• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torrsprickor däck

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Sprickor i yttre skiktet av däck. Skall försöka upplysa om sprickorna är farliga eller helt ofarliga. Det här gäller för Michelin däck. Michelin däcket har yttersta gummilagret som är ca 0,5 mm tjock och färgen gråaktig. Det här gummilagret har som uppgift att motstå sol och åldrande. Sprickorna uppstår oftast i fälgområdet och mönsterbotten. Man kan kolla sprickorna genom att sära på sprickan med t,ex skruvmejsel. Om sprickan har endast gått ner till svarta gummilagret och inte vidare som nästan alltid är fallet, behöver man inte vidta några åtgärder,sprickorna är ofarliga och man kan köra tills mönsterdjupet är olagligt. T.ex 5-6 års ålder på däck behöver man inte oroa sig för, däck skall i normala fall hålla 10-15 år!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sprickor i yttre skiktet av däck. Skall försöka upplysa om sprickorna är farliga eller helt ofarliga. Det här gäller för Michelin däck. Michelin däcket har yttersta gummilagret som är ca 0,5 mm tjock och färgen gråaktig. Det här gummilagret har som uppgift att motstå sol och åldrande. Sprickorna uppstår oftast i fälgområdet och mönsterbotten. Man kan kolla sprickorna genom att sära på sprickan med t,ex skruvmejsel. Om sprickan har endast gått ner till svarta gummilagret och inte vidare som nästan alltid är fallet, behöver man inte vidta några åtgärder,sprickorna är ofarliga och man kan köra tills mönsterdjupet är olagligt. T.ex 5-6 års ålder på däck behöver man inte oroa sig för, däck skall i normala fall hålla 10-15 år!
Håller inte med dig. Din definition av sprickorna känner jag inte till. Däremot är däck på husbilar betydligt närmre sin maxbelastning hela tiden, jämfört med andra däck, så när väld sprickor uppstått, går det fort. Det gäller även husvagnar och där har branschen satt ner foten när det gäller Tempo 100 godkända husvagnar. Däcken får vara max 6 år gamla och ska vara helt utan sprickor. Du kan teoretiskt ha rätt, men ett exploderat husbilsdäck kan vara en katastrof! Så max 6 år och inga sprickor är heligt för mig!
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
håller med föregående talare....mina förförra däck hade sprickor o var säkert 8 år gamla,å det var inga problem...men det är ju upp till var o en...
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Mitt korta inlägg om torrsprickor baserar sig på att jag har jobbat 40 år i däckbranchen ,har jobbat 10 år hos Michelin. Jag har givit utlåtande om tusentals däckskador åt myndigheter,trafikanter och privat personer. Jjag vill inte påstå att jag vet allt men kanske lite mer än en vanlig bilist.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mitt korta inlägg om torrsprickor baserar sig på att jag har jobbat 40 år i däckbranchen ,har jobbat 10 år hos Michelin. Jag har givit utlåtande om tusentalsbaserar sig på ett par rikt däckskador åt myndigheter,trafikanter och privat personer. Jjag vill inte påstå att jag vet allt men kanske lite mer än en vanlig bilist.
OK, vi har olika utgångspunkter. Du är proffs på däck, det är inte jag. Mina kommentarer på dina inlägg baserar sig inte på några som helst erfarenheter i däckbranschen. De baserar sig på ett par riktigt allvarliga däckexplosioner! Vill absolut inte se att din rekommendation att däck på husbil ska hålla i 10-15 år, blir nån sorts standard!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det är svårt att tro att ytskiktet, den mm, eller få mm, det handlar om skulle ha någon som helst inverkan på däckets hållfasthet.
Hållfastheten baserar sig på corden, dvs armringen inne i däcket av ståltråd eller konstfiber.
Skulle det vara gummit i sig som skapar hållfasthet så kan vi likna det vid en ballong..... dvs sväller med trycket .

Fick punka på HB en gång, och körde för länge, varvid däcket förstördes helt, innehåll stålcord.
Reserven som är sedan 1996, höll utan vidare i hundratals km.

I höstas fick jag ombesiktning på några däck på personbilen.
Jag hade kollat mönstret bara genom att känna på däcken under skärmen.
Men däcken är breda på V70:in, och de var slitna ner till corden vid insidan.
Jag nådde inte in för att känna mönstret med fingrarna.

Ja däcken hade slitits ojämnt, men det är en annan sak.

På tyngre fordon som husbilar skall det ju vara förstärkta däck, det görs genom kraftigare cord, eller fler lager cord, så vitt jag förstår.
Inte genom ytskiktet, med ev sprickor.

Dock sliter man dem på c:a 3 år om man kör runt 10 000 km per år, men många kör ju mindre och då blir det många år....

Däckexplosioner må hända, men lär nog bero på annat än ytskiktet, gissar dåligt fabrikat där.


Förr ställde man masonitskivor för däcken så att solen inte skulle skina på dem, och ev torka ut däcken, kanske ett tips för den som är orolig........
(ironisk)

Roysan
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Däckexplosioner må hända, men lär nog bero på annat än ytskiktet, gissar dåligt fabrikat där.


Förr ställde man masonitskivor för däcken så att solen inte skulle skina på dem, och ev torka ut däcken, kanske ett tips för den som är orolig........
(ironisk)

Roysan
Du förminskar risken för och därmed konsekvenserna av, en däckexplosion på en husbil? Jag invänder mig inte enbart mot ev sprickor i det yttersta gummilagret, vilket i sig indikerar på en utmattning och uttorkning av materialen, utan mer på inställningen att ett däck håller i 10-15 år.

Min erfarenhet av däckexplosion är för 12 år sedan. Då exploderade ett 7 år gammalt Michelin Agilis CP som rullat mindre än 5 000 mil. Hade vi haft möte då hade det gått åt helvete! Vänster framdäck!! Den händelsen har definitivt ändrat min inställning till däck och anser dem som färskvara. Max 6 år! Sen är ditt "tips" om att skydda däcken mot solen faktiskt inte fel, så där behöver du inte vara ironisk!
 
Senast ändrad:
Toppen