• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trimbox- automatlåda

evbe01

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9600
Medlemskap
2025
Är det nån som vet om man kan ha en Trimbox när det är en HB med automatlåda. En bilhandlare sa att det inte fungerar bra. Har nån någon erfarenhet av det?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
1. Du tappar helbilsgodkännandet = krasst kan du tappa din försäkring.
2. En del automatlådor ligger på gränsen vad dom tål redan.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Om du har tankar på att ändra bilens effekt och vridmoment så är det en klar fördel att göra en optimering som tar hänsyn till fordonets alla funktioner. Räkna inte med att det sparar en massa bränsle men du får en bil som blir mycket trevligare. Husbilar optimerar man inte för att det ska bli sportbil. Glöm trimboxar dom lurar bara systemet optimera i stället. Jag själv har åkt med både trimbox och optimering, trimbox skapade turbo problem åt mig, men kan vara tillfällighet. Men har efter det åkt med BSR optimering i 5 olika fordon ca: 12000 mil utan problem men är mycket nöjd med det.
Det finns kanske andra företag som optimerar lika bra, men det kan jag inte uttala mig om.
Har aldrig varit problem vid besiktning eller skador med försäkrings bolag.
Använd ett seriöst företag så är det problemfritt. HW61 vill bara skrämma dig.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Om du har tankar på att ändra bilens effekt och vridmoment så är det en klar fördel att göra en optimering som tar hänsyn till fordonets alla funktioner. Räkna inte med att det sparar en massa bränsle men du får en bil som blir mycket trevligare. Husbilar optimerar man inte för att det ska bli sportbil. Glöm trimboxar dom lurar bara systemet optimera i stället. Jag själv har åkt med både trimbox och optimering, trimbox skapade turbo problem åt mig, men kan vara tillfällighet. Men har efter det åkt med BSR optimering i 5 olika fordon ca: 12000 mil utan problem men är mycket nöjd med det.
Det finns kanske andra företag som optimerar lika bra, men det kan jag inte uttala mig om.
Har aldrig varit problem vid besiktning eller skador med försäkrings bolag.
Använd ett seriöst företag så är det problemfritt. HW61 vill bara skrämma dig.
Skrämma nej - men de flesta förstår ju inte att biltillverkarna utvecklar bilar och får fram ett helbilsgodkännande. Du får inte, med aldrig så duktig motorutvecklare, ändra på bilen. Det är fråga om avgasrening, bromsar chassit däck m.m och utan intyg från tillverkaren att dom godkänner förändringen och du kan lägga fram ett nytt CoC och får det upptaget i en registreringsbesiktning har du tappat helbilsgodkännandet = körförbud = ingen försäkring. Skit i att du går miste om maskinskadeförsäkringen, men du riskerar trafikförsäkringen.

Det sorgliga är ju att branschen inte upplyser kunden om det - i motsats till t.ex Tyskland.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.705
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Skrämma nej - men de flesta förstår ju inte att biltillverkarna utvecklar bilar och får fram ett helbilsgodkännande. Du får inte, med aldrig så duktig motorutvecklare, ändra på bilen. Det är fråga om avgasrening, bromsar chassit däck m.m och utan intyg från tillverkaren att dom godkänner förändringen och du kan lägga fram ett nytt CoC och får det upptaget i en registreringsbesiktning har du tappat helbilsgodkännandet = körförbud = ingen försäkring. Skit i att du går miste om maskinskadeförsäkringen, men du riskerar trafikförsäkringen.

Det sorgliga är ju att branschen inte upplyser kunden om det - i motsats till t.ex Tyskland.
I teorin fungerar det som du skriver, men inte i praktiken,har aldrig haft problem med försäkringsbolagen, aldrig någon som ifrågasatt eller kontrollerat.
Finns det några som haft problem i verkligheten?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
I teorin fungerar det som du skriver, men inte i praktiken,har aldrig haft problem med försäkringsbolagen, aldrig någon som ifrågasatt eller kontrollerat.
Finns det några som haft problem i verkligheten?
Det är fullt möjligt att du har rätt i detta - i Sverige - som har en naiv/flat inställning i dessa frågor.

Däremot är det definitivt något man har fokus på i Tyskland att ändringar är "eingetragen im KFZ-Brief". Det finns en hel yrkeskår av trafikjurister - hela byråer som är specialiserade på trafikbrott, skador och ersättningar. Det finns en hel yrkeskår av KFZ-sakkunniga som t.ex på dessa juristers uppdrag letar fel hos motparten för att maximera ersättningar och placera ansvar. Skulle de kunna bevisa att motpartens svenska bil ej får framföras på allmän väg då blir det inte kul.

Det enda jag skriver är att man ska vara medveten om att det kan vara synnerligen riskabelt i t.ex Tyskland att köra med trimmad bil som grundläggande har körförbud eftersom bilen ej längre är omfattat helbilsgodkännandet pga av ej godkänt ändring - detta är EU-regler. Skulle motpartens försäkringsbolag påpeka detta för svenskt försäkringsbolag och vi pratar personskada där man har striktare syn och högre ersättningar - då måste man förhålla sig till de möjliga konsekvenserna - i det läget skulle jag vara orolig för min försäkringstäckning.

Kör man bara runt i Sverige med sin trimmade bil - ja - det går kanske bra - men sticka näsan utanför Sveriges gränser med bil som tappat helbilsgodkännandet - det gör jag inte.

För mig är det fullständigt irrelevant att bilen gått igenom besiktning - bilen är fortfarande ändrat - saknar godkännande.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.422
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du är fullt möjligt att du har rätt i detta - i Sverige - som har en naiv/flat inställning i dessa frågor.

Däremot är det definitivt något man har fokus på i Tyskland att ändringar är "eingetragen im KFZ-Brief". Det finns en hel yrkeskår av trafikjurister - hela byråer som är specialiserade på trafikbrott, skador och ersättningar. Det finns en hel yrkeskår av KFZ-sakkunniga som t.ex på dessa juristers uppdrag letar fel hos motparten för att maximera ersättningar och placera ansvar. Skulle de kunna bevisa att motpartens svenska bil ej får framföras på allmän väg då blir det inte kul.

Det enda jag skriver är att man ska vara medveten om att det kan vara synnerligen riskabelt i t.ex Tyskland att köra med trimmad bil som grundläggande har körförbud eftersom bilen ej längre är omfattat helbilsgodkännandet pga av ej godkänt ändring - detta är EU-regler. Skulle motpartens försäkringsbolag påpeka detta för svenskt försäkringsbolag och vi pratar personskada där man har striktare syn och högre ersättningar - då måste man förhålla sig till de möjliga konsekvenserna - i det läget skulle jag vara orolig för min försäkringstäckning.

Kör man bara runt i Sverige med sin trimmade bil - ja - det går kanske bra - men sticka näsan utanför Sveriges gränser med bil som tappat helbilsgodkännandet - det gör jag inte.
Det gör du helt rätt i
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
925
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag satte ett "chip" i Kaben med Fiat 2.3L/150hk vi hade förut. Det blev klart bättre dynamik i körningen och robotlådan växlade inte ner lika ofta...
Jag ska testa med en optimering av nuvarande MB V6 3L/190hk. Det göres på en auktoriserad MB verkstad...
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Skrämma nej - men de flesta förstår ju inte att biltillverkarna utvecklar bilar och får fram ett helbilsgodkännande. Du får inte, med aldrig så duktig motorutvecklare, ändra på bilen. Det är fråga om avgasrening, bromsar chassit däck m.m och utan intyg från tillverkaren att dom godkänner förändringen och du kan lägga fram ett nytt CoC och får det upptaget i en registreringsbesiktning har du tappat helbilsgodkännandet = körförbud = ingen försäkring. Skit i att du går miste om maskinskadeförsäkringen, men du riskerar trafikförsäkringen.

Det sorgliga är ju att branschen inte upplyser kunden om det - i motsats till t.ex Tyskland.
Så det är bara i Sverige man inte kan se att en optimering är utförd ? Jag ställde frågan vid besök på Fiat professionell och dom kunde inte se det då jag ställde fråga om en husbil jag skulle köpa.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Så det är bara i Sverige man inte kan se att en optimering är utförd ? Jag ställde frågan vid besök på Fiat professionell och dom kunde inte se det då jag ställde fråga om en husbil jag skulle köpa.
Det syns - men man bryr sig inte - i Sverige.

Exempel - har du en bil som har ett helbilsgodkännande med typ 150 hk och den de facto har 200 hk efter ”optimering” - vilken bromsprestanda borde den ha, vilka chassikomponenter borde vara kraftigare vad innebär det för försäkringsbolaget och uppfyller den avgaskraven. Tänk dieselgate för Volkswagen - att fuska med avgasvärden - det blev dyrt för Volkswagen/Audi/Porsche/Seat/Skoda och många fler - det kan väl inte vara gratis för en ”optimerare” att luta sig mot ett helbilsgodkännande och skicka ut en helt annan motor på gatan utan nytt godkännande efter ”optimering” ? Grundläggande - ju starkare bil - ju högre försäkringsrisk - det måste försäkringsbolaget så klart informeras om.

Och det är ju det - tillverkarna lägger inte ner ofantligt mycket på motorutveckling - de är inte idioter och där en mindre firma är så ohyggligt mycket smartare och tar fram en ”bättre programvara” och de skulle godkänna - ” ja vi är idioter - lilla firman kan mycket bättre - klart att vi intygar att bilen uppfyller alla krav som vi också ställer”.

Det faller på sin egen orimlighet att tro att ”optimering” godkänns av tillverkarna med undantag av några få tillverkar nära bolag.

Jag släpper detta nu - vi är tillbaka till trimmad moped.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Det syns - men man bryr sig inte - i Sverige.

Exempel - har du en bil som har ett helbilsgodkännande med typ 150 hk och den de facto har 200 hk efter ”optimering” - vilken bromsprestanda borde den ha, vilka chassikomponenter borde vara kraftigare vad innebär det för försäkringsbolaget och uppfyller den avgaskraven. Tänk dieselgate för Volkswagen - att fuska med avgasvärden - det blev dyrt för Volkswagen/Audi/Porsche/Seat/Skoda och många fler - det kan väl inte vara gratis för en ”optimerare” att luta sig mot ett helbilsgodkännande och skicka ut en helt annan motor på gatan utan nytt godkännande efter ”optimering” ? Grundläggande - ju starkare bil - ju högre försäkringsrisk - det måste försäkringsbolaget så klart informeras om.

Och det är ju det - tillverkarna lägger inte ner ofantligt mycket på motorutveckling - de är inte idioter och där en mindre firma är så ohyggligt mycket smartare och tar fram en ”bättre programvara” och de skulle godkänna - ” ja vi är idioter - lilla firman kan mycket bättre - klart att vi intygar att bilen uppfyller alla krav som vi också ställer”.

Det faller på sin egen orimlighet att tro att ”optimering” godkänns av tillverkarna med undantag av några få tillverkar nära bolag.

Jag släpper detta nu - vi är tillbaka till trimmad moped.
Intressant ! Om jag beställer en bromsskiva till en Fiat 130 hk eller 180 hk så är det samma bromsskiva 280 mm och samma tjocklek m.m och samma delar när det gäller dom flesta säkerhets detaljer ?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Intressant ! Om jag beställer en bromsskiva till en Fiat 130 hk eller 180 hk så är det samma bromsskiva 280 mm och samma tjocklek m.m och samma delar när det gäller dom flesta säkerhets detaljer ?
Sorry - helbilsgodkännande = hela bilen = alla komponenter för det paketet. Ingen jävel bryr sig om att titta på delar - och det kräver tillverkarens godkännande att det ändrade paketet är OK - och det är tillverkaren och ingen annan som avgör det.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Sorry - helbilsgodkännande = hela bilen = alla komponenter för det paketet. Ingen jävel bryr sig om att titta på delar - och det kräver tillverkarens godkännande att det ändrade paketet är OK - och det är tillverkaren och ingen annan som avgör det.
Så kan det vara ! Men dom som optimerar seriöst dom tar hänsyn till hela bilen manuell/automat m.m. Har bilen olika totalvikt så är den redan anpassad för respektive totalvikt. Du tittar på ett papper och det kan vara rätt juridiskt. Det hela handlar inte om att skapa en dödsfälla.
Bilfabrikanterna om programmerare bilarna med olika effekter utan att ändra bilen i övrigt när det gäller säkerhet, men får bra betalt för det.
Sen heter det helbils godkännande. Man frångår också helbils godkännande vid monterande av extraljus, fälgar, mobilhållare m.m.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.647
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant ! Om jag beställer en bromsskiva till en Fiat 130 hk eller 180 hk så är det samma bromsskiva 280 mm och samma tjocklek m.m och samma delar när det gäller dom flesta säkerhets detaljer ?
Det stämmer inte, de olika modellerna beroende på årsmodeller och effekt, har olika skivor, både tjocklek och diameter, eventuellt olika bromsok
med större belägg också. Ser man det lite historiskt på Fiat Ducato har det funnits alltifrån 260mm oventilerade skivor, till 300 mm ventilerade skivor i olika tjocklekar.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Det stämmer inte, de olika modellerna beroende på årsmodeller och effekt, har olika skivor, både tjocklek och diameter, eventuellt olika bromsok
med större belägg också. Ser man det lite historiskt på Fiat Ducato har det funnits alltifrån 260mm oventilerade skivor, till 300 mm ventilerade skivor i olika tjocklekar.
Har nog med totalvikten att göra och årsmodeller.Men ser man på samma årgång och totalvikt så är det lika
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.647
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så kan det vara ! Men dom som optimerar seriöst dom tar hänsyn till hela bilen manuell/automat m.m. Har bilen olika totalvikt så är den redan anpassad för respektive totalvikt. Du tittar på ett papper och det kan vara rätt juridiskt. Det hela handlar inte om att skapa en dödsfälla.
Bilfabrikanterna om programmerare bilarna med olika effekter utan att ändra bilen i övrigt när det gäller säkerhet, men får bra betalt för det.
Sen heter det helbils godkännande. Man frångår också helbils godkännande vid monterande av extraljus, fälgar, mobilhållare m.m.
Det stämmer inte att allt på bilar i samma modellserie är lika, det är trimmarna som påstår sådant för att rättfärdiga sitt levebröd.
Det är ganska stora skillnader på olika modeller. Om du t.ex. jämför de olika modellerna på Ducato skiljer det 40Kg på en light och en Maxi.
Det väger inte bara större bromsskivor. Likadant är det med motorerna, det sitter andra och tåligare komponenter i de starkare motorerna, t.ex. kolvar av andra material, andra turboaggregat, andra insprutare o.s.v. allt för att alla motorer oberoende av effekt skall nå samma av tillverkaren fastställda livslängdskrav.
Återigen en myt som trimmarna vill sprida att det bara skiljer på mjukvaran, det passar in i deras försäljningstaktik.
 
Toppen