Var för en del år sedan snubblande nära att köpa en bil som definitivt hade gett mig problem!
Vi hade kollat och diskuterat en bra stund sedan vi pratat med säljaren och sa till varandra, den vill vi ha. Dock hade klockan sprungit iväg och nu var säljaren upptagen med annan kund och receptionisten på väg att låsa dörren, så jag sa till frugan vi kör hem så åker vi tillbaka i morgon. Hatar att stressa när man skall göra lite mer kostsamma affärer.
Nåväl väl hemkommen så gick jag in på transportstyrelsen och kollad reg-nr, jag fick en CHOCK!
Skillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt var hela 120kg. Dvs ungefär vad jag och maten i kylskåpet gissningsvis väger tillsammans. Men bilen hade ett jättegarage så det kanske man kunde fyllt med en heliumballong? Problemet är bara att det hade nog blivit svårt med greppet från drivhjulen eftersom det var en Mercedes med bakhjulsdrift. Den hade dock luftfjädring bak fall man vill åka med extra stor ”överlast”!
Nåväl nog med ironi, det blev inget köp!
Dock var nog det exemplaret ”ärligt” så tillvida att förklaring till den hög tjänstevikten var att det var en tysklandsimporterad bil, så den var nog vägd med all utrustning tidigare ägare monterat vid registrering i Sverige.
En tankevärd historia kan jag dock tycka att det är!