• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafikvett

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Trafikvett

Det var inte dåligt med så många präktiga blinkers användare vi har i klubben.
Jag är mänsklig jag har missat några gånger med all säkerhet.
Jag är med all säkerhet inte den ende.
Ja det är rätt blinkers ska anvädas det underlättar för oss alla.
2179
Drutten

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Är ni säkra på att det är tillåtet att blinka. Polisbilarna har i alla fall slutat. Lite iriterande när dom påkallar fri väg,och man inte vet vart dom ska.
Bosse B

F

F.d. 3088

Guest

På tal om utryckning å blinka. Polis, ambulans, brandförsvaret mm tillämpar en ny typ av sätt att påkalla fri väg (åtminstone här runt Jönköping)
En episod på väg hem från jobbet på motorvägen låg jag i omkörning farthållare 110
Vi var väll en radda på ca 10 bilar som låg i omkörning jag trea framifrån, när jag tittar i backspegeln vilket går automatiskt hela tiden ser jag längre bak en bil komma i hög hastighet heljuset blinkar kontinuerligt (riktigt vasst) första tanken Bmw, Audi, Volvo eller dyligt. Riktigt med krut under huven:D
Jag och några flera i raddan glider in i högerfilen men inte alla den första som passerar mig tittar rätt fram han har inget sett :swoon: resterande tänkte nog så här, f--n komma här å blinka skall nog visa att här är 110.
När den blinkande bilen passerar är det en polisbil.
Har även sett ambulans blinka men då blinkar höger o vänster heljus växelvis.
Nu kommer frågan vad någonstans kan vi läsa om detta så vi begriper vad det innebär:confused:

Gurra

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Jag körde ofta utryckning med heljusblink som du beskriver, klart efektivast. Men det räknas appsolut inte för påkallande av fri väg. Blåljus i solsken måste man utgå från att ingen ser. Nu återgår vi till blinkandet annar blir det fel.
Bosse B

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Det var inte dåligt med så många präktiga blinkers användare vi har i klubben.
Jag är mänsklig jag har missat några gånger med all säkerhet.
Jag är med all säkerhet inte den ende.
Ja det är rätt blinkers ska anvädas det underlättar för oss alla.
2179
Drutten

Jag slarvar också framförallt här "på byn", även med bältet.
Litar inte heller på att mina medtrafikanter sköter sig utan är alltid lite misstänksam.
Det har sparat en hel del plåt genom åren.
Inte minst tycker jag att mopedister och cyklande är dåliga på att visa vart dom skall och då blir det extra farligt.

Toppen