• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trafikvett

F

F.d. 4272

Guest
Hej all goa.

Hur många av oss lägger inte ner massor av pengar på våra kära H-bilar.
Idom flesta tror jag det finns en spak strax till vänster om ratten, hur många
använder den är min fråga.

Visa medmänniskor din avsikt, så kan vi slippa mycket onödigt lidande.;)

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Trafikvett

För den som har missat det hela är spaken till blinkersen:D
Vilken jag för min del använder flitigt.
Kul när medtraffikanterna vinkar som tack:D

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Jag bygger på:D Visserligen varit uppe tidigare,
hur många blinkar åt vänster i rondell Exempelvis om du skall ut på den tredje från det du kör in i rondellen.:confused:

Och om du kör ut i den första efter du kommit in blinkar du då höger så jag som står på tredje kan köra ut:confused:

Gurra

F

F.d. 4272

Guest

Tack gurra
Om du gör som du frågar så har du gjort oss "chaffisar en jättetjänst, särskilt denna årstid. Att komma igång med 60 ton bara för att folk köper bilar utan spak kan leda till dråp.
Jag bygger på:D Visserligen varit uppe tidigare,
hur många blinkar åt vänster i rondell Exempelvis om du skall ut på den tredje från det du kör in i rondellen.:confused:

Och om du kör ut i den första efter du kommit in blinkar du då höger så jag som står på tredje kan köra ut:confused:

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Jonny o Lotta

Jag har själv rattat tungt tidigare, både civilt o militärt så jag vet läget.
Nu är jag ingen Besservisser men skriver lite så här.

Ibland kan jag sakta inn mjukt o fint när jag ligger i en bilkö här hemma i Jönköping
Och släppa ut en tradare eller dylikt (även om han inte kommer från höger)
Varvid signalhornen och heljusblinkningarn kommer igång på bakomvarande,vilket jag helt då skiter i för efter tio meter är vi ikapp bilkön igen:D
Om jag då vrider på huvudet och tittar på muppen i bilen bakom brukar dom titta åt sidan lite skamsna :D
Tänk vad lite det krävs för å trivas, å en sak till blodtrycket;)

Gurra

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej all goa.

Hur många av oss lägger inte ner massor av pengar på våra kära H-bilar.
Idom flesta tror jag det finns en spak strax till vänster om ratten, hur många
använder den är min fråga.
Visa medmänniskor din avsikt, så kan vi slippa mycket onödigt lidande.;)
Jag trodde du menade farthållaren först men insåg sedan att det var blinkersen du menade. Jag tror inte att dom lär ut vad den skall användas till på bilskolorna idag så frågan är om dom inte kunde ta bort den helt!

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Gurra

Jag gör så själv ibland som "service" när det är trångt, men enligt nya regler i Sverige så ska man bara blinka (höger) när man ska UR rondellerna och ingenting är man går In..
/Bertil

F

F.d. 3088

Guest

Lagar är lagar, men kan kompletteras med egen tankeverksamhet,

hmm om jag blinkar höger här i rondellen där jag tänker svänga av fjärde utfarten så ser ju mina medtrafikanter vart jag skall.

När jag skall svänga höger första utfarten blinkar jag höger direkt, alla ser vart jag skall och trafiken flyter det här är ju precis vad Bertil menar med "service" (fast inte bara ibland):D'

En annan sak varför gör inte flera som Tysken, sätter på varningsblinkersen när det blir hastigt stopp på motorvägen:confused:

Gurra

F

F.d. 1649

Guest

Jag gör så själv ibland som "service" när det är trångt, men enligt nya regler i Sverige så ska man bara blinka (höger) när man ska UR rondellerna och ingenting är man går In..
/Bertil
Håller med man skall blinka när man kör ur rondellen adsolut inte blinka vänster när man kör in och är inne,rondellen är ju en fortsättning på vägen,inte sitter man och blinkar till vänster på en rak väg.
MVH Jan-E

F

F.d. 4272

Guest

Här kan ni gå in och läsa o begrunda. Tyvärr så verkar det inte finnas EN lag vad gäller cirkulationskörning. Men för min del så är det lättare om trafikanter använder vänsterblink för att visa
hur man tänkt. Högerblink kan vara svårt att uppfatta eftersom blinken sitter som den sitter. Sen finns ju även dom som inget visar......grrrrrrrrrr. Gurra, inatt så for varningsblinkersen på i panik.
I motlut, högersväng så dök det opp en massa gula lampor. Två bärgare som drog upp bil o släp som
hade farit av vägen i mycket halt väglag, inte en enda varningskylt innan bärgningen.....puhhh

Trafikregler/regler för körning i vägkorsning/cirkulationsplats kallad rondell

F

F.d. 3088

Guest

Håller med man skall blinka när man kör ur rondellen adsolut inte blinka vänster när man kör in och är inne,rondellen är ju en fortsättning på vägen,inte sitter man och blinkar till vänster på en rak väg.
MVH Jan-E

Du kan inte jämföra en rak väg och en rondell, i en vanlig rondell har du ju avfarter med jämna mellanrum ut åt höger inga åt vänster

Givetvis sitter man inte och blinkar vänster på en rak väg om man skall rätt fram,
blinkar där gör du ju om du skall svänga in på en sidoväg till höger eller vänster (i god tid)
Som skrivits tidigare här blinkar gör man ju för att underlättar:D
Om du inte blinkar vänster Carver så underlättar du ju inte för oss andra:rolleyes:

Mvh/ Vägens riddare:D

F

F.d. 3088

Guest

Här kan ni gå in och läsa o begrunda. Tyvärr så verkar det inte finnas EN lag vad gäller cirkulationskörning. Men för min del så är det lättare om trafikanter använder vänsterblink för att visa
hur man tänkt. Högerblink kan vara svårt att uppfatta eftersom blinken sitter som den sitter. Sen finns ju även dom som inget visar......grrrrrrrrrr. Gurra, inatt så for varningsblinkersen på i panik.
I motlut, högersväng så dök det opp en massa gula lampor. Två bärgare som drog upp bil o släp som
hade farit av vägen i mycket halt väglag, inte en enda varningskylt innan bärgningen.....puhhh

Trafikregler/regler för körning i vägkorsning/cirkulationsplats kallad rondell

Låter som du höll rätt hastighet med tanke på väglaget:music-icon:

Gurra

F

F.d. 25107

Guest

Kör som du vill att andra skall köra ,så blir det bra .Alltid är det någon som ser hur man skall köra.
Men som någon annan sa, så har man ej laggt till blinkers när man köpte fordonet.

Hoppas att vi i Husbilsklubben föregår som ett gott exempel.

Roland :wideeyed:

Toppen