• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torrsprickor däck

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Börjar se några mindre sprickor nära fälgkanten i mina Michelin Agilis Alpin, något att oroa sig över? Däcket är precis sex år men har rejält med mönster kvar.

IMG_8908.png
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Byt däck snarast. Det finns flera inlägg här om däck som exploderat. Livslängden styrs inte av mönsterdjupet. Det verkar också som att du har friktionsdäck eller sk. åretruntdäck. Inte bra...
Använd sommardäck på sommaren och vinterdäck när det behövs.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Byt däck snarast. Det finns flera inlägg här om däck som exploderat. Livslängden styrs inte av mönsterdjupet. Det verkar också som att du har friktionsdäck eller sk. åretruntdäck. Inte bra...
Använd sommardäck på sommaren och vinterdäck när det behövs.
Alpin är vinterdäck och ska inte förväxlas med åretruntdäck som används på sommarhalvåret!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Vinterdäck på sommaren är ingen bra kombination, byt till lämpligara däck för säsongen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Fråga någon däckfirma du litar på. Jag vill minnas att exempelvis bilprovningen bryr sig mest om sprickor i slitbanan.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.338
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hade liknande problem på mina Michelin Agilis Camper. Från 2016. Samma för kompisen med samma däck och årsmodell. Blev sprickor i alla däcken (10st) nära fälgkanten så det var bara att byta till nya 2022. Däcken på den ena bilen hade gått lite över 3000mil. Och den andra knappt 4000mil. Så syna era däck om dom börjar bli 5-6 år gamla. För allas säkerhet...

Micke
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Jag får börja kolla på nya däck. Iveco-chassi så sex däck a 3-6000/kr styck beroende på modell och var man handlar..

C-däck är lite billigare, typ Hakka Van eller Vancontact 100 med 121/120 i belastningsindex. Vanco camper lite dyrare men är då ett “all season”…
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Nya däck på, blev Vancontact camper. Jag är på större däckfirma och får bytet utfört. Min vana trogen är jag med och kollar när dom byter. Jag frågar en av killarna vad dom kör för åtdragningsmoment, 130nm svarar han. 320nm säger manualen. Hade kunnat gå illa. Alltså, finns det något arbete man inte behöver dubbelkolla nu för tiden???
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Svårt att tro att ytskiktet, dvs det yttersta lagret av gummi har någon inverkan på däckets hållfasthet.
Det som håller ihop däcket är dess inbakande cord, dvs ståltrådar inne i gummit.
Men läcker det yttersta skiktet av gummi i dessa sprickor så kan kanske corden om den är ståltråd rosta och minska i hållfasthet. Dvs risk för farligare skador...... det är ju rätt högt tryck i HB ens däck liksom belastningen vid körning.

Har upplevt att man numera inte får vara med på verkstaden när de jobbar med däcksbytet, (säkerhetsskäl) synd för det var. intressant att se hur dom arbetar och hur saker ser ut inuti. Man får snällt vänta i kassan.

Förmodar du talar om däckstrycket, dvs Nm, 320 Nm är väldigt mycket, låter fel i mina öron, men stå det så i handboken till din bil så....
Annars har det talats om 180 Nm i andra trådar här på forumet.
Då bör det vara särskilt stora kraftiga hjulskruvar med extra hög hållfasthet, "vanliga" hjulskruvar kan nog gå av vid så stort åtrdragningsmoment.
Byt bara inte ut dem mot BILTEMAS.......


Roysan
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Standard för Ivecos hjulmuttrar…

IMG_8994.jpeg

Jag fick också uppmaningen att vänta vid kassan men efter lite övertalning fick jag vara med om jag höll avstånd…
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja där kan man läsa att det är M18x1,5 hjulmuttrar, dvs inte skruv då, men så stora skruv kan förståss dras med högre moment.
Översta raden M14 har mer vanliga moment.
Lärorikt att det finns såpass kraftiga saker på husbilar,!

300 Nm innebär att men med ett 50 cm långt verktyg måste trycka med 60 kg på verktyget, dvs om man drar åt, eller lossar manuellt.
Kan bli jobbigt att byta hjul i fält, men med rätt verktyg och kanske ett förlängningsrör så går det säkert.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja där kan man läsa att det är M18x1,5 hjulmuttrar, dvs inte skruv då, men så stora skruv kan förståss dras med högre moment.
Översta raden M14 har mer vanliga moment.
Lärorikt att det finns såpass kraftiga saker på husbilar,!

300 Nm innebär att men med ett 50 cm långt verktyg måste trycka med 60 kg på verktyget, dvs om man drar åt, eller lossar manuellt.
Kan bli jobbigt att byta hjul i fält, men med rätt verktyg och kanske ett förlängningsrör så går det säkert.

Roysan
Hej jag har en tabell som jag kikade i. M18x1,5 naturligtvis beroende på kvalité, men hjulbultar/muttrar lär väl att vara av god kvalité och kan dras ända upp tlll 496Nm. står det, för gängstigningen som är 1,5 är dessutom en fingänga som ökar på hållfastheten för hårdare åtdragning.
Så vid "bara" 320Nm. så har man god marginal ;).

Vid normal gängstigning på M18 som är 2,5 minskar max moment till 463Nm.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja där kan man läsa att det är M18x1,5 hjulmuttrar, dvs inte skruv då, men så stora skruv kan förståss dras med högre moment.
Översta raden M14 har mer vanliga moment.
Lärorikt att det finns såpass kraftiga saker på husbilar,!

300 Nm innebär att men med ett 50 cm långt verktyg måste trycka med 60 kg på verktyget, dvs om man drar åt, eller lossar manuellt.
Kan bli jobbigt att byta hjul i fält, men med rätt verktyg och kanske ett förlängningsrör så går det säkert.

Roysan
Det är Ivecos tabell dvs. lastbilsmuttrar, dom flesta av oss kör inte den typen av bil, dra åt med måtta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja om jag tittar i min tabell på M14 av god kvalité och då lite beroende på gängstigning så ligger max på 217 till 228Nm.
Vilket betyder att med en fin förlängningsnyckel, och även med ett fälgkors som man tar i riktigt rejält med, så kan man rätt lätt hamna över maxmoment på M14.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Hade liknande problem på mina Michelin Agilis Camper. Från 2016. Samma för kompisen med samma däck och årsmodell. Blev sprickor i alla däcken (10st) nära fälgkanten så det var bara att byta till nya 2022. Däcken på den ena bilen hade gått lite över 3000mil. Och den andra knappt 4000mil. Så syna era däck om dom börjar bli 5-6 år gamla. För allas säkerhet...

Micke
Mina 4 st Agilis Camper visar inga sprickor ännu men jag har nu beställt nya Michelin CrossClimate Camping som är det nya utförandet för husbilar där däcken står still i långa perioder.
//Eric
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mina 4 st Agilis Camper visar inga sprickor ännu men jag har nu beställt nya Michelin CrossClimate Camping som är det nya utförandet för husbilar där däcken står still i långa perioder.
//Eric
Det är ett åretrunt däck du byter till, jag skall också byta mina Agilis men till ett rent sommardäck,vilket det blir är frågan
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Det är ett åretrunt däck du byter till, jag skall också byta mina Agilis men till ett rent sommardäck,vilket det blir är frågan
Däcket CrossClimate Camping har snöflinga men inte M+S
Michelin skriver bl.a. :
  • Exklusiva husbilsdäck med hög prestanda från Michelin, konstruerade för användning från tidig vår till sen höst
  • Säkerheten först vid körning, utmärkt grepp på vått underlag
  • Förstärkt däckstomme som klarar långstidsparkering: CP märkning
  • Väggrepp, bromsning och fäste på snö garanteras tack vare 3PMSF-märkning
Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
 
Toppen