• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trimbox- automatlåda

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den med 160-ish hp alternativet.
Då menar du 3-litersmotorn, 156-177Hk, den finns inte ny sedan några år tillbaka, men det finns naturligtvis en del bilar begagnade på marknaden.
Den är ju inte alls lika vanlig som 2,3-liters. Vanligast är den i större bilar typ 3-axlade.

Senast ändrad:

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Vid sådana händelser är BSR bättre, där lägger man in sin optimeringsfil själv på någon minut, vill man byta tillbaka till original så är det lika enkelt, detta kan man göra hur många gånger som helst med deras interface, byter man husbil så kan man köpa en optimering igen och enkelt lägga in om så önskas.
Har själv BSR på min vardagsbil, kör originalfilen på vinterhalvåret, och optimerat på sommaren.
Peter har du trim på din 616cdi
Det satt kcr box på min när jag köpte 2018
Men efter motorhaveri 2023 så rekommendera Hedini att inte sätta tillbaka trimet på nya motorn
Bakre kolven spruckit bilen hade gått 11000mil

MatsD

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
41297
Medlemskap
2025
Då menar du 3-litersmotorn, 156-177Hk, den finns inte ny sedan några år tillbaka, men det finns naturligtvis en del bilar begagnade på marknaden.
Den är ju inte alls lika vanlig som 2,3-liters. Vanligast är den i större bilar typ 3-axlade.
OK, tack för infon. Visste inte att den tagits ut ur sortimentet. Jag har den på en 3,5 tonnare och funkar utmärkt, dessutom med kamkedja.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Peter har du trim på din 616cdi
Det satt kcr box på min när jag köpte 2018
Men efter motorhaveri 2023 så rekommendera Hedini att inte sätta tillbaka trimet på nya motorn
Bakre kolven spruckit bilen hade gått 11000mil
Vad trist, Lycka till med nya motorn.

jag fick häng på bakersta 5:e spridaren i aug-24, kolven m.m. skrot, hade bara 1mil kvar till garaget, på den milen drog motorn i sig över 2L motorolja.
Ny motor beställdes hos Nordic motor och byttes, kostade även på ny turbo och nya spridare.
Jag skulle aldrig optimera denna motor.
Någon box har jag inte. Vet faktiskt inte varför jag skulle vilja optimera husbilen, visst är 156hk på 6ton kanske lite lite, men MB har kompenserat det med låg utv. i bakaxeln då denna version av Sprinter såldes som tippflakbil i denna vikt när det begav sig.
Jag har hittills aldrig råkat ut för en uppgift den inte klarat, visst varvar det i hög fart, men de fick/får inte köras över 90km/h(tung lastbil).
Jag brukar ligga på samma fart som den tunga trafiken, högre fart drar bara onödigt med bränsle tycker jag.

Jag har inga problem att hänga med kompisens 8år nyare 3L Fiat 5,5ton, men den är ju utväxlad som en personbil, fast med mycket vridmoment. :cool:

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
OK, tack för infon. Visste inte att den tagits ut ur sortimentet. Jag har den på en 3,5 tonnare och funkar utmärkt, dessutom med kamkedja.
Absolut en härlig motor, men klarade enligt uppgift inte avgaskraven. enda nackdelen är väl att den är tung, ca 50Kg tyngre än 2,3.

MatsD

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
41297
Medlemskap
2025
Absolut en härlig motor, men klarade enligt uppgift inte avgaskraven. enda nackdelen är väl att den är tung, ca 50Kg tyngre än 2,3.
Det konstiga är att tyngden verkar inte ha större påverkan på bränsleförbrukning. Verkar ligga i paritet eller tom bättre än 2.3 (i de uppgifter jag hört talas om ). Givetvis påverkas dock gapet mellan tjänste- och totalvikt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det konstiga är att tyngden verkar inte ha större påverkan på bränsleförbrukning. Verkar ligga i paritet eller tom bättre än 2.3 (i de uppgifter jag hört talas om ). Givetvis påverkas dock gapet mellan tjänste- och totalvikt.
På ett så stort fordon som en husbil är det ju i huvudsak frontarean och den (obefintliga) strömlinjeformen som avgör bränsleförbrukningen, så lite vikt som 50kg har knappast någon betydelse. Däremot gör det ju illa vid lastvikten på en 3,5tons bil.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det är ju det som är bra med dieselmotorer. Bränseförbrukning ökar inte drastiskt med högre vikt/last.
Alla som dragit husvagn med bensinbil och bytt till dieselbil blir glatt överraskad över lägre bränseförbrukning .
För 15 år sedan var tom en del dieselbilar skattebefriade och räknades som miljöbilar!!

bernt c

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6332
Medlemskap
2025
Inga problem Har en Knaus 700 leg automat 2013 chipade den 2016. Nu kört 8000 mil stora motorn 3.0

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Och det är ju det - tillverkarna lägger inte ner ofantligt mycket på motorutveckling - de är inte idioter och där en mindre firma är så ohyggligt mycket smartare och tar fram en ”bättre programvara” och de skulle godkänna - ” ja vi är idioter - lilla firman kan mycket bättre - klart att vi intygar att bilen uppfyller alla krav som vi också ställer”.

Jag släpper detta nu - vi är tillbaka till trimmad moped.

Hejsan HW61, med full respekt för din åsikt om att trimma bilar och det olämpliga i det m.m. så borde du i alla fall läsa på lite innan du dömer ut och klankar ner på firman som gör om styrsystemen till verkligen massor med bilar samt utvecklar motordelar och tillbehör som inte finns tillgängliga, så det är väldigt långt från mopedtrim. som du beskyller dem för.
Dessutom så har de bromsbänkar som klarar 7000Hk har jag läst och sett på film.

Ny programvara till styrdatorn är ju bäst, för lösa boxar fejkar ju och lurar bara originalsignalerna.
De ljuger inte om att avgaskrav m.m. uppfylls och de är ingen liten källarfirma samt de gör om nytillkommen programvara när biltillverkarna uppgraderar gammal programvara till bilarna, som kommer till gamla kunder automatiskt om man har egen programmeringsbox, för det är bara motorfunktionen de ändrar på och inte resten. Det finns nerdragning av vridmoment m.m. just vid växling så lådan inte får stryk i onödan m.m.
De har också samarbetat och utvecklat delar i motorerna som sitter/satt i Koeningsegg's bilar och fajtats med deras programvara och hårdvara så de klarade av Californien's avgaskrav m.m. och motorerna får ju i princip inte heller kunna gå sönder.
Bilarna kostar ju mellan 20 och 30 miljoner och det blir/blev nog för tungt för en källarfirma att ta delansvar över motorbiten för.

Det finns flera seriösa firmor, men här är en bild på ena vedbodstrimfirman som varit igång i ca. 30 år nu.
BSR trim.2.jpg

M. mycket v. h. JANKRO.

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hejsan HW61, med full respekt för din åsikt om att trimma bilar och det olämpliga i det m.m. så borde du i alla fall läsa på lite innan du dömer ut och klankar ner på firman som gör om styrsystemen till verkligen massor med bilar samt utvecklar motordelar och tillbehör som inte finns tillgängliga, så det är väldigt långt från mopedtrim. som du beskyller dem för.

Ny programvara till styrdatorn är ju bäst, för lösa boxar fejkar ju och lurar bara originalsignalerna.
De ljuger inte om att avgaskrav m.m. uppfylls och de är ingen liten källarfirma samt de gör om nytillkommen programvara när biltillverkarna uppgraderar gammal programvara till bilarna, som kommer till gamla kunder automatiskt om man har egen programmeringsbox, för det är bara motorfunktionen de ändrar på och inte resten. Det finns nerdragning av vridmoment m.m. just vid växling så lådan inte får stryk i onödan m.m.
De har också samarbetat och utvecklat delar i motorerna som sitter/satt i Koeningsegg's bilar och fajtats med deras programvara och hårdvara så de klarade av Californien's avgaskrav m.m. och motorerna får ju i princip inte heller kunna gå sönder.
Bilarna kostar ju mellan 20 och 30 miljoner och det blir/blev nog för tungt för en källarfirma att ta delansvar över motorbiten för.

Det finns flera seriösa firmor, men här är en bild på ena vedbodstrimfirman som varit igång i ca. 30 år nu.
Visa bilaga 238319

M. mycket v. h. JANKRO.
Att upprepa firmornas marknadsförning gör den inte mera sant.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att upprepa firmornas marknadsförning gör den inte mera sant.
Inte mera osant heller. Men är man alltför oseriös i 30 år och förstör bilar och motorer så hade man nog gått under för länge sedan.
Att sätta fart på bilar är ju ett jättestort intresse hos många, t.o.m. att åka från en bilfirma till trimfirma direkt med sin nya bil. Jag har ingen uppfattning om vad som är rätt eller fel eller galet, men det verkar rätt dåligt med negativa inlägg och kommentarer genom alla år som både den här och och andra seriösa firmor har hållit på.
Jag tyckte bara det var synd att jämnföra dem med oseriöst vedbodtrim av moped.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att vara oseriös = sälja tjänster/produkter som gör att fordon inte längre följer lagstadgade utsläppsnivåer.

I så fall går det bra hur länge som helst, till en myndighet lägger resurser på att kolla upp detta.
Till exempel vad som hänt i USA.
Där har EPA slagit ner på trimfirmor, resulterande i konkurser pga böter, och i en del fall fängelse för ägarna av firmor.

Jag har svårt att tro att de Europeiska trimfirmorna är så överlägset mycket bättre än de som fanns/finns i USA.

Skillnaden som jag ser det är att i USA har myndigheterna tagit detta på allvar och kollat upp vad som försigår.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025

Visa bilaga 238319

M. mycket v. h. JANKRO.
Min utgångspunkt är primärt det legala och de försäkringsmässiga konsekvenserna.

Det finns några som i FAQ erkänner att helbilsgodkännandet upphör när du trimmar bilen. Än har jag inte sett någon som skriver om konsekvenserna.

Jag tänker Kassel-backarna. Du kommer upp en bit och där brukar det ligga en rad av lastbilar som kämpar sig upp i typ 15-20 km/t. Det skapar farliga situationer där någon upptäcker det för sent och slänger ut bilen framför någon annan. Du sitter i din motoroptimerade bil och kan dra ut. Skulle man orsaka större krock, men att egen bil går att väga och kolla då blir det inte roligt i Tyskland om bilen har förlorat sitt helbilsgodkännande/ändringarna inte är "Eingetragen im KFZ-Brief".

Jag inbillar mig att Hymer/Thor Industries, Trigano, Groupe Pilote - de är rimligt stora kunder hos chassi tillverkarna. Dessa är ofta framtagna för skåpbilar eller liknande. Man skulle mycket väl kunna argumentera för att de borde ha en annan programvara när de konverteras till husbilar. Det har dom inte. Kostnaden för alla med nya avgastester skulle bli för stor och förmodligen inte meningsfull. Det visar väl på dilemmat - trots att husbilstillverkarna förmodligen tillhör chassi tillverkarnas största kunder accepterar att ta från hyllan.

Fiat's nyliga uppdatering - aktion 6926 - där motor och växellådsstyrningen ändras för att om möjligt skona växellådan har förmodligen inte varit lätt att ta fram. Å ena sidan rullar det en drös rena skåpbilar - sen alla husbilarna. De vet förmodligen alldeles utmärkt vad de skulle vilja göra, men även dom är om inte annat ekonomiskt låsta av helbilsgodkännandet. Efter Dieselgate vet alla tillverkare - "You are beeing watched" - gör man ändringar som myndigheterna skulle kunna misstänka kollidera med helbilsgodgännandet då blir det inte bara krav om återkallelse det blir även dryga böter. Deras utgångspunkt är inte om bilen är pigg eller slö utan primärt avgaser och där ligger dom flesta nog riskabelt till vid minsta lilla ändring.

En motoroptimerare kan ju alldeles säkert få fram en piggare bil - men de klarar inte detta samtidigt utan att helbilsgodkännandet tappas och därmed worst-case försäkringsskyddet.

Och det är där storyn tar fullständigt slut för mig - själva utvecklingen av programvara må vara hur seriös som helst, men det är ju helt meningslöst.

Om firman har kompetens och kan vara med i injusteringen av ny bil - där man ännu inte körd avgastesterna är nått annat.

M mycket vänliga hälsningar HW61.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det kommer garanterat att bli en hel del fordon som inte klarar besiktningen när man börjar mäta NOx och partiklar i avgaserna på dieselfordon i Sverige, både orörda och optimerade.

I Belgien steg de underkända fordonen mångdubbelt när de av eu ålagda mätningarna infördes.

Senast ändrad:
Toppen