Sv: Tung husbil portad i Norge?
Mina kontakter är oftast poliser. I Danmark var det dessutom en chef för Applus Bilsyn. I Tjekkien hörsägen från en bekant som blev stående i tre dagar. Angående Norge har jag också fått input från en mycket välrennomerad husbilsklubb.
De officiella diskussionerna, där kritik mot Sverige framförts, har förekommit i masssmedia till och från sedan 2006, inte minst diskussionerna som varit inom EU gällande konsekvenserna för körkortsdirektivet. Sen läser jag gärna artiklar kring juridik och trafiksäkerhet.
Jag tycker personligen det är olyckligt när Sverige, som i det här fallet, skapar en övergångsbestämelse utan hänsyn till det europeiska samarbetet.
Visst är det bättre att ha ett chassi som tål den last man har. Det innebär dock inte att man ensidigt ska ändra regelverket när inte marginalerna räcker till, utan göra som andra länder, anpassa behörigheterna. Vad man än gör så bör man göra det i ett internationellt perspektiv. När man nu gjort så här, kan man å andra sidan inte rycka tillbaka behörigheter hursomhelst.
De husbilar som byggs i Tyskland för vikter över 3500 kg, kräver där behörigheten C1, som Tyskland och flera andra länder anammade efter förra körkortsdirektivet för ca 10 år sedan. Det tycker jag är aktiv trafiksäkerhetspolitik.
När vi ca 2013 anpassat vår körkortslagstiftning till det nya körkortsdirektivet kommer Sverige bl a att införa körkortsbehörigheten C1. Det är då min förhoppning att de som då ska ha rätt att framföra pbII, automatiskt får den behörigheten inskriven i sina körkort. Då slipper vi det här kladdet med undantag och övergångsbestämmelser som klyddar till det för andra länders trafikövervakning.
Sedan är många svenska husbilsägare också överraskade av att hastighetsbestämelser och vägavgifter ofta är annorlunda utomlands än här hemma för pb2.
Så mitt råd till dig som kör pb2 och ska utomlands. Printa ut utdraget ur den internationella körkortshandboken som "Ingrid & Pålle" tipsar om. Ta reda på hastighetsbestämmelser för varje land ni ska till. Särskilt de östra delarna av Europa. Där är det ofta både 70 och 80 km/h som är maxhastighet för alla fordon över 3,5 ton. Ta reda på vägavgifter och glöm inte att kolla miljöbestämelserna. De kan också vara olika för "tyngre" trafik.
Puh. Nu blev jag långrandig och har skrivkramp!
Krister N