• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil portad i Norge?

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Synes Husbilsklubben.se burde legge ytteligere press på de svenske myndighetene, da den situasjonen dere har hatt og som er høyaktuell nå igjen med PB II. Vi som i Norge hadde tatt førekort før den gitte dato og hadde lov og kjøre kjøretøy opptil 7,5t fikk den gangen bare lov og kjøre i Norge. Skulle vi få lov (være sikkre på at vi ikke fikk problem i utlandet) kjøre i utlandet måtte vi bytte det inn i det nye kredittkortførerkortet innen en gitt dato, for å være helt sikre på at vi kjørte lovlig i utlandet. Vi fikk da klasse C1 og D1.
Norge har også endel andre "lover" innen veitrafikken som bare gjelder i Norge, i utlandet må vi følge reglene der.
Dette som er kommet frem nå er jo det jeg har hevdet hele tiden, men problemet er å kunne dokumentere det for utenlaske myndigheter. Gurra spurte tidligere i denne tråden om jeg viste hvilken dokumentasjon som er god nok, men det vet jeg ikke. Annet at jeg spurte hva som står i dere Internasjonale førerkort. Kansje det kunne være lettere for de svenske myndigheter og srike inn untaket der enn på det orginale førerkortet? Så får ihvertfall de som har med seg internasjonalt førerkort på ferien lettere for å dokumentere det enn de som ikke har?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

"Polisman på väg" ska ha den så kallade körkortshandboken i sitt bibliotek i bagageluckan. Har man då med en utskrift på aktuellt språk (helst både omslaget och adekvat sida), vet han vilken sida han ska slå upp i sin bok för att kunna konstatera att utskriften stämmer med verklighten.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

"Polisman på väg" ska ha den så kallade körkortshandboken i sitt bibliotek i bagageluckan. Har man då med en utskrift på aktuellt språk (helst både omslaget och adekvat sida), vet han vilken sida han ska slå upp i sin bok för att kunna konstatera att utskriften stämmer med verklighten.


Frågan kvarstår: är det medborgarna som skall behöva upplysa myndighetspersoner med egen medhavd dokumentation över vilka regler som gäller och var de kan hitta motsvarande dokumentation i sitt medhavda bibliotek? Knappast.

Den enklaste och även smidigaste vägen vore nog att följa Norges exempel när man där införde C1.

Vidhåller min ståndpunkt att det borde vara ansvariga svenska myndigheter som snarast borde visa någon fom av handlingsförmåga för att komma tillrätta med problematiken.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Decker: Så här skrev vi i inlägg 76: 19 januari 2013 får även Sverige körkortsklassen C1, som gäller lastbil från 3,5 till 7,5 ton.

Dock kvarstår: Det är inte tillåtet att ta ifrån någon den behörighet man en gång förvärvat. Övergångsregeln från 1996 fortsätter att gälla, så länge körkortet ifråga gäller.

Vidare: Andra länder har liknande, eller helt andra, övergångsregler som även dessa gäller när man rör sig utanför hemlandets gränser. Begär du, att "svensk polisman på väg" ska känna till samtliga dessa undantagsregler?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Decker: Så här skrev vi i inlägg 76: 19 januari 2013 får även Sverige körkortsklassen C1, som gäller lastbil från 3,5 till 7,5 ton.

Dock kvarstår: Det är inte tillåtet att ta ifrån någon den behörighet man en gång förvärvat. Övergångsregeln från 1996 fortsätter att gälla, så länge körkortet ifråga gäller.

Vidare: Andra länder har liknande, eller helt andra, övergångsregler som även dessa gäller när man rör sig utanför hemlandets gränser. Begär du, att "svensk polisman på väg" ska känna till samtliga dessa undantagsregler?

Det finns väl en regel som säger: Hellre fria än fälla.:rolleyes:

Men vad är det som hindra en polisman att tro på en "misstänkts" förklaring? Utan att släpa med sig dokumentation på landet språk.
(Som tur är så tittar nog de flesta poliser utomlands, bara på kortets framsida.)

Min ståndpunkt är dessutom att det är svenska myndigheter som borde bära "hundhuvudet" och inte den enskilde "drabbade".

Som nämt tidigare, kolla Norge, de klarade det på ett smidigt sätt, men de kanske har mindre byråkrater som "brottas" med oklarheter. :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Som nämt tidigare, kolla Norge, de klarade det på ett smidigt sätt, men de kanske har mindre byråkrater som "brottas" med oklarheter. :)

Nja, Citat Björn Rosengren i samband med Telias Norge affär
" Norrmännen är ju egentligen den sista Sovjetstaten. Det är så oerhört nationalistiskt... allt är politik"

Utanför ämnet, några andra rätt kul citat från Björn R
Björn Rosengren - Wikiquote
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det är klart och tydligt att varje land har möjligheten att tolka sina lagar i respektive land.
Så tro inte att detta med dispansen kommer att gälla i evigheter.
Nej har du bil över 3500kg krävs det c kort.Med all rätt.
Bilar har blivit stående även i andra länder Tex Tyskland.
Det kan hända vid en trafikolycka som du är inblandad i då kan du glömma papperet.Du är inte i Sverige.:twitcy:
Så det är något att tänka på ni som kör för tungt.
Så sätt er på skolbänken
2179
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det är klart och tydligt att varje land har möjligheten att tolka sina lagar i respektive land.
Så tro inte att detta med dispansen kommer att gälla i evigheter.
Nej har du bil över 3500kg krävs det c kort.Med all rätt.
Bilar har blivit stående även i andra länder Tex Tyskland.
Det kan hända vid en trafikolycka som du är inblandad i då kan du glömma papperet.Du är inte i Sverige.:twitcy:
Så det är något att tänka på ni som kör för tungt.
Så sätt er på skolbänken
2179


Har bara B-kort men fullt tillräckligt enligt både svenska lagar och finns även reglerat i EU-dokument.
Anser mig vara en minst lika bra chafför som alla de som enbart genom ett intyg fick sin C-behörighet på 80-talet.:D
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Undantagsregeln gäller, så som vi har skrivit åtskilliga gånger tidigare i olika trådar, svenskar som har ett B-körkort utfärdat före 1/7 1996, och som aldrig har varit indraget. Vidare gäller, att denna undantagsregel gäller så länge körkortet är giltigt (och ej indraget).

Enligt två olika konventioner om internationell trafik, "tar man med sig" sin behörighet när man kör utomlands.

På den tiden (före 1996) då Sverige hade regler för körning med släp som avvek från reglerna i övriga Europa var det aldrig, så som vi också skrivit åtskilliga gånger, någon som ifrågasatte huruvida vi kunde "ta med oss" behörigheten under utlandssemestern med husvagn.

Förstår därför inte varför denna fråga nu ältas gång på gång, och dessutom samtidigt i två trådar. Reglerna är, enligt Transportstyrelsen, glasklara. Problemet är "bara" att förklara för utländsk polisman på väg vad som gäller, men på denna länk får du all hjälp du behöver: Utomlands med husbilen?
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det är klart och tydligt att varje land har möjligheten att tolka sina lagar i respektive land.
Så tro inte att detta med dispansen kommer att gälla i evigheter.
Nej har du bil över 3500kg krävs det c kort.Med all rätt.
Bilar har blivit stående även i andra länder Tex Tyskland.
Det kan hända vid en trafikolycka som du är inblandad i då kan du glömma papperet.Du är inte i Sverige.:twitcy:
Så det är något att tänka på ni som kör för tungt.
Så sätt er på skolbänken
2179

Hur kan du få ihop att man "kör för tungt" när man följer svensk lag till punkt och pricka. Förklara dig.
Även det du kallar att "då kan du glömma pappret". Är det svensk lag du menar vi ska glömma ?!
Min bil väger 3150kg utan last och 3850kg med maxlast. Åhej du vad motiverad jag känner mig att ta c-kort!
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Det är klart och tydligt att varje land har möjligheten att tolka sina lagar i respektive land.
Så tro inte att detta med dispansen kommer att gälla i evigheter.
Nej har du bil över 3500kg krävs det c kort.Med all rätt.
Bilar har blivit stående även i andra länder Tex Tyskland.
Det kan hända vid en trafikolycka som du är inblandad i då kan du glömma papperet.Du är inte i Sverige.:twitcy:
Så det är något att tänka på ni som kör för tungt.
Så sätt er på skolbänken
2179
Suck!
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Hej!
Läste i Husvagn & Camping att man i Norge inte får köra med husbil med vikt över 3.5 ton och där föraren endast har B-kort. Det går bra inom EU (om man har svenskt intyg med sig) men där är ju Norge inte med. Har mailat norska turistföreningar men de verkar inte ha lust att ta reda på vad som gäller. Jag har svårt att tro att förbudet skulla vara permanent med tanke på turistinkomsterna - det är förmodligen en hel del svenskar som numera har valt en "tung" husbil eller har uppgraderat sin gamla och som gärna kan tänka sig en tur i grannlandet - eller rentav har varit där utan att ha varit uppmärksammade på problemet. Har någon koll på detta?

Hälsningar
Dahinda:confused:
Tja, det gäller ju att avväga turistinkomsterna med förlusterna som kan åstadskommas av förare utan kompetens. För vad är det som säger att du/man har kompetensen att framföra fordon, som i princip kan vara hur tunga som helst, bara för att du tog ett personbilskörkort före 1996???? Varför är man mer kompetent bara för att körkortet togs före det datumet??
Tror inte att min svärfar - 92 år gammal - med B-körkort är särskilt kompetent att framföra husbilar på ca 5 ton eller mer.
Visst, jag anar vad motfrågan ska bli! Är han kompetent att köra bil över huvud taget?? Svar: Nej! Men då kan man väl ändå föreställa sig att han vore en värre katastrof när han for fram i en 6 - 7 tons husbil. OK, jag är förberedd, buss på mig bara!

Lasse
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Kan inte hjälpa att jag älter problemet med svenska körkortsbehörigheter, som tydligen sklijer sig från övriga Europas.
Det har i olika trådar framställts som ett problem att svenskar med B-körkort före 1996 inte kan fara Europa runt med husbilar, i princip hur tunga som helst.
Men vad säger att svenskar med personbilskörkort tagna före 1996 är så in i bomben kompetenta att de kan framföra i princip hur tunga husbilar som helst, bara körkortet är taget före 1996.
Att övriga européer och svenskar med personbilskörkort efter 1996 inte har den behörigheten tycks ingen /ett fåtal reflektera över.
Kan det vara så att svenskar som tog B-behörighet före 1996 har en medfödd kompetens att framföra hur tunga fordon som helst med sin B-behörighet, medan de som tog sin personbilsbehörighet senare är totalt inkompetenta att framföra fordon med en totalvikt över 3500kg? Fan tro´t!!!!
Tag C-behörighet och du kan med gott samvete fara Europa runt utan diverse konstiga papper, som förklarar Sveriges egenartade regler på olika språk. Och du, du blir en absolut mer kompetent förare, fast det kanske inte är så viktigt?????
Nejdå, det är inte avundsjukan som talar. Har bara B-behörigehet, efter att själv ha valt att inte förnya mina C- och D-behörigheter.

Lasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil portad i Norge?

För "mycket länge sedan" fick man MC-behörighet (A på körkortet) "på köpet när man tog B-körkort, och ingen ifrågasatte om man verkligen var lämpat att framföra en tung MC.

Så småningom infördes särskilda regler för A-behörighet, men eftersom det strider mot svensk grundlag att frånta någon en behörighet han/hon förvärvat så får vi med "gamla" körkort fortsätta att köra MC trots att vi inte har någon utbildning för det.

"Förr i tiden" (alltså före 1996) hade Sverige regler för körning med släp som avvek från reglerna i övriga Europa. Många ansåg att vi även i Sverige skulle behöva BE-behörighet för släp tyngre än 750 kg (som i många andra länder). I stället blev det övriga Europa som anammade våra regler! 19/1 2013 kommer släpvagnsreglerna att bli ännu "generösare" - och alla husvagnsägare längtar efter den förändringen.

Så är det slutligen det här med B-behörigheten: Före 1/7 1996 fanns ingen viktgräns för personbil i Sverige, vilket betydde att man med B-behörighet fick framföra personbilar med högre totalvikt än 3,5 ton.

Inte heller denna rättighet kan man, på grund av grundlagen, ta ifrån någon. Den som har ett B-körkort utfärdat före nämnda datum får alltså fortsätta att framföra "tunga" personbilar, och detta gäller så länge körkortet är giltigt. (Om körkortet blir indraget, försvinner naturligtvis rättigheten.)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Ingrid och Pålle.

Jag tycker inte att jämförelsen med de andra "arven" du nämner, kan överföras på problematiken kring pb II. I de andra fallen tar man med sig en förvärvad behörighet, som annars hade upphört pga ny lagstiftning, eftersom retroaktivitet i svensk lagstiftning inte är tillåten, som du mycket riktigt påpekar.

PB2 infördes däremot som en helt ny fordonskategori 2006. Dvs 10 år senare än den gamla regeln om att man på ett B-kort fick framföra hur tunga personbilar som helst, upphörde.

Konsekvensen är att tyngre fordon med bostadsinredning oftast kan registreras som pb klass II och slipper därmed många restriktioner som gäller för tung lb. Exempelvis får man köra samma hastighet som står på skyltarna, det gäller inga vilotider, man behöver ingen färdskrivare och man får framföra fordonet med B-behörighet, som förvärvats före 960701. Oavsett om det är en ombyggd buss på 20 ton!

Beslutet togs dessutom i Finansdepartementet av "skattetekniska skäl". Det gav givetvis rejält klirr i kassakistan eftersom majoriteten av alla husbilar fick skatten en rejält höjd. Det här beslutet har väldigt lite med trafiksäkerhet att göra och därför har man givetvis väldigt liten förståelse för regelverket i andra länder!

Krister N
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Vilken land har visat väldigt lite förståelse för detta och hur?


:) Jyrki
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Sverige har ensidigt infört överångsbestämmelser som innebär att man med B-behörighet får framföra motorfordon över 3,5 ton. Mig veterligt har inget annat land i Europa gjort det. Det gör man samtidigt som det svenska arbetet med att anpassa och förändra svensk körkortslagstiftning till EU:s tredje körkortsdirektiv inleds. Det har väckt starka och onödiga debatter inom unionsarbetet men också mellan andra myndigheter.

Det tredje körkortsdirektivet är betydligt mer obligatoriskt för medlemsländerna än vad det tidigare direktivet var. Vilket är ett gyllene tillfälle att ensa behörigheter så långt det går. Detta kommer bl a att ge en förenklad trafikövervakning över gränserna, med likriktade regler och påföljder. Vilket i sin tur förenklar, inte minst för polis och rättsväsende, över gränserna.

Länder som jag vet reagerat negativt på Sveriges tilltag är Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Tjekkien. Dessutom har jag pratat med trafikpoliser i Sverige som skakat på huvudet åt det här.

Tysk polis köper idag oftast skillnaden mellan 3,5 ton upp 7,5 ton men därutöver är risken stor att man får ställa ifrån sig sin Pb 2, som framförts med B-behörighet.

Krister N
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Då vet vi länderna...

Men hur har man redogjort för sina åsikter? Enskilda människor/poliser, hörsägen eller formellt och officiellt?

Även här i Sverige har vi ju enskilda personer som tycker det är negativt, kanske inte så många ändå bland oss husbilister. De ombyggda bussarna är väl mycket marginellt i antal jämfört med 3,5 t - 7 ton husbilarna.

Det är väl bättre att köra med husbil som är byggd och registrerad för 3,85t eller 4,2 ton lagligt än bära överlast med 3,5 tonnare som inte är byggd för mer...

hälsning
jyrki
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tung husbil portad i Norge?

Mina kontakter är oftast poliser. I Danmark var det dessutom en chef för Applus Bilsyn. I Tjekkien hörsägen från en bekant som blev stående i tre dagar. Angående Norge har jag också fått input från en mycket välrennomerad husbilsklubb. :)

De officiella diskussionerna, där kritik mot Sverige framförts, har förekommit i masssmedia till och från sedan 2006, inte minst diskussionerna som varit inom EU gällande konsekvenserna för körkortsdirektivet. Sen läser jag gärna artiklar kring juridik och trafiksäkerhet.

Jag tycker personligen det är olyckligt när Sverige, som i det här fallet, skapar en övergångsbestämelse utan hänsyn till det europeiska samarbetet.

Visst är det bättre att ha ett chassi som tål den last man har. Det innebär dock inte att man ensidigt ska ändra regelverket när inte marginalerna räcker till, utan göra som andra länder, anpassa behörigheterna. Vad man än gör så bör man göra det i ett internationellt perspektiv. När man nu gjort så här, kan man å andra sidan inte rycka tillbaka behörigheter hursomhelst.

De husbilar som byggs i Tyskland för vikter över 3500 kg, kräver där behörigheten C1, som Tyskland och flera andra länder anammade efter förra körkortsdirektivet för ca 10 år sedan. Det tycker jag är aktiv trafiksäkerhetspolitik.

När vi ca 2013 anpassat vår körkortslagstiftning till det nya körkortsdirektivet kommer Sverige bl a att införa körkortsbehörigheten C1. Det är då min förhoppning att de som då ska ha rätt att framföra pbII, automatiskt får den behörigheten inskriven i sina körkort. Då slipper vi det här kladdet med undantag och övergångsbestämmelser som klyddar till det för andra länders trafikövervakning.

Sedan är många svenska husbilsägare också överraskade av att hastighetsbestämelser och vägavgifter ofta är annorlunda utomlands än här hemma för pb2.

Så mitt råd till dig som kör pb2 och ska utomlands. Printa ut utdraget ur den internationella körkortshandboken som "Ingrid & Pålle" tipsar om. Ta reda på hastighetsbestämmelser för varje land ni ska till. Särskilt de östra delarna av Europa. Där är det ofta både 70 och 80 km/h som är maxhastighet för alla fordon över 3,5 ton. Ta reda på vägavgifter och glöm inte att kolla miljöbestämelserna. De kan också vara olika för "tyngre" trafik.

Puh. Nu blev jag långrandig och har skrivkramp!

Krister N
 
Toppen