Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Optimering. Det finns så många olika intressen och prioriteringar så fabrikanterna måste få till en "genomsnittsanvändning". Eftersom de flesta står på någon typ av ställplats med färskvattenförsörjning så resonerar man, varför köra om kring med färskvatten som barlast och arrangerar för en minimimängd färskvatten.Är den verkligen det? eller är det så att man bygger "för stora" 3,5-tonnare
På vissa husbilar måste man t.o.m dumpa färskvatten för att få en laglig "körvikt", hur tänkte man då
Vår förra bil var en Carado som hade ett Fiatchassie som klarade 3850 kg totalvikt.Jag tycker det är lite konstigt att man kan väga upp de lättare bilarna. Då det verkar som de flesta då hamnar precis på max vad axlarna klarar. Jag vägde min bil med mig och barnen samt våra cyklar, full tank och vatten. Minimalt med övrigt i bilen. 3510 kg, så 10 kg överlast utan sambon. Jag hade 1920 kg axeltryck bak. Så bara 80 kg kvar att jobba på där. Nu viktade jag upp bilen i fredags, nu klarar jag garanterat totalvikten. Men lär få planera packningen. Men det finns ingenstans att lasta vikt fram i bilen. I garaget har vi cyklar och utemöbler. Men även alla förvaringsutrymmen i bilen ligger i den bakre delen. Skulle vi få för oss att köpa ett lufttält så lär det få åka mellan stolarna fram för att få lite mer vikt där. Men det är generellt för dålig lastvikt på väldigt många husbilar och husvagnar.
Vi visste att vi skulle få kämpa med vikten när vi köpte bilen och det har funkat i 2 år. Vi har kört mindre bränsle och vatten och har klarat oss. Nu har vi turen att det ligger en vågstation bara 2 km från vårt hus, så vi kontrollväger alltid.
Min Fiat finns också i båda varianterna, jag har den tyngre.Vår förra bil var en Carado som hade ett Fiatchassie som klarade 3850 kg totalvikt.
Av "körkortskäl" fanns den i 2 varianter, dels 3850 kg enl ovan men även 3500 kg för att den skulle gå att köra på ett (nyare) B-kort. Det var alltså ingen teknisk skillnad på de båda varianterna.
3850 kg-varianten hade lite högre axeltryck bak för att de skulle gå att lasta den utan att behöva "balansera" lasten så noga.