• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toppen på isberget ! eller ?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Idag tillbringar människorna lång tid framför TV:n, datorn, paddan, plattan o.s.v. Elektroniken styr våra liv från morgon till kväll varje dag. Vi slipper inte undan. Samtidigt blir våra kroppar större och större på grund av allt stillasittande. Barnen som förr sågs överallt utomhus efter skolans slut är som bortblåsta. De sitter hemma med någon elektronisk pryl. Livsmedelsindustrin tjänar pengar som aldrig förr på grund av vårt överdrivna och ofta slarviga ätande och läkemedelsindustrin tjänar grova pengar på alla de sjukdomar som blir följden av vårt ätande och stillasittande liv. T.o.m. motion utövas till stor del inomhus med hjälp av div. apparater ofta fulla med elektronik. Det är en stor omställning på bara några decennier.

Det verkar dock som om elektroniktillverkarna har fått sina "offer" dit dom vill! Allt rullar på väl. Apple gjorde en rekordvinst förra kvartalet på 18 miljarder dollar. Den största kvartalsvinsten någonsin i världen!

Det börjar långsamt komma tecken på att folk börjar bli lite trötta på elektronikens makalösa landvinnningar och har svårt att klara alla nya finesser och ständiga uppdateringar som hör till. Dyrt blir det också. Det knorras lite här och var och uttryck som "Tillbaka till naturen" börjar få spridning bland folk.

Missnöjet kan kanske bero på att mängden elektronik kräver mycket tid för att bli tillgänglig. Det är inte alltid så lätt att hänga med i svängarna om man inte är genuint intresserad av tekniken. Datorer bråkar och trasslar, telefoner och surfplattor blir snabbt omoderna och det medför en massa besvär och kostnader vid varje byte och/eller uppdatering av prylarna. Väldigt många människor tycks ha besvär med tekniken. T.o.m. TV-hanteringen har blivit krånglig. Råkar du trycka på fel knapp på fjärrkontrollen så är du hjälplöst förlorad och förbannar den nya tekniken med allt för många finesser och inställningar in absurdum o.s.v. o.s.v. Nu äntligen ska jag komma till ämnet! Jag tror det finns ett stort mörkertal här; vi är nog många på det här elektroniska "isberget" som hamnar under ytan. En liten klick på isbergets topp hänger med i utvecklingen men det kostar!

Kommer isberget att smälta ner långsamt och människorna återfå sina värdiga liv eller är mänskligheten hjälplöst förlorad?

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Nu slog du "huvet på spiken". Jag har också funderat i dessa banor & kommit fram till att man har 2 alternativ, antingen hoppa på tåget eller nöja sig med det man har som fungerar & ev. satsa på något nytt när det gamla har lagt av.
Dessvärre har detta kommit för att stanna. Det är inte som många tror efterfrågan som styr utan kapitalet & den massiva marknadsföringen & värre lär det nog bli.

Bennie
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Samhället går sakta men säkert mot undergången och det är inte
p.g.a. krig utan p.g.a. Internet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Jag är i alla fall glad för teknikens framskridande så att min husbil inte går på gengas

Den var bra.:D Men det är nog inte riktigt så det var tänkt när tråden skapades. Det räcker att titta på marknaden för mobiltelefoner paddor mm. Det kommer ju nya varianter minst en gång per år. Man frågar sig då om allt som är äldre är skit & skall kasseras trots att det fyller sin funktion. För övrigt kommer det en dag då även din husbil hur bra den än är betraktas som skräp & förbjuden att använda (möjligen som hönshus eller liknande):D

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Teknik som för oss gamlingar tar tid att förstå sig på och lära är självklar för den yngsta generationen. Jag försökte förklara för ett barnbarn som fyllde tretton igår hur man parar ihop en smart klocka med en iPhone. Efter några minuters undersökning visste hon allt om hur man ringer, skickar meddelande plus en handfull andra funktioner som jag inte ens hade anat. Märk väl att det var hennes första kontakt med en smartwatch.

image.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Mobiltelefon ok, kontantkort, ringer för ca 20 kr/mån.Ingen internetkoppling.
Gps bra att ha i städer och för varning om filbyte 8-900 m före motorvägsavfart.
Kartor och vägskyltar duger bra annars.
Laptopen bra för bildlagring och dagbok. Internet nån gång på camping. (sällan)
Tv hemma med parabol, vintertid ca 3 timmar om dan, sommartid minsta möjliga. Ingen tv i husbilen. Våra resor med husbil och mc under 15 år, och semesterresor till Indien, Brasilien, Kenya, Gambia, Bali har gått alldeles utmärkt utan särskilt mycket elektronik och kommer nog bli så i fortsättningen också. 5-7 km promenad med hunden dagligen och under sommaren 2 golfrundor i vecka samt fixa 30 kubik ved under vintern håller kroppen igång om än en höft med begynnande artros jävlas ibland. Är inte alls teknikfientlig har haft dator i 20 år och jobbat med Mps system och Cadritning, men vägrar att bli slav under Facebok, Tvitter, Hashtag och allt vad det heter. Sticker hellre in till nån av grannarna på förmiddagsfika, IRL är ända trevligast.
Ove.G :D:D:D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Det var djupa tankar Jappe…

Jag tror att det är ganska enkelt. Det har inte med utvecklingen eller tekniken att göra. Det handlar om oss själva.

Den snabba utvecklingen har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det enda som förändras är vårt egna sätt att se på den i takt med att vi blir äldre i våra korta liv.
Vi blir med åldern mer och mer mätta på förändringar och nymodigheter samtidigt som vi har mer minnen att tänka tillbaka på än vi har tid att se fram emot.
Vi hänger inte med längre.
Sen blir det väl oftast så att vi umgås med folk i ungefär samma ålder och då förstärker vi nog gärna varandras bild och uppfattning om saker och ting.

Fråga de yngre generationerna om de delar samma uppfattning om att elektroniken börjar bli knepig och om dom också längtar ”tillbaka till naturen”.

Det handlar om vanliga normala ålderdomssymptom. Kommer ni ihåg vad gamlingarna sa när ni själva var riktigt unga? Kanske det var något i stil med: ”Vad skall alla dessa nymodigheter vara bra för? Det fungerade ju bra som det var innan..”.
Historien är full med förlorade generationer som verkar ha överlevt trots att dom blivit förbannade med en massa nymodigheter. Det dom alla har gemensamt är att det alltid är de äldre generationerna som har dömt ut dem;)

Jag är under 50 men börjar mer och mer komma på mig själv med att alltför ofta prata minnen och tänka tillbaka på hur det var förr... Jag kämpar dock emot allt vad jag kan :D
 

Arne Lindh

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2024
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Vi är bara gamla. Den nya tekniken är inte svår och stoppar inte unga människor från att upptäcka världen som vi gjorde. Mitt barnbarn Lexi lekte med mig i pulkabacken häromdagen, hon gjorde snöänglar i vår trädgård, vände upp och ner på huset, lyssnade på mormor som läste sagor och startade min iPad och körde igång några coola program hur lätt som helst när mormor och morfar gick in i väggen. Tekniken är självklar för henne. Hon fyller två år i mars.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Kommer isberget att smälta ner långsamt och människorna återfå sina värdiga liv eller är mänskligheten hjälplöst förlorad?

Jappe

Ja du lilla Jappe... Isberget kommer att växa kopiöst och människorna kommer att anpassa sig.

Dock i verkligheten kommer isbergen att smälta och människorna kommer att anpassa sig och flytta till högre marker.

Polar%20Bear%20by%20Carla%20Lombardo%20Ehrlich
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Liknelsen med isberget var otydlig, minst sagt. Dessutom blev det rörigt eftersom flera ämnen var inblandade.

1. Alla elektroniska hjälpmedel lockar ungdomen till stillasittande liv med åtföljande konsekvenser.

2. Alla människor varken vill eller kan tillägna sig den nya tekniken vilket gör att de inte hänger med i utvecklingen och riskerar att bli akterseglade. Lite av A-lag och B-lag, kanske.

Dessutom handlar det om kopplingen mellan reklamindustrin, livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin. Tydliga band kan man se där, medvetna eller omedvetna, det är frågan!

Jag ska försöka skärpa mig nästa gång och inte röra till det i onödan.

Jappe
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Det är beklämmande att se alla dessa både unga och gamla
gå omkring som zoombier på gatorna med sina s.k. smarta telefoner
och varken ser eller hör någonting som sker i det VERKLIGA livet.
Rätt använt är det ett utmärkt tillbehör men tyvärr har det spårat
ur som det mesta här i världen.
Men det kanske ändrar sig med tiden.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.926
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Det är beklämmande att se alla dessa både unga och gamla
gå omkring som zoombier på gatorna med sina s.k. smarta telefoner
och varken ser eller hör någonting som sker i det VERKLIGA livet.
Rätt använt är det ett utmärkt tillbehör men tyvärr har det spårat
ur som det mesta här i världen.
Men det kanske ändrar sig med tiden.

Det var väl så våra föraldrar eller far o morföräldrar upplevde oss på sin tid...
Må världen ha sin gång!
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Provade FB för ett par år sen, och efter första inloggning dök det plötsligt upp en massa kända och okända människar som ville vara 'vän':confused::confused::confused:
totalt meningslöst och släckade omedlbart därefter och har aldrig öppnat sen dess:spinny:
Det er ju totalt och fullständigt ointressant vad folk skriver på dessa sider och bloggs etc. och i min värld är det skrämmande läsning - men det går ju nog inte att stoppa - men man kan hoppas att människor i framtiden hittar tillbaka till
den verkliga dimensionen här i livet.
Naturligtvis skal man inte såga al IT, e-mail dugar ju helt fint.

Hoppas kan man ju alltid:swoon:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.713
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Jag hör nog till dem som tagit till mig av den nya tekniken och den underlättar faktiskt en hel del i vardagen, för den skull behöver man inte vara "slav" under den.
Jag har en del gamla kompisar som hela tiden slagit ifrån sig när det gällt "nymodigheter". I dag har de uppenbara problem med att ens kunna betala en räkning (utan dator eller tillgång till internet)
Inte för att jag är speciellt insatt i de nya teknikerna men de områden som man har användning för och använder har inte varit speciellt svåra att lära.

Dock brukar jag inte att kalla det för "teknik" utan för mig är det "elektronik" teknik är av mekanisk natur.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Jag tror att Jappe börjar bli "gammal" vilket är ganska normalt med tanke på hans ålder och allt annat som han har varit med om.

Första tecknet Jappe är att du börjar bry dig om ungdomar och deras vanor, det brukar äldre människor göra. Sedan är vi inne på ekonomin och vad ungdomar lägger pengar på. Det kan bara en "mogen" äldre människa ta upp som diskussionsämne tack vore massor av egna erfarenheter. Yngre människor har inte tid med sån't heller...

Nej Jappe, det må hända att åldern börjar ta ut sin rätt, men du tillhör ändå den mest vitala och "ungdomliga" skaran som vi har här på HBK.

Live long and prosper:
[youtube]Iu1qa8N2ID0[/youtube]
(Videosnutt ovan är ett resultat av BredoMobil, Knarrevik-Anders & Jappe's enträgenhet som visat mig vägen till "tekniken" som möjliggör för oss andra att kunna använda YouTube snuttar på det här sättet)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Toppen på isberget ! eller ?

Jag skiter väl i ungarna! Dom är ju redan körda! Jag menar närmast vanligt folk, vuxna människor som har tvingats in i den här världen och där (tror /vet jag) det finns många som inte hänger med i utvecklingen riktigt och därför blir frånåkta. Tag bara exemplet hur krångligt och dyrt det är att betala räkningarna idag om du inte har tillgång till Internet och dator. Det finns faktiskt sådana fossiler!

Jappe
 
Toppen