• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafikvett

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Trafikvett

Läser man olika reportagfe om rodellolyckor så slås man av att det inte tyx
vara glasklart hur man ska blinka!

Personligen blinkar jag vänster om jah inte ska direkt ut ur rondellen, d.v.s.
jag ska fortsätta runt i rondellen.
Tror att jag har garderat mig om det blir rättegång.

F

F.d. 9536

Guest

Det är extra tillbehör till dom dyrare och så kallade finare bilar, samt att dom får ett extra kort så att dom kan pakera hur dom vill
Har du varit ute på vägarna någon gång? :confused:
Trafikvett beror inte på vad man har för bil.
Det är inte något extra tillbehör bara till dom dyra och så kallade finare bilarna. Väldigt många är dåliga på att använda blinkers och att parkera. Det är säkert lika många med billiga bilar som inte vet hur man gör! Det kom inte med något extra kort när vi köpte husbil så att jag kan parkera som jag vill, kom det med din när du köpte den?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

För den som har missat det hela är spaken till blinkersen:D
Vilken jag för min del använder flitigt.
Kul när medtraffikanterna vinkar som tack:D

Gurra

Jag använder mera ljustutan och huttar med näven ;) :) nä men blinkersen är välanvänd och man tycker också att om en bil står i en korsning och skall ut och jag skall svänga så är det ju givet att man blinkar .

F

F.d. 52929

Guest

verkar som att många trafikanter har den spaken fasttejpad vid ratten,dom börjar att blinka alldeles för sent. Personligen: alltid minst fyra blinkningar före bromsning. Trafikant sen 4o år.
I am right or im a wrong.

F

F.d. 52943

Guest

Om alla blinkade till höger när dom skulle ut - och man kunde lita på att dom inte skulle åka ut om dom inte blinkade - så skulle det säkert fungera utmärkt. Om jag inte blinkar, skulle de som väntar på att åka in i rondellen förstå att dom måste vänta tills jag passerat. Om jag blinkar höger vet dom att jag tänker lämna rondellen och dom kan börja åka utan att vänta tills jag passerat.

Nu är det tyvärr så att bara knappt hälften blinkar för utfart. Då uppstår en osäkerhet som gör att alla som väntar på att åka in en en rondell i högtrafik måste vänta för att se vart folk tänker ta vägen.

Om jag inte blinkar vet dom inte om jag tillhör gruppen som blinkar höger eller inte - och vågar inte åka. I rådande läge tycker ja att det underlättar för alla om man blinkar vänster när man inte ska lämna rondellen i nästa avfart.'

(redigerat pga akut sammanblandning av vänster och höger i sista stycket - OOOOOPS):eek:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15298

Guest

Hej på er
roligt att läsa detta ämne om blinkersens vara och inte vara och när

men vad jag har hör på senaste tiden så ska det vara skillnad på om en rondell har en eller flera filer.
om hur man ska blinka vid ingång i den.

Tommy

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hahahahahahaha, Underbar tråd!
En sak har Vi förhoppningsvis alla här i HBK gemensamt, att hjälpa till och underlätta i trafiken!!!

Om inte Ditt ögon en kontakt kan få, kanske då en *blink* eller två?

Själv kör jag ca. 70000Km/år (A BE CE DE)
I dagens stressade samhälle tror jag att folk är så inne i sig själva, eller helt enkelt okunniga i sin tanke att
bistå andra i trafiken att "det glöms" å' nyttja färdriktningsvisar.

Om den sedan används i rondell vid fortsatt vänster varv eller inte, så är det Alltid en fråga om att kommunicera i trafiken..!
Med ett Vinkande tack, "hytta mé näven" (bara skoja) eller blinkers, bara vi är aktiva i vårt sätt att försöka hjälpa övriga trafikanter!

Själv kör jag som en "Stolle" *S*:wub:
Ps... Jag bruka få arga blickar/blinkar när jag saktar in i en kö, detta för att släppa ut en bilist som jag sett stått väl länge för att få komma ut...

Det Värmer Alltid, till 110 % med Det tack/vink jag Alltid får från den "instängda" bilist när denne passar på å' svänga ut! Ds. :):):) (Tung yrkestrafik har företräde)

Tackar och bugar jag för mig och lämnar över till Dig som fattat vad jag skrivit..!:) (så även till den som inte fattat, men den siste i... e ju inte född än):eek:
//Magnus

Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest

Enbart blink till höger i rondell utanför Sveige.
Jag håller med,i Sverige är det ända landet som använder vänsterblink i rondell,sen kan var och en själv förstå vad som är rätt.En rondell är förståss inte en rak väg,vägar är också krokiga,men när man är inne i rondellen är man i pricip på huvudvägen och har företräde så när man skall ut så blinkar man,så att de som skall in i rondellen inte behöver stanna i onödan.
MVH
Jan-E.

F

F.d. 52929

Guest

har varit "trafikant " i 40 år och tycker fortfarande att vissa medtrafikanter har blinkersen fasttejpad vid ratten, man måste väl visa vilket håll man har tänkt sig att svänga åt.... eller?. Personligen kör jag med minst 4 blink före bromstagning. ALLTID!!!

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Vet inte om det är fler än jag, som har upptäckt, att ju nyare en bil är. Ju sämre blinkersförmåga har den. Men de flesta bilar är utrustade med tuta i alla fall och ett långt "finger", på förar´n.
Kör buss, varje dag och upptäckt detta fenomen.
Vet ni förresten att ni är skyldiga att släppa ut en linjeskyltad buss på 30-50 kmsträcka.
Den s.k bussregeln.
Det är inte så många som bryr sej om detta, tyvärr. Men många fula fingrar, blir de´.
Jag vet./Bengt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kör buss, varje dag och upptäckt detta fenomen.
Vet ni förresten att ni är skyldiga att släppa ut en linjeskyltad buss på 30-50 kmsträcka.
Den s.k bussregeln.
/Bengt
Apropå buss, så syndar busstrafiken med att blinka. Åtminstone Västtrafiks bussar i Uddevalla. Där är det snarare regel än undantag att man inte blinkar.

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

När jag tog körkortet fick man lära sig att blinka vänster i rondellen när man skulle ta "tredje" ( ny definition med GPS) avfarten d.v.s. svänga vänster i rondellen
Jag blir lite sur på med?(mot?)trafikanter som inte blinkar förrän dom skall ut ur rondellen

Här i Östersund så fick stadsarkitekten en passare i julklappför 3 år sedan och nu har det dykt upp flera rondeller i stan, Jag sticker ut hakan och säger att Jamtarna inte har lärt sig att köra i en cirkulationsplats (rondell), Själv är jag född i Sthlm men känner mig som en Jämtlänning, att flytta hit är det bästa jag gjort.

Roffe

P.s Blixtlåsprincipen har dom heller inte hört talas om. d.s

Lisa & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3151
Medlemskap
2026

Alla är SÅ duktiga i trafiken, när dom får säga det själva. Vilka är det då som kör så illa?
Min alldeles bestämda uppfattning är att det är yrkestraffikanterna som är sämst, de varken blinkar,
stannar vid stopptecken eller lämnar företräde när de ska. Dessutom sitter de för det mesta och pratar
i telefonen när de kör. Hur bra blir det då, män kan ju inte göra två saker på samma gång?
Bengt

F

F.d. 2692

Guest

Tror inte man kan säga att den ena eller andra yrkeskategorien är sämre eller bättre i trafiken. Det är individen som är avgörande.

När det gäller vävning (blixtlås) måste jag nämna även om det är väldigt lokalt, vår färjeförbindelse.
Bilfärjan töms med 2 filer som direkt övergår till en fil, detta fungerar till 100%.

F

F.d. 3088

Guest

Carver

Det finns inget skrivit om att man har företräde i trafiken däremot att lämna företräde

Motalabo

Det blir ju givetvis svårare om det finns flera filer, men det brukar ju för det mesta vara skyltat över rondellen och markerat med pilar och heldraget i filerna.
Tittar man på skyltarna en stund innan man kommer fram till rondellen hinner man för det mesta placera sig i rätt fil.
Tänk här då även på yrkestrafiken, släpet kan skära in i intilligande fil

Gurra

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

När jag tog körkortet fick man lära sig att blinka vänster i rondellen när man skulle ta "tredje" ( ny definition med GPS) avfarten d.v.s. svänga vänster i rondellen
Jag blir lite sur på med?(mot?)trafikanter som inte blinkar förrän dom skall ut ur rondellen

Körskoleeleverna får fortfarande lära sig denna metod.

/Åke

P

PAM 97

Guest

Ja du Carver, det är ju kul när det finns endel som kör två varv på huvudleden utan att blinka,jag har varit med om detta två gånger hitills,jag gissar att det blir fler, för det är tydligen en kul lek, när ingen vet vart man ska,men det vet ju myndigheterna som lägger ut reglerna. Pelle

Toppen