Sv: Truma C6000 kretskort
För en tid sedan fixade jag min panna.
Det skrevs om saken i annan tråd.
Jag antecknade vad jag gjorde den gången, och här är min text.
Observera att det nödvändigtvis inte alltid är elektronik och kretskort man skall misstänka. Även om verkstäder ofta byter kretskort och man får betala detta oavsett om det är felet.
Så här skrev jag:
Rep av gasolpanna magnetventil
Jag har lärt mig en del om Gasolpannan sedan jag startade tråden. Att jag inte rapporterat beror dels på det stora ansvar det innebär att jobba med gasolgrejer, dels på att jag tappade bort tråden, då mitt resultat är positivt kommer här min beskrivning.
Problemet var likt ditt xxxxxx att den tände sporadiskt. Pannan kunde visa rött mitt i natten och hade stannat.
Genom att studera manualen såg jag att den har tre effektlägen, 2000, 4000 och 6000 W. Vid ”sommardrift”, dvs enbart för att producera varmvatten går den på lägsta effekten, 2000 W. Vid ”vinterdrift” dvs när man vill ha värme i bilen, beror effekten på skillnaden mellan börvärde och ärvärde, dvs skillnaden mellan rumstemperatur i bilen och inställd temperatur på termostaten. Är denna låg, dvs vi har kanske 19 grader i bilen och vill bara ha lite värme, ställer termostaten på 22 grader så startar pannan med att erbjuda låg effekt. Jag började misstänka att felet var just låg effekt, dvs pannan tände inte vid låg effekt, och kunde konstatera att de tre effektlägena skapades av två magnetventiler, eller rättare sagt en dubbel magnetventil. En för låg effekt, en för mellaneffekt och båda för hög effekt. Mitt prov då var att ställa in termostaten på 30 grader, då skulle ju pannan ösa på med max effekt. Inga problem den startade och eldade snällt på med full effekt. Kan då felet vara låg effekt med gas från första magnetventilen?? Troligt. På natten när önskad temperatur börjat underskridas och termostaten ville ge på lite mer värme, dvs med låg effekt, blev det stopp och efter några timmar vaknade man och det var kallt i bilen, och filtarna fick tas fram. Jag bestämde mig för att ta ur magnetventilen och försöka testa och, eller laga den. Den är lätt att hitta vid gasanslutningen, men lite klurig att demontera. Två svåråtkomliga stjärnskruvar, och till slut kunde man dra ut den dubbla magnetventilen. Den bestod av två spolar med sladdar, två långa, 100 mm, smala rör som stack in i brännaren, packning etc. Tänk på att om man krånglar med fel skruvmejsel, dåligt grepp eller sned mejsel så förstörs skruvarnas krysspår och man får ännu svårare att få lös det hela. (Du behöver en lång Ph2 mejsel av hög kvalitet) Försök inte med en kryssmejsel av Pz typ, eller billigast möjliga skräpverktyg. Spolarna fick man ta lös då de var försedda med trådar till elektroniken. En spole tog jag med in, fick då lov att kapa ledningarna.
Genom att montera en spole och manövrera den med 12 V kunde jag i verkstaden prova magnetventilen. Det gick då att blåsa, (med munnen) och känna det olika motståndet i respektive ventil. Låg effekt var trögblåst. Jag använde tryckluft för att blåsa ur ventilen i motsatt riktning, och med tryckluft på, rensa filtret vid gasolanslutningen, jag blåste ganska läge båda ventiler för att vara säker på att ev. smuts eller gasololja blåsts ut. Magnetventilen gick inte att öppna. I reservdelskataloger, KAMA katalogen etc finner man att det går att köpa hela magnetventilen som reservdel. Att köpa på sig en ny är en bra ide, kolla bara trycket, 30 eller 50 mB. Sedan återmontering, lite lurigt att få de långa (100 mm) brännarrören att komma rätt in. Test med såpvatten för gasolläcka och provkörning. Pannan har nu gått felfritt sedan i juni (2013) då jag gjorde denna operation.
Jobbet är inget för den som inte är van att meka, och är relativt avancerat. Dessutom har man ett stort ansvar för risker med gasolarbeten. Ansvaret lämnar jag därför över helt på den som försöker sig på jobbet själv. Detta är min erfarenhet, mitt arbetstips, men allt ansvar frånsäger jag mig om någon ger sig på jobbet.
de
Roy