När vi i Sverige får lite kyliga kvällar framemot september/oktober så är det fortfarande varmt i syd-Tyskland & längre ner i Europa. Detta är anledningen till att vi med glädje betalar den planerade avgiften för att få köra i Tyskland.

Jag tycker att även Sverige skall införa samma system som Tyskland är på väg att göra. Det skulle inte drabba svenska bilister & ge en slant till statskassan.

Bennie

F

F.d. 55374

Guest

Ja nu förtar väl inte det ena det andra, jag tror att vi som även använder våra husbilar ute i Europa, vi änvänder dem även i Sverige!

Till skillnad mot dig som tydligen BARA använder den i Sverige. Tommy släpp loss nu, nytt år och nya utmaningar.... Passa på, ta husbilen och åk ut i Europa och se och upplev något nytt, något större!

Med hälsningar från ett soligt och fint Bolnuevo och Gott Nytt År

Tommy

Har inga problem med att kunna släppa loss.

Gjorde inlägget för att jag tycker att det fokuseras för mycket på Europa.

Vi kan naturligtvis inte mäta oss med många när det gäller att bedöma
Europa med husbil, men några resor i Europa har vi faktiskt gjort.

Ha en fortsatt bra vistelse i Spanien.

Tommy R

janne skåne

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17152
Medlemskap
2025

Att åka via Danmark kan jag inte förstå när man kan ta färjan direkt till Tyskland så Danskarna Får gärna införa vägskatt för mig, ett tips ta båten från Malmö ( finnlines ) , vi åkte nu när vi var ute och betalade 1945 kr för bil 7,2 M bädd för 4 pers. och frukost, när vi åkte hem kostade dagstur 1100 kr så varför åka via Danmark. Bara körningen till puttgarden + båt kostar mer.:mcride:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Ja då kanske man skulle göra ett försök men först måste hustrun gå i pension

Bennie

D

Deleted member 11118

Guest

upptäckt sitt eget land.

Tommy R

Har varit på Nordkapp, Jokkmokk, Kiruna, Umeå, Sälenfjällen, kört delar av Inlandsvägen, varit på Höga Kusten, Västkusten, Stockholm samt Skåne.

Inget av detta slår en tur i Frankrike och längs Mosel, det är vad jag tycker och dessutom slipper jag se alla träd som står givakt när man kör förbi, särskilt från Riskgränsen till Jokkmokk.

Har sett Sverige vad jag skall se och är nöjd med detta. Andra gilla något annat och det är väl bra. Gott Nytt

Toppen