• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TT-Line Marco Polos grundstötning och dess fruktansvärda konsekvenser

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
HUR I HELVETE KUNDE DET HÄR HÄNDA!



Har rest med TT-Line sedan 1986. Men troligen aldrig mer. Hur i helvete kan ett av Europas modernaste rederier fara in bland stenarna i Pukaviksbukten när det finns tydligt utmärkta farleder med massor av vatten in till Karlshamn? Hur i helvete kunde TT-Line få dispens att använda den fruktansvärda tjockoljan de driver sina fartyg med? Visst kan de delvis rena utsläppen men vad hjälper det, när de av oskicklighet släpper ut den fruktansvärda tjockoljan i vatten och på ständer, i ett av Sveriges vackraste kustområden. Man skyller på defekt GPS. Men det finns alternativ och definitivt alltid en manuell backupp, vid gott sjömanskap. Dessutom var inte Marco Polo sjövärdig. TT-Line vägrar dessutom att uttala sig. Jag uppmanar alla att bojkotta TT-Line. Det finns utmärkta alternativ från Trelleborg. Detta måste faktiskt vi konsumenter reagera kraftigt på!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
HUR I HELVETE KUNDE DET HÄR HÄNDA!



Har rest med TT-Line sedan 1986. Men troligen aldrig mer. Hur i helvete kan ett av Europas modernaste rederier fara in bland stenarna i Pukaviksbukten när det finns tydligt utmärkta farleder med massor av vatten in till Karlshamn? Hur i helvete kunde TT-Line få dispens att använda den fruktansvärda tjockoljan de driver sina fartyg med? Visst kan de delvis rena utsläppen men vad hjälper det, när de av oskicklighet släpper ut den fruktansvärda tjockoljan i vatten och på ständer, i ett av Sveriges vackraste kustområden. Man skyller på defekt GPS. Men det finns alternativ och definitivt alltid en manuell backupp, vid gott sjömanskap. Dessutom var inte Marco Polo sjövärdig. TT-Line vägrar dessutom att uttala sig. Jag uppmanar alla att bojkotta TT-Line. Det finns utmärkta alternativ från Trelleborg. Detta måste faktiskt vi konsumenter reagera kraftigt på!

Det förstår vi väl alla att det inte berodde på en trasig GPS, det finns ju fler än ett system ombord, man vill bara akta sig för att inte hänga ut någon förrän utredningen är färdig, sedan kommer vi säkert att få veta vem som är ansvarig, och vad som i verkligheten har hänt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Läser man sen om varför TT-Line fick dispens för tjockoljan.... Då kan man ju bli riktig förvånad...
Skrubbing hetter den nya tekniken som rensar avgaserna.... Det innebär att havsvatten sprutar över avgaserna i ett slutet system.... Vattnet fångar upp nästan alla miljöfarliga ämnen i avgaserna.... Och spolas sen överbord tillsammans med vattnet :eek:

Texten nedan är kopierad från Sveriges Radio.. (tror jag det var)
  • Den tjockolja som nu rinner ut ur det grundstötta fartyget Marco Polo i Pukaviksbukten är sedan några år förbjuden inom internationell sjöfart.
  • Men fartyget hade fått dispens - på grund av ny teknik som renar avgaserna
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja som gammal utlandschaufför så undrar man ibland, men jag har åkt med de flesta linjerna och det har gått bra. Jag har även åkt med Estonina och missade Jan Hevelius. Allt om färjan Jan Hevelius som sjönk den 14 januari 1993. med ca 15 pga att ett träd föll över vägen och vi var ca 20 min sena. Jag ringde men det gick inte att hålla fartyget pga tidtabellen. Det var ganska kusligt när vi åkte med nästa fartyg.. men det minns jag inte riktigt. Hur som lite kuslig stämmning och ingen hade större aptit på frukosten. Miste 4 bekanta där.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja som gammal utlandschaufför så undrar man ibland, men jag har åkt med de flesta linjerna och det har gått bra. Jag har även åkt med Estonina och missade Jan Hevelius. Allt om färjan Jan Hevelius som sjönk den 14 januari 1993. med ca 15 pga att ett träd föll över vägen och vi var ca 20 min sena. Jag ringde men det gick inte att hålla fartyget pga tidtabellen. Det var ganska kusligt när vi åkte med nästa fartyg.. men det minns jag inte riktigt. Hur som lite kuslig stämmning och ingen hade större aptit på frukosten. Miste 4 bekanta där.
Fantastiskt Blaser. Förstår att det sitter! :msn_heart:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har för mig att
Fantastiskt Blaser. Förstår att det sitter! :msn_heart:
Ja det var en lite tuff upplevelse och jag hittar ingen direkt avatar som jag kan göra det rättvist. Jag ser att jag missat lite kommatering och att det skulle vara missade med 15 minuter. Jag pratade lite med min nuvarande fru och jag sa att ibland så känner jag att jag har 2 födelsedagar.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Ja som gammal utlandschaufför så undrar man ibland, men jag har åkt med de flesta linjerna och det har gått bra. Jag har även åkt med Estonina och missade Jan Hevelius. Allt om färjan Jan Hevelius som sjönk den 14 januari 1993. med ca 15 pga att ett träd föll över vägen och vi var ca 20 min sena. Jag ringde men det gick inte att hålla fartyget pga tidtabellen. Det var ganska kusligt när vi åkte med nästa fartyg.. men det minns jag inte riktigt. Hur som lite kuslig stämmning och ingen hade större aptit på frukosten. Miste 4 bekanta där.
Vi har alla något minne kopplat till Estonia.
Vi åkte Puttgarden - Rödby dagen efter. Förvånade över alla säkerhetsövningar och säkerhetsåtgärder. Vi hade ingen aning om vad som häny norröver
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Läser man sen om varför TT-Line fick dispens för tjockoljan.... Då kan man ju bli riktig förvånad...
Skrubbing hetter den nya tekniken som rensar avgaserna.... Det innebär att havsvatten sprutar över avgaserna i ett slutet system.... Vattnet fångar upp nästan alla miljöfarliga ämnen i avgaserna.... Och spolas sen överbord tillsammans med vattnet :eek:

Texten nedan är kopierad från Sveriges Radio.. (tror jag det var)
  • Den tjockolja som nu rinner ut ur det grundstötta fartyget Marco Polo i Pukaviksbukten är sedan några år förbjuden inom internationell sjöfart.
  • Men fartyget hade fått dispens - på grund av ny teknik som renar avgaserna
Det är knappast så att restprodukterna från scrubbern spolas överbord, utan de samlas upp för att tas omhand.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja om man nu skall tro på Wikipedia :eek:

Här kan den som vill läsa om hur det praktiskt fungerar i verkligheten...


Att det kommer en del föroreningar med restvattnet som släpps ut efter scrubbingen stämmer ju, men majoriteten av föroreningarna blir
ju kvar ombord för att tas omhand. Resultatet är ändå väldigt mycket mindre utsläpp än utan scrubbingen.
F.ö. Wikipedia beskriver hur en scrubber fungerar, kan ju vara bra att läsa.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Ni vet väl om att det finns olika sorters scrubber system?

Notan tar försäkringen hand om. TT betalar självrisken. Som i de flesta olyckor.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Sjötransporter är väldigt väl reglerade. Du behöver tillexempel ett CLC.
Tittade lite snabbt i mina försäkringspapper och certficate;

1698855567868.png

Oil pollution – limit of insurance

The cover afforded for any and all claims in respect of oil pollution is

limited pursuant to Rule 53.1 of the Rules to USD 1 billion

(USD 1,000,000,000) each incident or occurrence each Owner’s Entry,

and is subject to such terms and conditions as are set out in Appendix III

to the Rules.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att det kommer en del föroreningar med restvattnet som släpps ut efter scrubbingen stämmer ju, men majoriteten av föroreningarna blir
ju kvar ombord för att tas omhand. Resultatet är ändå väldigt mycket mindre utsläpp än utan scrubbingen.
F.ö. Wikipedia beskriver hur en scrubber fungerar, kan ju vara bra att läsa.
Jag tycker bättre om att läsa detta... Känns mer sanningsenligt ;)

 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Men det är ju inte heller vad man gör, man tvättar utsläppen, man späder inte ut dom, men det visste du väl redan? ;)
Och tvättvattnet häller du,,,,,,,,
Utanför för Special areas så vet jag vart du kan hälla ditt tvättvatten. Precis som det är lagligt att köra ut vatten från tankrengöring (15ppm) från oljeprodukter, eller om någon lufsar på stranden i Spanien och hittar små konstiga gulgröna klumpar av palmolja eller liknande.

Vet du vart det "tas omhand" och av vem?
 
Toppen