• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips: Skaffa OBD2-läsare!

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Ett inte helt ovanligt problem är ju att sensorn till partikelfiltret krånglar vilket medför att motorlampan tänds. Motorn går ner i safemode i olika steg. I sista steget så går inte bilen fortare än ca 40km/h. Detta hände oss en fredag em. Ingen hjälp att få från någon verkstad. Tack vare OBD läsare så tog vi oss hem ca 25 mil. Kunde med jämna mellanrum släcka felkoden vilket nollställde safemode läget. Detta gjorde att vi kunde köra i någorlunda normal hastighet. Jag har en gammal ELM 327 och kör Car Scanner PRO på Apple telefon.

Har numera med mig en sensor i reserv. Lätt att byta.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
I appen Car Scanner så kan man länka felkoden direkt till Google där man sedan får beskrivet vad felet är.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fick höra idag att det krävs Security Gateway på nyare bilar. Felkodsläsaren måste ha kontakt med internet och man måste ha ett abonnemang som kan kosta 2000:- spänn om året. Varför det blivet så kanske denna artikel kan ge svar på StackPath

gateway | Autel
Många nya bilar OTA dvs. du uppdaterar själv bilens programvara över nätet, innan var detta ett verkstadsjobb som krävde tillverkarens speciella system allt för att skinna dig på pengar.
Tillverkarna har hittills gjort det svårt och dyrt att ha sin bil uppdaterad, men vi får väl se hur hackersäkert dessa lösningar är.
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Är den nån som vet om det funkar att tvinga igång regenerering på pdf filtret med en ICARSOFT EU PRO.
Står så här i beskrivningen
Dieselpartikelfilter (DPF) Regenereringsstyrsystem.
Men inget om att den kan starta regenerering.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Efter 7 felkoder så inköpte jag en OBD2-mätare på Biltema. Bilen gick ner i limp mode och hastigheten var bara 5-10 km/tim. 20 gånger har jag släckt motorlampan och kommit mellan 1 km till 80 km!
Felkod är EGR men trots att EGR-ventil är bytt 4 ggr visar felkod detta. Har stått på verkstad sammanlagt 5 1/2 månad!
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Efter 7 felkoder så inköpte jag en OBD2-mätare på Biltema. Bilen gick ner i limp mode och hastigheten var bara 5-10 km/tim. 20 gånger har jag släckt motorlampan och kommit mellan 1 km till 80 km!
Felkod är EGR men trots att EGR-ventil är bytt 4 ggr visar felkod detta. Har stått på verkstad sammanlagt 5 1/2 månad!
Uppenbart att det är något annat än EGR som felar.
 
Toppen