Sv: Tung husbil Norge ok!
Dessvärre vill nog polismannen ha mer information
Enligt Norsk lagstiftning så gäller de svenska undantaget i HELA EU/EES SAMT NORGE
Problemet är att de Norska myndigheterna skrivet en så dålig lagtext så inte ens tillsynsmyndigheten kan förstå sin eget lagstiftning.
En sammanfattning vad som bör tas med på bilfärden.
-------------------------------------------------------------------------------------
Svenska undantagsregler för B-körkort
Vad gick fel i Norgehistorien?
Hur kan vi undvika hot om åtal av Spansk polis?
Vad skall vi som förare tänka på?
Om du blir stoppad av polisen i något EU medlemsland eller ESS-land,
är det upp till dig att påvisa att ditt svenska körkort gäller i det land du färdas i
Jag har tagit fram en sammanställning med dokument som du bör ta med dig på bilfärden. Dessvärre kunde inte HB-klubbens server med inbäddade hyperlänkar varför hela dokumentationen fins för nedladdning från:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/0/B-KÖRKORT/Vad gick fel i Norgehistorien.pdf
Sammanställningen berör nedan områden.
Trots att lagstiftningen inom EU och ESS-länderna harmoniseras med gällande EU-Direktiv är det varje enskilt medlemslands lagstiftning som gäller.
Beträffande harmonisering av lagstiftning, så glöm det. Varje medlemsland har egna regler och undantag.
Liksom alla EU-Direktiv publiceras dessa i Europeiska unionens officiella tidning, Alla direktiv, även körkortsdirektivet: L 120, 23 april 2014 publiceras på alla medlemsländers lokala språk. (exempelvis: svenska).
Sveriges körkortslagstiftning har som vi mycket väl känner till en undantagsregel för B-körkort. Vilket även framgår av EU-Direktivet
MODELLER UTFÄRDADE I SVERIGE
Modell Sverige 2 (S2)
Sid 1 av Direktivet innehåller viktig text
KOMMISSIONENS BESLUT av den 20 mars 2014 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort [delgivet med nr C(2014) 1625]
(Text av betydelse för EES)
(1)I direktiv 2006/126/EG föreskrivs att alla körkort som utfärdats i medlemsstaterna ska erkännas ömsesidigt, inbegripet de körkort som utfärdats före datumet för tillämpning av principen om ömsesidigt erkännande.
(2) Principen om ömsesidigt erkännande av körkort innebär fullständigt erkännande av samtliga rättigheter som har beviljats körkortsinnehavaren i enlighet med då gällande nationella bestämmelser.
Norsk körkortslagstiftning
Forskrift om førerkort m.m.
Många med mig anser att om Forskriften läses noggrant så framgår av:
§ 8-1.Førerkort fra annen EØS-stat
att Norge erkänner det reviderade körkortsdirektivet samt nationella
särbestämmelser. Vilket innebär att den svenska undantaget gäller i Norge
Dock fick vi husbilsägare erfara följande:
I samband med ELMIA-mässan
Informerades vi husbilsägare om att det svenska undantaget inte gällde i Norge.
21/9 informerade Førerkortkontoret.
Per i dag anerkjennes ikke den svenske rett til å kjøre personbil med vekt over 3500 kg med førerkort klasse B utstedt før 1. juni 1996.
28/10 informerade Førerkortkontoret.
Innehavere av svensk førerkort klasse B med dato for førstegangsutstedelse før 1. juli 1996, og som ikke har fått nytt førerkort utstedt etter inndragelse av førerett, altså kan føre personbil med vekt over 3500 kg også i Norge.
Jag har tagit fram en redigerad kopia vilken inte är helt juridiskt OK. Kommunikationen är en mångsidig mailkorrespondens där enbart information från Førerkontoret är medtagen.
För att skydda min identitet är min E-mailadress borttagen.
Vad jag känner till så är detta det ända ”officiella informationen” från Norska myndigheter så den får väl duga tillsvidare.
Jag har för kännedom vädjat till myndigheten att komma med en pressrelease.
Svar har dock inkommit.
Vädjar därför till ordförande i Husbilsklubben att kontakta Førerkontoret.
Kontaktpersonen på Førerkortkontoret , Mari Pettersen, är numera tjänstledig så en ny kontaktperson måste sökas.
Vad har gått fel beträffande tolkningen Forskrift om førerkort ?
Enligt min mening är Forskriften dåligt skriven med syftningsfel där det inte klart framgår koppling till det reviderade EU-Direktivet samt det viktigaste:
(Text av betydelse för EES)
(1)I direktiv 2006/126/EG föreskrivs att alla körkort som utfärdats i medlemsstaterna ska erkännas ömsesidigt, inbegripet de körkort som utfärdats före datumet för tillämpning av principen om ömsesidigt erkännande.
(2) Principen om ömsesidigt erkännande av körkort innebär fullständigt erkännande av samtliga rättigheter som har beviljats körkortsinnehavaren i enlighet med då gällande nationella bestämmelser.
Det är uppenbart att lagstiftningen är så dåligt skriven så inte ens den myndighet som ansvarar för körkortsfrågar kan tolka sin egen lagstiftning.
Hur skall då polismannen som stoppar dig och kontrollerar om ditt körkort tolka lagen.
MITT RÅD: Ladda ner och printa ut föreslagen dokumentation från länken ovan.
Det ända dokumentet med juridisk hållbarhet som saknas är en Pressrelease från Førerkontoret .
ALL ÖVRIG DOKUMENTATION KAN DU LADDA NER OCH PRINTA UT
Lycka till på Norgeresan.
Hoppas att detta inlägg i debatten blir till nytta
Bästa hälsningar
Curt
Nu fort ner till Medelhavet för ett dopp.