F
F.d. 8036
Guest
Sv: Tung husbil portad i Norge?
Hela inlägget kan man läsa här Husvagnochcamping.se - Nyheter - Svenskt B-körkort är ogiltigt utomlands
Det är alltså inte bara i Norge utan i alla länder utanför Sverige som det kan bli problematiskt eftersom andra länder tydligen inte har plikt att godkänna nationella särregler.
Det är inte ens säkert i Sverige intill det blir prövat i domstol.
Det är ju inte bara den exakta ordalydelsen i lagtexten som gäller utan också vad var lagstiftarens avsikt med texten.
Och en sak är ju helt klar, inte var det den gången tanken att man skulle kunna framföra hur tunga fordon som helst med B-behörighet.
Det var ju för att dom som hade tunga personbilar den gången 3,5 tonsregeln infördes inte skulle behöva sälja sina bilar.
Jag är i alla fall glad för att jag tog ett C-kort när jag vägde upp min bil för ett par år sedan för nu kan man ju köra var som helst utan att behöva vara orolig för att bli stoppad. Jag trodde i och för sig också på att det skulle gå bra men ville inte riskera att bli stoppad av en spansk bypolis som säkerligen inte har någon kunskap om svenska särbestämmelser.
Man måste ju från svensk sida få ordning på det här på något vis. Hur många är det inte som nu köpt tunga bilar i den fasta förvissningen att man lugnt kunde köra med dessa var som helst inom EU.
Efter alla frågor till Norge har väl den norska polisen nu också blivit uppmärksam på att många svenskar kör tunga husbilar på B-kort.
Någon sa tidigare här eller i en annan tråd - väck inte den björn som sover, risken är väl att den norska har vaknat.
Det är i sådana här situationer som klubben kunde göra verklig nytta genom att genom samarbete tillsammans med övriga husbilsföreningar få till stånd en gemensam aktion gentemot myndigheterna.
Hela inlägget kan man läsa här Husvagnochcamping.se - Nyheter - Svenskt B-körkort är ogiltigt utomlands
Det är alltså inte bara i Norge utan i alla länder utanför Sverige som det kan bli problematiskt eftersom andra länder tydligen inte har plikt att godkänna nationella särregler.
Det är inte ens säkert i Sverige intill det blir prövat i domstol.
Det är ju inte bara den exakta ordalydelsen i lagtexten som gäller utan också vad var lagstiftarens avsikt med texten.
Och en sak är ju helt klar, inte var det den gången tanken att man skulle kunna framföra hur tunga fordon som helst med B-behörighet.
Det var ju för att dom som hade tunga personbilar den gången 3,5 tonsregeln infördes inte skulle behöva sälja sina bilar.
Jag är i alla fall glad för att jag tog ett C-kort när jag vägde upp min bil för ett par år sedan för nu kan man ju köra var som helst utan att behöva vara orolig för att bli stoppad. Jag trodde i och för sig också på att det skulle gå bra men ville inte riskera att bli stoppad av en spansk bypolis som säkerligen inte har någon kunskap om svenska särbestämmelser.
Man måste ju från svensk sida få ordning på det här på något vis. Hur många är det inte som nu köpt tunga bilar i den fasta förvissningen att man lugnt kunde köra med dessa var som helst inom EU.
Efter alla frågor till Norge har väl den norska polisen nu också blivit uppmärksam på att många svenskar kör tunga husbilar på B-kort.
Någon sa tidigare här eller i en annan tråd - väck inte den björn som sover, risken är väl att den norska har vaknat.
Det är i sådana här situationer som klubben kunde göra verklig nytta genom att genom samarbete tillsammans med övriga husbilsföreningar få till stånd en gemensam aktion gentemot myndigheterna.