• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MarcusL

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
36333
Medlemskap
2024
Hej! Jag är på väg att turbokonvertera min Fiat Talento Hymer 1991 1,9d. (Jag vet att man inte får göra detta och behöver inga upplysningar om de. Tänker ta mina chanser att ingen märker de på besiktningen hemma på landet då fler lyckats med detta). Till min fråga. Är de någon som vet om man behöver byta Dieselpumpen också eller om den är samma på 1,9d och 1,9td? Sitter de intercooler på 1,9td?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ingen erfarenhet av Fiats dieslar men har bytt motor i en Volvo valp från bensin till diesel.
Blev en sugdiesel som försågs med turbo och intercooler från en Volvo.
Det funkade i den. Men som sagt i en bruksbil vet jag inte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Jag är på väg att turbokonvertera min Fiat Talento Hymer 1991 1,9d. (Jag vet att man inte får göra detta och behöver inga upplysningar om de. Tänker ta mina chanser att ingen märker de på besiktningen hemma på landet då fler lyckats med detta). Till min fråga. Är de någon som vet om man behöver byta Dieselpumpen också eller om den är samma på 1,9d och 1,9td? Sitter de intercooler på 1,9td?

Jag skulle tro att ett bättre och enklare väg att lösa det är att försöka få tag på en "donatorbil" och flytta över hela drivpaketet, då får du också
en växellåda med rätt utväxling, en motor som är anpassad för turbo, förmodligen med oljekylda kolvar, och en insprutning som är anpassad till
turbo.
 

MarcusL

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
36333
Medlemskap
2024
Jag skulle tro att ett bättre och enklare väg att lösa det är att försöka få tag på en "donatorbil" och flytta över hela drivpaketet, då får du också
en växellåda med rätt utväxling, en motor som är anpassad för turbo, förmodligen med oljekylda kolvar, och en insprutning som är anpassad till
turbo.
De vore absolut bättre men då blir prisklassen i en annan liga. Har en kontakt som kommer över delarna. Därav projektet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, är inte heller någon vidare expert på turbokonvertering av en vanlig diesel, men vet i andra sammanhang på enkla dieselmotorer så fick man skruva upp dieselpumpen rejält för att det skulle göra någon nytta alls, vilket troligen gjorde att den fick alldeles för mycket bränsle när turbon inte laddade, men av föga intresse på någon enklare maskin som fick ryka fritt.
Vet tyvärr inte skillnaden på 1.9 motorn med eller utan turbo. Men typ 2.5L motorerna i husbilarna och även personbilar runt de årtalen när det fortfarande satt en mekanisk pump på motorn så hade pumpen ett membran som påverkades av turbotrycket och ökade på bränslet vartefter trycket ökade oavsett om man inte ändrade på gaspedalens läge, som Wizard påpekar ovan. Det fanns även en så kallad elektromekanisk dieselpump som behövdes för enklare avgasrening med en lamndasond och då kunde man styra tiden som insprutningen skedde med elektronik (och också därmed väldigt enkelt att trimma de motorerna..........:cool: men en annan historia).
Men du behöver troligen/säkert något som kan öka bränslet i förhållande till turbotrycket för att uppnå något vettigt.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kan ha fel, men är inte 19tD inte en förkammardiesel? Är den lämplig för turboladdning? Men det kanske finns mer än en variant på 19 liter diesel i Fiat.

1.9 TD är ju en turbo från Fiat, men om det är lämpligt att turboladda den sugmatade 1,9D kan ju diskuteras, fel grundkompression, förmodligen fel kolvar, ingen oljekylning av kolvarna, fel insprutning, och fel växellåda. De här motorerna i husbilar är ju väldigt hårt belastade från början och ger ofta problem i dagens trafik eftersom de körs mer eller mindre på maxeffekt hela tiden, i motsats till att turbokonvertera en personbil där turbon jobbar lite då och då, jobbar ju turbon ganska hårt hela tiden i en husbil med så här liten motor.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min valp rök av bara den på låga varv. Fick skruva rätt duktigt på dieselpumpen för att känna att turbon gjorde nytta.
Kruxet är ju att du måste kunna få ditt bygge genom besiktningen och dess avgaskrav...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack för all respons. Nu har jag fått tag i allt jag behöver. Ink ny pump och spridare. Saknar endast Intercooler. Blir intressant och se resultatet av detta.
Jag tog en intercooler från en Saab vid mitt senaste bygge (en bil med TD motor som försågs med laddluftkylare).
Bara å ta närmsta skrot och kolla vad de har liggandes...
 
Toppen