• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips vid begagnatköp

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Tar på mig Dummstruten!
Köpte av ett husbilcenter i västsverige en 2017 Burstner NexxoTime569.
Vad jag inte visste och inte blev upplyst om av "säljaren" var att den 5 åriga fukttäthets garantin som fanns på bilen från Burstner hade upphört att gälla f.o.m. i år då bilen inte var testad före Maj 2020 detta enl. de krav som Burstner ställer på tester som skall ske med 12 mån perioder.

En fukttest hade gjorts av husbilscentret och redovisades med att allt var OK men INGET protokoll då de inte använde sig av testprotokoll vid fukttestet utan bara att ett godkänt test då detta har gjorts!!!!
FÖRSÄKRINGSBOLAGET SKRATTADE ÅT REDOVISNINGEN AV TESTET OCH DETTA INTE KAN ANVÄNDAS SOM UNDERLAG FÖR EN EV. SKADEREGLERING.

Ingen leveransgaranti Men en 12 mån Garantiförsäkring för 4 000:- som en delrabatt på mitt köp och denna
Garantiförsäkringen gäller bara om JAG kan dokumentera att inte skadan fanns vid köpet.
Detta och lite till gör att man bör vara EXTRA försiktig vid köp av husbil på husbilcenter i Västsverige.

Bilen var importerad med en ofullständig Servicebok, aldrig använd före 16 juli .Inget ont om Tyska bilar,utmärkt skötsel är A och O i Tyskland

Fick vid köpet en mapp med,flera kilo tung, en hög av dokumentation som delvis inte gällde den års modell jag köpt samt en del gamla garantibevis mm. Bl.annat en "NY" servicehanbok pappershögen var Omöjligt att gå igenom vid köpet och nu i efterhand går det inte att rätta till och få ersättning för bl.a. den avslutade Fukttäthets Garantin som skulle gällt,detta då husbilscentret inte är direkt lyhört och inte heller kommunikations intresserat.

Detta blev mycket en dyr läxa för mig som första köpare och om jag ev skall sälja denna husbil är nog inte andrahandsvärdet i paritet med mitt köpepris.
Ibland kan man va lite Godtrogen MEN se upp för det finns nog fortfarande 50 talets RH garanti vid köp av bilar .(RH=gäller Runt Hörnet)
Janericbe@gmail.com

Nu har husbilscentret meddelat att ny (nya)Mörkläggningsgardin och Utelampa har kommit till deras verkstad så de kräver att jag kör ned Husbilen till Stenungsund för att denna åtgärd skall utföras av deras utsedda verkstad detta sedan hem igen Ca 30 mil .
Löftet vid köpet att ev åtgärder inom 12 månader kan ske på vilken verkstad som helst i Karlstad var bara ett löfte utan substans .
Tyckter dock att åka till Stenungsund för dessa detaljer var lite i överkant så jag föreslog dem att skicka delarna till Karlstad .
Efter påtryckningar kommer de att skicka de två prylarna till mig BARA under förutsättning att jag betalar frakten och även verkstaden i Karlstad som utför arbetet ......

Långt men kanske informativt för oerfaren begagnat köpare.
Firman i fråga kommer få en kopia av detta innan jag lägger ut det på Husbilsklubben .
Tagit upp i tidigare mail om Saknad Service bok och Bristfälligt resultat av Fukttest utan åtgärd av säljaren . Bara svar att Fuktest protokoll användes inte av dem !!! Och att servicen som gjordes före köpet finns med i den nya boken (serviceåtgärd verkar var urtappning av olja påfyllning av ny sedan kontroll av fryspunkten på spolarvätska)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Fanns det någon varudeklaration för bilen. Gäller alla personbilar.
Där borde det stå vad som gällde för fuktgarantin vid försäljningen.
Om det är några avvikelser från garantin etc

Om jag förstår rätt så har inte säljaren följt Burstners krav / regler för garantin vad det gäller fuktest och garanti. Hur länge har dom haft bilen. Frågan är om du har köpt bilen före maj 2020.

Det är inte lätt när det börjar gå snett.
Man får ofta kämpa och kämpa.
Inte kul för dig.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har inte längre någon garanti från någon för ev fuktskador

Du kan vara lugn, blev den inte fuktskadad första året så lär den inte bli någon fuktskadad dom övriga 4 åren heller. Och har du husbilen i två år till så har ändå garantin gått ut, då lär inte andrahandsvärdet sjunka pga det iallafall.

Egentligen är det viktigare att få garanti för fuktskador från år 10.
Jag bryr mig inte ens om att fuktmäta husbilen, det gjorde första ägaren efter första året och då var det ingen anmärkning.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Vad har du för fel på husbilen vad det gäller fukt
Du kan vara lugn, blev den inte fuktskadad första året så lär den inte bli någon fuktskadad dom övriga 4 åren heller. Och har du husbilen i två år till så har ändå garantin gått ut, då lär inte andrahandsvärdet sjunka pga det iallafall.

Egentligen är det viktigare att få garanti för fuktskador från år 10.
Jag bryr mig inte ens om att fuktmäta husbilen, det gjorde första ägaren efter första året och då var det ingen anmärkning.
Trösterikt svar OK
Men om i fall att känns det inget visre med en outnyttjad garantimöjlighet. Tack i alla gall JE
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Fanns det någon varudeklaration för bilen. Gäller alla personbilar.
Där borde det stå vad som gällde för fuktgarantin vid försäljningen.
Om det är några avvikelser från garantin etc

Om jag förstår rätt så har inte säljaren följt Burstners krav / regler för garantin vad det gäller fuktest och garanti. Hur länge har dom haft bilen. Frågan är om du har köpt bilen före maj 2020.

Det är inte lätt när det börjar gå snett.
Man får ofta kämpa och kämpa.
Inte kul för dig.
Bilen är importerad i våras. Närmare okänt.
Jag köpte den i slutet av Juni och fick den lev. 17:e Juli.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Verkar som att säljaren har förhandlat bort vanlig garanti för bilen.
Seriös säljare?
Varudeklaration verkar också saknas eller är ofullständig.

Men du kommer att få delarna utbyta utan kostnad.
Kanske en öppning för ditt fortsatta ägande i kontakten med säljaren.

Det kommer roligare tider.
Att tuffa runt med husbilen och ha det bara bra.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Garanti från säljaren är ju frivilligt, däremot har du reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen upp till tre år men helst inom två månader. Om jag var du skulle jag som sagt fuktmäta bilen hos en oberoende aktör samt kolla bilen själv (om du kan) eller be en firma kolla så allt är ok. Hittas då några fel är det ju bara reklamera hos säljaren. Det blir ju lite svårt att komma om ett eller flera år o reklamera o hävda att felet fanns från början.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Med mitt köp av saknaden av Riktig servicebok då den jag fick av säljare var inget servicetillfälle redovisad då "det har inte varit aktuellt med någon service ännu då bilen är så ny och detta kommer att ske nu före leveransen till dig."

För att vara ett företag som inregistrerades 2015 enl. Företagsregistret, i deras annons 2008??? Kanske de inte har riktigt den erfarenheten och ev. Kunskap för att importera bilar och vikten av riktig och rätt dokumemtation om de får några år på sig kanske de lär sig spelreglerna på svensk marknad tyvärr kommer kanske fler göra lika dåliga affärer som mig.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det verkar vara något mystiskt med detta företag.

Har tittat på 2 slumpvis utvalda husbilar av 2018 års modell som utannonseras på deras hemsida. Ingen av bilarna har någonsin varit påställd i Sverige, och båda ägs av Larsered Trading & Equine AB i Nygård – alltså inte samma företag som utannonserar bilarna.

Pålle
 
Senast ändrad:

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Trots att jag försökte kolla upp företaget före köpet upptäckte jag inte vem som importerat bilen till Sverige utan har hela tiden trott att detta var fin bil som gjort importen. Nu förstår jag bättre och hoppas att fler köpare tänker sg för och kollar säljare mm genom Husbilsklubben, som jag missade. Tack för din information, intressant upplysning.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Fanns det någon varudeklaration för bilen. Gäller alla personbilar.
Där borde det stå vad som gällde för fuktgarantin vid försäljningen.
Om det är några avvikelser från garantin etc

Om jag förstår rätt så har inte säljaren följt Burstners krav / regler för garantin vad det gäller fuktest och garanti. Hur länge har dom haft bilen. Frågan är om du har köpt bilen före maj 2020.

Det är inte lätt när det börjar gå snett.
Man får ofta kämpa och kämpa.
Inte kul för dig.

Det verkar vara något mystiskt med detta företag.

Har tittat på 2 slumpvis utvalda husbilar av 2018 års modell som utannonseras på deras hemsida. Ingen av bilarna har någonsin varit påställd i Sverige, och båda ägs av Larsered Trading & Equine AB i Nygård – alltså inte samma företag som utannonserar bilarna.

Pålle
hej Pålle
Intressant info om Biföretaget(biföretag?) FinBil
Jag har nu förstått att jag köpt en 2017 års modell byggd på ett chassie från 2013!!!
Motornummer F1AGL411C
modell 250G8AAU
EU 6 Godkänd???
Du fick ganska fort fram uppgifterna om företaget Fin Bil.
om Du har lust och tid frågar jag om du kan hjälpa mig med ev EU6 godkänd motor.?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
hej Pålle
Intressant info om Biföretaget(biföretag?) FinBil
Jag har nu förstått att jag köpt en 2017 års modell byggd på ett chassie från 2013!!!
Motornummer F1AGL411C
modell 250G8AAU
EU 6 Godkänd???
Du fick ganska fort fram uppgifterna om företaget Fin Bil.
om Du har lust och tid frågar jag om du kan hjälpa mig med ev EU6 godkänd motor.?

Den som med säkerhet kan svara på sådana frågor är Fiat.

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
När jag söker på min egen husbil på Transportstyrelsens hemsida, får jag bl.a. bifogade information.

Pålle
 

Bilagor

  • Fordonsuppgifter.pdf
    95,3 KB · Visningar: 246

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Burstner 2017. med chassienummer från 2013 ? Kontaktade Fiat kundservice som skulle kolla och efter ett par minuter återkommer damen på kundservice och frågar efter svenskt reg nummer!!!!!!!
Får nummret och kollar på sin dator ser att det är en vit Burstner och jag konfirmerar , samtalet bryts och när jag ringer upp igen om en timme svarar hon att hon haft datafel och jag bör ta kontakt med Burstner men ville inte bekräfta eller dementera mitt på stående om årgång på chassiet .
Kommer inte längre då Burstner heller inte har eller vill ge mig någon förklaring varför .......
 
Toppen