Hejsan. Njaaee måste komma med en annan teori, jag skulle nog satsa på att ta bort siktglaset och blåsa rent samt kolla upp var "gnistpinnen" sitter i förhållande till lågan.
Gnistan kommer ju så fort man vrider på vredet, sedan trycker man ner vredet för att släppa fram gasen, lågan tänds och gnistpinnen känner av lågan på något elektroniskt sätt och gnistan slutar att hoppa, sedan väntar man några sekunder så flamvakten känner av lågan och håller gasolflödet öppet, sedan släpper man upp vredet och det brinner och blir varmt och gött och tyst.
Om lågan blåses ut av någon anledning, kanske av att man åker med värmen på eller att det blåser storm under bilen så sätter gnistan ingång att hoppa på en gång för att försöka tända om lågan inom den tiden som flamvakten håller gasolflödet öppet, troligen mellan 10 till 20 sekunder på en gammal Truma. Om lågan tänds om igen så slutar gnistan att hoppa på något elektroniskt

sätt igen och allt funkar som vanligt utan åtgärd.
Om lågan inte tänds igen under tiden som flamvakten håller gasolflödet öppet, utan att gasolen stryps/stängs av så fortsätter gnistan att hoppa tills man vrider av vredet till noll eller batteriet tar slut.
När gnistan hoppar normalt eller oroligt fast lågan brinner så känner inte gnistpinnen av lågan av någon anledning, skräp och sot, vridit lite på sig vid rengöring, avbränd gnistpinne så den har blivit kortare under åren och inte längre är inne tillräckligt i lågan, dålig eller ingen låga ur brännarhålen just där gnistpinnen sitter, kan också bero på om det blåser mycket under bilen så lågan blir störd och fladdrar så gnistpinnen tappar lite lågavkänning ibland m.m.
Kan kanske bero på dåligt batteri men tror inte det. I värsta fall kan det vara själva gnistboxen som har gett upp sin lågavkänning, men tror inte det heller.
Mitt gamla kylskåp blir exakt så ibland men sällan, en renblåsning av brännaren löser delvis problemet men grunden kanske även där är att pinnen har blivit lite kortare och avbränd med åren så avkänningen är lite sämre och lättare blir störd, samt jag tror det bara händer när det blåser rakt in i ventilationsgallren och lågan troligtvis fladdrar.
Du har två grejer inne i lågan, gnistpinnen och avkännaren till flamvakten. Vilken som är gnistpinne ser du om du tar bort siktglaset och vrider på vredet så gnistan börjar hoppa. Gnistan kan nog också vara lite störd om problemet beror på sot.
Det går att tända lågan utan siktglaset på plats tillfälligt för att se hur pinnen ligger i lågan, håll bort nosen från hålet när du tänder bara i så fall.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Om man har tid/vintern på sig så är det enklast att ta bort hela pannan och ställa den på ett bord. Alla delar finns nya att köpa, även kompletta brännare och övriga delar. Som vanligt så bör man skicka efter delarna för att få ett riktigt vettigt pris faktiskt, eller bli skinnad i en svensk campingbutik.