• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TT-Line Marco Polos grundstötning och dess fruktansvärda konsekvenser

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och tvättvattnet häller du,,,,,,,,
Utanför för Special areas så vet jag vart du kan hälla ditt tvättvatten. Precis som det är lagligt att köra ut vatten från tankrengöring (15ppm) från oljeprodukter, eller om någon lufsar på stranden i Spanien och hittar små konstiga gulgröna klumpar av palmolja eller liknande.

Vet du vart det "tas omhand" och av vem?
Nej, det vet jag inte i varje enskilt fall, men enligt reglerna skall resterna tas omhand. Tyvärr är det ju så att alla våra aktiviteter skapar nackdelar på
olika sätt. Om färjan hade gått på diesel skapas också utsläpp, om den går på el också, det är bara det att utsläppen uppstår i ett kolkraftverk i Tyskland eller Polen. Att avgöra vilket som skapar minst utsläpp totalt kan inte jag avgöra, kanske någon annan som kan räkna ut det med hänsyn taget till alla parametrar. Som exempel, teoretiskt att bygga om till eldrift ger ett jättebehov av batterier, vad kostar det i utsläpp, även om det är
på en annan plats på jorden än där vi är, vem tar hand om dessa när de är uttjänta och hur, och vilka utsläpp kostar det då?
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Att det kommer en del föroreningar med restvattnet som släpps ut efter scrubbingen stämmer ju, men majoriteten av föroreningarna blir
ju kvar ombord för att tas omhand. Resultatet är ändå väldigt mycket mindre utsläpp än utan scrubbingen.
F.ö. Wikipedia beskriver hur en scrubber fungerar, kan ju vara bra att läsa.
I denna TT artikel Hallands Nyheter
där Maria Granberg vid IVL står för fakta kan man läsa angående de två olika skrubbersystemen:
"Det finns också skrubbare som är i slutna system eller hybridsystem, där slammet samlas upp och behöver deponeras på land. Men av de omkring 5 000 faryg världen över som installerat skrubbare bedöms 4 av 5 ha helt öppna system."
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I denna TT artikel Hallands Nyheter
där Maria Granberg vid IVL står för fakta kan man läsa angående de två olika skrubbersystemen:
"Det finns också skrubbare som är i slutna system eller hybridsystem, där slammet samlas upp och behöver deponeras på land. Men av de omkring 5 000 faryg världen över som installerat skrubbare bedöms 4 av 5 ha helt öppna system."
Artikeln ligger tyvärr bakom betalspärr.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
HUR I HELVETE KUNDE DET HÄR HÄNDA!



Har rest med TT-Line sedan 1986. Men troligen aldrig mer. Hur i helvete kan ett av Europas modernaste rederier fara in bland stenarna i Pukaviksbukten när det finns tydligt utmärkta farleder med massor av vatten in till Karlshamn? Hur i helvete kunde TT-Line få dispens att använda den fruktansvärda tjockoljan de driver sina fartyg med? Visst kan de delvis rena utsläppen men vad hjälper det, när de av oskicklighet släpper ut den fruktansvärda tjockoljan i vatten och på ständer, i ett av Sveriges vackraste kustområden. Man skyller på defekt GPS. Men det finns alternativ och definitivt alltid en manuell backupp, vid gott sjömanskap. Dessutom var inte Marco Polo sjövärdig. TT-Line vägrar dessutom att uttala sig. Jag uppmanar alla att bojkotta TT-Line. Det finns utmärkta alternativ från Trelleborg. Detta måste faktiskt vi konsumenter reagera kraftigt på!
Håller med i allt! Kommer att välja Stena eller Finnlines i framtiden för färja till Tyskland!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan byta till scrubber på Ducaton istället för det där sk*tj*vla partikelfiltret och difftrycksensorn som bara jävlas?!

OT !!

Man kan ju tycka att i hela Fiats modellutbud borde de lyckats få detta och fungera på någon modell, då är det väl enklast att kopiera den lösningen och få problemet ur världen.
Eller så har de ingen lösning ännu, eller så bryr de sig inte.
Det är ju ingen raketforskning direkt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
OT !!

Man kan ju tycka att i hela Fiats modellutbud borde de lyckats få detta och fungera på någon modell, då är det väl enklast att kopiera den lösningen och få problemet ur världen.
Eller så har de ingen lösning ännu, eller så bryr de sig inte.
Det är ju ingen raketforskning direkt.
TC68:s bil är från 2012. Du tror inte att något har ändrats sedan dess?
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
OT !!

Man kan ju tycka att i hela Fiats modellutbud borde de lyckats få detta och fungera på någon modell, då är det väl enklast att kopiera den lösningen och få problemet ur världen.
Eller så har de ingen lösning ännu, eller så bryr de sig inte.
Det är ju ingen raketforskning direkt.
Har 5 st Ducato 2,3 17-18 som rullat över 150,000 mil tillsammans, inte bytt något partikelfilter möjligtvis 1 sensor men är inte säker utan o dubbelkolla, så det fungerar. Betydligt mer problem med våra andra märken, är motorlampor som lyser titt som tätt. Detta är inget Fiat problem, det finns på alla märken. För övrigt så är det bosch system på dom flesta. El bilarna fungerar bättre, än så länge.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
I så fall kan man ju också fråga sig vad TT Lines grundstötning har med husbilar att göra. Men jag tycker det är lite trevligt att diskussioner hålls igång även om det "spårar ur" ibland ! Oftast är det ju lite dött i forumet under vintersäsongen när inte bilarna används så mycket och resorna uteblir!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
I så fall kan man ju också fråga sig vad TT Lines grundstötning har med husbilar att göra. Men jag tycker det är lite trevligt att diskussioner hålls igång även om det "spårar ur" ibland ! Oftast är det ju lite dött i forumet under vintersäsongen när inte bilarna används så mycket och resorna uteblir!
Läste att en kvinna som bor i sin husbil fick lämna den vid evakuering. Hoppas hon nu fått tillgång till sin husbil.

Så lite med husbil har nog detta forum och TT line olyckan

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej, det vet jag inte i varje enskilt fall, men enligt reglerna skall resterna tas omhand. Tyvärr är det ju så att alla våra aktiviteter skapar nackdelar på
olika sätt. Om färjan hade gått på diesel skapas också utsläpp, om den går på el också, det är bara det att utsläppen uppstår i ett kolkraftverk i Tyskland eller Polen. Att avgöra vilket som skapar minst utsläpp totalt kan inte jag avgöra, kanske någon annan som kan räkna ut det med hänsyn taget till alla parametrar. Som exempel, teoretiskt att bygga om till eldrift ger ett jättebehov av batterier, vad kostar det i utsläpp, även om det är
på en annan plats på jorden än där vi är, vem tar hand om dessa när de är uttjänta och hur, och vilka utsläpp kostar det då?
Tydligen har du fått något om bakfoten... Lyssna på detta...

 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
I så fall kan man ju också fråga sig vad TT Lines grundstötning har med husbilar att göra. Men jag tycker det är lite trevligt att diskussioner hålls igång även om det "spårar ur" ibland ! Oftast är det ju lite dött i forumet under vintersäsongen när inte bilarna används så mycket och resorna uteblir!
Ja jag anser att detta absolut har med husbilslivet att göra då många av ossfä utnyttjar färjor för sina resor! Och om man läser och lyssnar till det som länkas ovan kan man konstatera att färjor drivs på olika sätt med olika bränslen och sämst för miljön verkar vara det som TT Line haft för sig med tjockolja och skrubbers. Man kan ju tänka sig att en bättre raffinerad produkt dör raffinaderiet tar hand om gifterna är bäst så länge man inte seglar. För vad gäller klimat och koldioxidutsläpp är det nog lika oberoende av bränsle eller el om inte elen är vind, kärnkraft eller vattenkraft. Men det skulle ju vara intressant att fråga de olika rederierna hur de ser på detta och vilka bränsle de använder? Så kan man välja bästa miljövänliga färja för nästa Tysklandsresa!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja jag anser att detta absolut har med husbilslivet att göra då många av ossfä utnyttjar färjor för sina resor! Och om man läser och lyssnar till det som länkas ovan kan man konstatera att färjor drivs på olika sätt med olika bränslen och sämst för miljön verkar vara det som TT Line haft för sig med tjockolja och skrubbers. Man kan ju tänka sig att en bättre raffinerad produkt dör raffinaderiet tar hand om gifterna är bäst så länge man inte seglar. För vad gäller klimat och koldioxidutsläpp är det nog lika oberoende av bränsle eller el om inte elen är vind, kärnkraft eller vattenkraft. Men det skulle ju vara intressant att fråga de olika rederierna hur de ser på detta och vilka bränsle de använder? Så kan man välja bästa miljövänliga färja för nästa Tysklandsresa!
Därför valde jag TT line, och deras nya gasdrivna färja
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Därför valde jag TT line, och deras nya gasdrivna färja
Läste igonom länken.... Men hittar inte ett enda ställe där de beskriver vad de har gjort för att kallas Green ship...
Kanske skruppning.... Med påföljande utsläpp :eek:;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läste igonom länken.... Men hittar inte ett enda ställe där de beskriver vad de har gjort för att kallas Green ship...
Kanske skruppning.... Med påföljande utsläpp :eek:;)
LNG drift (gas)
 
Toppen