• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Bredo
Jeg er en som har disse dyre enhetene og jeg er utrolig godt fornøyd med dem og de har helt klart svart til både forventningene og reklamen.

Å gi et svar på hvor lang tid det tar og gjennvinne/lade 0,2kWt er avhengig av mange faktorer og kan ikke svares entydig på. Det er jo drøye 16Ah og putte 16Ah inn på et flatt batteri går forholdsvis fort og putte 16Ah inn på et batteri for å få det 100% oppladet tar forholdsvis lang tid.

Og en bilgenerator vil aldri greie å lade et batteri 100%, det må en ha en "ordentlig" 230V lader til for å greie eller noe dyrt utstyr på bobilen.

Men vil en bobilist reagere på om bare batteriet er f.eks. 85% oppladet, nei det vil han ikke så lenge han har nok strøm. Det er først når man går tom for strøm man får et problem og må gjøre noe med det.

Da kan man kjøpe dyrt utsyr for å fylle det batteriet man har bedre/helt, eller man kan kjøpe et ekstra batteri og en trenger ikke å fylle/lade batteriene helt.

Vid förmodligen förmån för alla som spekulerar på att köpa laddere som förbättrar utrustning, ber jag på dina resultat.

Visst är det logiskt att jag skulle vilja ha några verifieras / kontrolleras erfarenhet innan du investerar.

Om det är värt investeringen - för mina behov.

Är det så svårt att förstå?

Här är mina mätningar
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/392605
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jeg skal love deg at jeg har målt flere ganger og fått likt resultat hver gang.
Siste tur var batteriet ca 30% utladet. (140Ah) Da måtte det lades med ca. 40Ah for å bli fulladet. Ved start ladet generatoren med 23A som er maks av det DCDC laderen gir, og spenningen var 13,8V. Etter 0,5 time ladet den med 19,5A og fremdeles var spenningen 13,8V. Startbatteriet hadde hatt 14,4V hele tiden. Etter 1 time var ladingen 14A og spenningen 14V, etter 1,5t var ladingen 10A og spenningen 14,2V. Etter 2 timer var ladingen 7A og spenningen 14,2V, etter 2,5 timer var ladingen 5A og spenningen 14,3V. Etter 3 timer var ladingen 2,5A og spenningen 14,4V og etter 3,5 timer 1A og 14,4A og ette 4 timer var strømmen 0,5A og spenningen 14,4V og etter 4,5 timer var strømmen nede i 0,2A og spenningen 13,8V og batteriet straks fulladet.
Uten DCDC laderen er samme målinger gjort og ladingen den første 0,5 timen sank strømmen fra 30A til 20A mens spenningen var 14,3 og neste 0,5 time sank ladestrømmen til 10A og spenningen var lik. Etter 1 time til var ladingen nede i 1 A og det vil si at bilen må kjøre ytteligere minst 15t til før batteriet skulle være fulladet.
Så med en forbedring fra ca 17 timer for å få fulladet batteriet (som egentlig ikke er 100% oppladet, bare sterkt overladet), til ca 4,5 timer (100% oppladet) med DCDC laderen må vel sies og være en dramatisk forbedring?
I grafen fra Ctek som også er gjenngitt tidligere vil i dette gitte tilfellet tar det 7,5 timer å lade batteriet fullt med 75Ah. Med Smartpasset i tillegg vil en lade det samme på 5t. En ser jo selv at den svarte linjen som er generatoren vil aldri greie og lade batteriet, bare overlade det?
Målinger jeg har gjort er helt sammenfallende med kurvene til Ctek som selvsagt er avhengig av batterimerke/type/tilstand. Så det virker selv om det er dyrt. Forøvrig er Ctek sin løsning billigere enn andre fabrikanter jeg har sett på.
 

Bilagor

  • Diagram%201%20laddkurvor%20f%F6r%20D250S+Smartpass.jpg
    Diagram%201%20laddkurvor%20f%F6r%20D250S+Smartpass.jpg
    10,6 KB · Visningar: 393
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tack Tor H för en grundlig test av autentiska prestanda.
Jag kunde önska mig en kort slutsatsning av de resultater som jag vill hjälpa alla till åsikt.
Tor H;393044 [SIZE=2 skrev:
Siste tur var batteriet ca 30% utladet. (140Ah) Da måtte det lades med ca. 40Ah for å bli fulladet.[/size]
Ved start ladet generatoren med 23A som er maks av det DCDC laderen gir, og spenningen var 13,8V.
Etter 0,5 time ladet den med 19,5A og fremdeles var spenningen 13,8V. ......
Etter 1 time var ladingen 14A og spenningen 14V,
etter 1,5t var ladingen 10A og spenningen 14,2V.
Etter 2 timer var ladingen 7A og spenningen 14,2V,
etter 2,5 timer var ladingen 5A og spenningen 14,3V.
Etter 3 timer var ladingen 2,5A og spenningen 14,4V
og etter 3,5 timer 1A og 14,4A
og ette 4 timer var strømmen 0,5A og spenningen 14,4V
og etter 4,5 timer var strømmen nede i 0,2A og spenningen 13,8V og batteriet straks fulladet.........
.

oppladning mengde : 40 Ah = 480 watt timer = 0,48 kwh
ladetid : 0,5+1+1,5+2+2,5+3+3,5+4+4,5 = 20,5 timmar

???

0,48 kwh - det ladder min husbil på mindre en 3 timmar.

är det en missuppfattning :confused:

PS. jag kollar laddning fron förarsätet i volt och kollar skillnaden vid hem i slutt laddning.
= samma jämförelse.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

.........Så med en forbedring fra ca 17 timer for å få fulladet batteriet (som egentlig ikke er 100% oppladet, bare sterkt overladet), til ca 4,5 timer (100% oppladet) med DCDC laderen må vel sies og være en dramatisk forbedring?
.................................

Eller är det så; da är 4,5 tim mer en som 3,0 timer.

Husbilen er 1996 Ford med 5 år gammal 83 amp generator.
Jag använder omtrent 100 watt ( radio + pc + 2 x gps + internet etc. ) förutan ljus på fordon (~ 420 watt).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag kan tänka mig att om du Tor H, har fått dina batterier avsulfateret mellan din första mätning utan DC / DC kan vara en viktig orsak till dina skillnader.
Bara en tanke ;).

Men jag ser inte fördelen med DC till DC'en på denna mätning.

Sorry' :oops:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nei, nei, nei
Mitt batteri er ikke sufatert mer enn normalt og det bekreftes av en ladestøm på 30A, hadde batteriet vært sulfatert ville jeg ikke fått ladet med så mye strøm.

Mitt eksempel er på 0,5t + 0,5t ........=4,5t

Om du greier og topplade dine batterier med samme effekttap på 3t bør du selge systemet, for det er overlegent noe av det beste på markede da:yes:

Kan du fortelle hvordan du vet at ditt batteri er 100% oppladet? At du kan lade batteriet med 0,48kW i inntil 80% med bare generatoren kan godt være, men aldri alle de siste 20% bare med generatoren. Det er fysisk umulig med en "normal" spenningsregulator.

Vi snakker nok litt forbi hverandre p.g.a. språkproblemer, men det du sier i din egne tråd om batterikapasitet, er for godt til å være sant.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

....................
PS. jag kollar laddning fron förarsätet i volt och kollar skillnaden vid hem i slutt laddning.
= samma jämförelse.

Vet präcis hur mycket ström använt på elektrisk ugn 800 watt i 14 minuter + inverter.
Det samma väje gång. + - 5 grader celcius.

Ladderen kontrollerar samma värden - varje gång.
Laddaren jag kan se, i 7 steg, från husets fönster.

Det stämmer.

Kanske en 7 stegs skillnad från en 4 steg CTEK :confused:

Jag kan också tänka mig att min generator som har 39 ampere över sin förbrukning till husbil, lämnar mer kraftfull än din 23 ampere.
I allt har jag omtrent 210 amp batterier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jeg får sitere en eldre dansk (Knud Erik Westergaard - KEW høgtrykksvarkere og Kewet elbilar) på ladning av blybatterier. 80% lading på 20% av tiden de siste 20% ladning tar den resterende 80% av tiden med en optimal lader.

Har selv hatt en Kewet el-bil og er helt enig i den påstanden: Ladet til 80% på omlag 1 time fra nesten tomt, men det tok rundt 8 timer å komme til 100%.
Ved mindre enn 10% batteristand skulle bilen på ladning innen 1 time for å ikke få varig sulfatering.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

..................
Ved mindre enn 10% batteristand skulle bilen på ladning innen 1 time for å ikke få varig sulfatering.
:confused:
- ikke få varig sulfatering ?

Jag testad 11 år kasseret gammelt batteri etter minst 5 x avsulfatering - det stater 2,5 L diesel motor !
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jeg får sitere en eldre dansk (Knud Erik Westergaard - KEW høgtrykksvarkere og Kewet elbilar) på ladning av blybatterier. 80% lading på 20% av tiden de siste 20% ladning tar den resterende 80% av tiden med en optimal lader.

Har selv hatt en Kewet el-bil og er helt enig i den påstanden: Ladet til 80% på omlag 1 time fra nesten tomt, men det tok rundt 8 timer å komme til 100%.
Ved mindre enn 10% batteristand skulle bilen på ladning innen 1 time for å ikke få varig sulfatering.

Ellerten' er ett gammalt förtag -
nya batterialaddere:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/385240

Nya batteriladdere jobbar' med gamla batterier:


http://www.husbilsklubben.se/forums/t53136-2/#post392114
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag kan också tänka mig att min generator som har 39 ampere över sin förbrukning till husbil, lämnar mer kraftfull än din 23 ampere.
I allt har jag omtrent 210 amp batterier.
Har selv 140A generator, men får allikevel ikke inn mer enn 30A når batteriet er ca. 30% utladet, så overskuddstrømmen min får jeg ikke benyttet og at du får benyttet din er for meg nesten ubegripelig.

Jeg ofrer heller de 10A mer generatoren gir for og kunne benytte DCDC laderen så batteriet blir 100% eller så nære 100% som mulig.

Og som Knut skriver vil et batteri som ikke er fult oppladet sufetere fortere enn et som er det.

Er også meget imponet over dine målinger som nesten ikke har noe tap, en må jo ofte tilføre langt mer energi til batteriene enn det som lagrers i batteriene.

Og har du koplet din 230V lader i parallell med generatoren og benytter den nå\r du ikke er tilkoplet 230V vil du ikke kunne forvente full effekt av 230V laderen heller, for strømmmen er "lat" og tar snareste vei.

Måler du ladestrømmen på din 230V lader vil jeg tro den synker ganske raskt? ergo kan du ikke regne 10A x 10 timer= 100At Batteriet er ikke slik laget at det er mulig.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har selv 140A generator, men får allikevel ikke inn mer enn 30A når batteriet er ca. 30% utladet, så overskuddstrømmen min får jeg ikke benyttet og at du får benyttet din er for meg nesten ubegripelig.......

Da fannt du 7 amp som inte är använt fron början.
Hur är din batterityp - kann min väre annorlunda ? - titta min i http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/386915

Jeg ofrer heller de 10A mer generatoren gir for og kunne benytte DCDC laderen så batteriet blir 100% eller så nære 100% som mulig....
Den gir det inta om det inte förbruks.

Og som Knut skriver vil et batteri som ikke er fult oppladet sufetere fortere enn et som er det.
Så fort går det inte - 11 år gammal ~avsulfatert !

Er også meget imponet over dine målinger som nesten ikke har noe tap, en må jo ofte tilføre langt mer energi til batteriene enn det som lagrers i batteriene...........
Tap fron nettet - jooo da, men mina test är prompt.

Og har du koplet din 230V lader i parallell med generatoren og benytter den nå\r du ikke er tilkoplet 230V vil du ikke kunne forvente full effekt av 230V laderen heller, for strømmmen er "lat" og tar snareste vei...........

Hur precis ?

Måler du ladestrømmen på din 230V lader vil jeg tro den synker ganske raskt? ergo kan du ikke regne 10A x 10 timer= 100At Batteriet er ikke slik laget at det er mulig.

Synker ganke raskt ? - den ökes ganke raskt.

Jag regner inte - jag testar och noterer vad ladderen och voltmeter visar.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Bredo vi må ta en prat en gang for her er jeg sikker på at språkproblemene er årsaken til at vi ikke forstår hverandre og det ser jo bare ut som dette er interesant for bare oss to, men jeg vil prøve og svare allikevel.

Da fannt du 7 amp som inte är använt fron början.
Hur är din batterityp - kann min väre annorlunda ?.....
Nei jeg fant ikke 7A jeg ga avkall på 7A i en halv time, som ville ladet batteriet med ca 3,5Ah. I stedet lar jeg DCDC laderen lade batteriet med mange flere A enn uten DCDC lader. Se mitt tidligere innlegg med verdier.
Den gir det inta om det inte förbruks.
.
Nå snakker vi om lading og da er batteriet en forbruker som lagrer all overskudsstrømmen som generatoren greier å gi og batteriet greier og motta. Men når generatoren gir færre A enn DCDC laderen synes jeg det er mest fornuftig at DCDC laderen står for ladingen og ikke spenningsregulatoren til generatoren. Den regulere jo til 14,4V, mens DCDC laderen gjør at spenningen er ca 13,8V og Strømmen ca 20A, strømmen utifra spenningen på spenningsregulatoren er ca 10A. Derfor får jeg høyere ladestrøm med DCDC laderen enn uten.
Så fort går det inte - 11 år gammal ~avsulfatert !
Det får være din påstand og det kan jeg ikke si annet til at det er fantastisk. Derfor skulle det vært artig å vite hvordan du kan påstå det. Testen din med inverteren gir ikke en korrekt tilstand av batteriet.
Tap fron nettet - jooo da, men mina test är prompt.
????????
Vil ikke strømmen gå i den parallelle kretsen og lure laderen til å tro at batteriet er fulladet og laderen vil ikke gi maks ladestrøm?????
Synker ganke raskt ? - den ökes ganke raskt.
En lader som gir 10A kan vel ikke øke til over 10A. Hvil ikke ladestrømmen synke etterhvert som batteriet lades?????
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Vilken mäktig tråd, många intressanta inlägg.
Jag som nyligt hittat till denna sida har missat JANKROs tråd när den började och vill därför kommentera de första inläggen från trådskaparen.
Allt detta är mina personliga åsikter baserat på mina erfarenheter och utbildning, jag hoppas att ingen tar illa upp.

Hej JANKRO
Vilken bra idé att ha en separat DC-driven laddare till bodelen under färd!
Att enbart koppla samman batterierna vid färd via ett D+ styrt relä är i jämförelse en nödlösning (som nästan alla äldre husbilar har).
Jag föredrar att enbart se till laddspänningen över batteriet när jag jobbar med laddning då det säger mig allt när man har ett friskt batteri.
Problemet är att bodelens batteri har någon % lägre laddspänning än bilens (vilket jag ogillar) och detta på grund av resistansförluster på vägen dit.
När batteriet är fulladdat i bodelen är strömen nästan noll och då har man inga spänningsförluster dit men är batteriet fullt så behöver jag ingen laddning, det är när jag brukat batteriet under tre dagar i skogen som jag behöver full laddning.
Sedan har vår bil 14,2 i regelrspänning vilket är för lågt även på sommaren, det innebär att bodelen (som dessutom får någon % mindre laddspänning) aldrig kan bli fulladdad när jag kör.
Visst kan jag byta till en 15V regulator i generatorn men då får bilens batteri (och kanske även bodelens) överspänning sommartid.
Gasspänningsnivån nås kanske och då får man knallgas i bodelen......
Grova kablar och nytt kopplingsrelä kan sänka förlusten till bodelans batteri men inte helt eliminera den och man kommer inte förbi generatorns regelerspänning på 14,2V vilket som sagt är på gränsen till för lågt.

Du löste detta med en reglerad laddare till bodelsbatteriet, jag ser det som den fulländade lösningen!
Det blev en liten omväg via en inverter men du fick en modern laddare till bodelen som under färd kan förse det batteriet med korrekt laddspänning.
Instalationen var dessutom mycket snygg, inte första gången du drar kabel?
Jag kommer att bygga om vår med en DC/DC-laddare, Cetec D250S dual, vilket jag anser var en produkt som verkligen uppfyller mina krav.
En korrekt reglerad laddare med temperaturgivare som håller koll på batteriet och ger exakt den laddningspänning som behövs, kan inte bli bättre.
Sedan kan man kanske byta ut generatorn till en med modern regulator som har temperaturgivare till bilens batteri?
Då är hela bilen fulländad sett till laddning.

Tack för en intressant tråd.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ja siden denne tråden startet er jeg også blitt overbevist om at Ctek leverer et suverent produkt og til en forholdsvis rimlig pris sammenliknet med andre produsenter og ikke minst at en DCDC er det ekleste og montere. Jeg har tilogmed blitt overbevist om at Smartpass er en lur innvestering.

Jeg koplet meg bare inn på ledningen til bodelsbatteriet etter EBLen slik at jeg kan lese av alt forbruk og lading til bodelsbatteriet med bobiliens kontrollpanel. Jeg monterte også 140Ah ekstra batterikapasitet, slik at nå har jeg totalt 300Ah til bodelsbatteri, fordelt på 2 batteribanker. En på 160Ah og en på 140Ah og jeg skifter mellom dem med en manuell batteriveksler.

Grunnen til at jeg har valgt 2 batteribanker er at om den ene går tom kan jeg skifte over til den andre og komme meg gjennom natta før jeg trenger lade. Hadde jeg bare hatt det som en batteribank og brukt strøm ukritisk og gått tom ville jeg umiddelbart gjort noe for ellers kunne f.eks. fyren stoppe iløpet av en kald vinternatt? Derfor foretrekker jeg 2 batteribanker.

Her et 2 bilder på hvordan det ser ut, med de nye batteriene, som jeg tar strøm fra inverteren til og DCDC laderen og batterivekslerbryterens plassering.
 

Bilagor

  • dc01.jpg
    dc01.jpg
    153,9 KB · Visningar: 21
  • dc1.jpg
    dc1.jpg
    111,7 KB · Visningar: 20

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Vilken mäktig tråd, många intressanta inlägg.
Jag som nyligt hittat till denna sida har missat JANKROs tråd när den började och vill därför..................

Du löste detta med en reglerad laddare till bodelsbatteriet,....................

Det blev en liten omväg via en inverter .................
...............inte första gången du drar kabel?

Tack för en intressant tråd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej och tack Bäckmark. Det var ett tag sedan jag började den här tråden. Faktiskt lite innan Cetek´s DC/DC laddare blev välkänd, men som kanske hade blivit valet idag, även fast jag fick 40% rabatt på 25A. AC/DC laddaren.
Men å andra sidan sett så hade det blivit dyrare med både en DC/DC för färd och en ny AC/DC till 230V när man står still, för den ointelligenta originalladdaren från bilen hörde hemma på skrothyllan och inte i en husbil. På det här sättet så klarar ju en laddare båda "problemen".
Det funkar fortfarande mycket bra och jag bekymmrar mig inte längre alls om laddstatus på mina batterier när jag stannar några nätter på samma ställe utan att ladda, trots ofta intensivt TV-tittande och slöseri med lyse.
Jag är rätt säker på att Cetek laddarna vårdar batterierna hyfsat bra. Det sitter fyra st. 75A. batterier i min bodel, och nu har de åldrarna, 9 - 7 - 5 och 3 år gamla och still going strong. Det är gamla hederliga öppna marin-batterier som man kan ha koll på och får bemöda sig med att fylla lite vatten i ibland, men man har däremot full kontroll på om någon cell börjar att må dåligt. Om man mäter syravikten så är den fortfarande nästan jämn och full på alla 24 celler :), och det får man nog tacka Ctek laddarna för, som alltid har pysslat om batterierna (även det älsta).

Angående kabeldragning....så har det nog hänt några gånger tidigare :D.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tor H. :)

Ämnet är knappast ensam om att det bara finns én lösning för en dålig laddning under färd - utan en lösning på vad som kan göra laddningen bättre. Detta är rubriken.

Min uppfattning är att systemet är bra under förutsättning av bra konditionerad batterier via vanlig avsulfatering och 7 steg laddning.
Det har varit sett i andra trådar.

Möjligen får du högst 10% mer genom att köra en timme extra, men summan av volt / ampere förblir de samma i inledningsskedet - troligen mindre med DC till DC laddare när det kan bara ladda 23 ampere.

Tror inte vi kan enas om vad jag laddar i 3 timmar och du i 4,5 timmar med en DC till DC laddare, att det är bäst med en DC till DC laddare för ~ 2000, - kr.

Sorry :oops:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jankro, tror att jag håller med dig mestadels bara olika behov skiljer oss åt.

..............
Men å andra sidan sett så hade det blivit dyrare med både en DC/DC för färd och en ny AC/DC till 230V när man står still,............M.v.h. JANKRO.

Jag fick ett erbjudande för 400,- danska, 7 steg 10 amp. laddere - det er bra - mitt behov.

laddarna vårdar batterierna hyfsat bra. Det sitter fyra st. 75A. batterier i min bodel, och nu har de åldrarna, 9 - 7 - 5 och 3 år gamla och still going strong. ...........(även det älsta).
...................
M.v.h. JANKRO.

Använder 3 st. 70 amp inclusiva start.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Om man har en 3.5 tons husbil vill jag ha lastvikten till annat än att stoppa i 50 kg batterier. Därför är det självklart att stoppa i en duglig laddare, att stoppa i fler batterier är ingen lösning på problemet med dålig laddning.

För att göra en liknelse. Det är som att klaga på höd drivmedelsförbrukning, och lösning på det är att ta med sig 4 jeepdunkar med drivmedel. Köper tyvärr argumentationen. Men det här var helt klart OFF-TOPIC. Tack än en gång JANKRO!!!
 
Toppen