• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips: Skaffa OBD2-läsare!

F

Foxis

Guest
Hej,

Jag vill bara tipsa om ett relativt billigt verktyg som kan spara både tid och pengar: En OBD2-läsare.
Nyligen hade en bekant en felindikation från bilen som jag *visste* vad den berodde på och dessutom hjälpte till att åtgärda. Dock hade den triggat en "check-engine"-varning i bilen, och dessa varningar försvinner ofta inte även om problemet är åtgärdat: De måste "släckas".
Oftast sker detta hos verkstad vid åtgärd, och kostar annars 1-2000 för att verkstaden ska koppla in scanner, kolla felkoder, samt släcka dessa.

Med en egen läsare kan man:
1. Se vad problemet är, exakt. Eller iallafall vad bilen tror är fel.
2. Om man vet att problemet är löst, släcka felindikationen i bilen.
Bonus: Om bilen får allvarligare problem så vet man vad dessa är och kan bedöma offerten från verkstad.

Jag tycker numera att en OBD2-läsare är oumbärlig att ha med sig. Det finns olika på Biltema, Jula, osv. Men jag skulle starkt rekommendera en blåtand/wifi-dongle som kopplas mot telefon. Det finns ett gäng appar för både Android och iPhone som är både bättre och billigare än de läsare som finns i vanliga butikerna.

Bara ett tips. Om alla redan känner till detta och har läsare så ber jag om ursäkt för snodd tid. Annars kommer ni tacka mig en vacker dag! :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag använder DashCommand på iPhone
fungerar med ELM dongle för WiFi men inte blåtand.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nja det är inte helt lätt att hantera vissa av dessa läsare. Kräver kurs eller stort intresse. Sedan blir det ändå problem med Fiat Ducato 2022 att nå överhuvudtaget.
Inte alltid man har nytta av dess felkoder heller. På vår Opel Zafira hade vi konstigt fel . Bilen ville ha service på ESP och ABS var det fel på också. Inget av felkoderna var rätt. Vatten på fel ställe i motorutrymmet.
IMG_7390[1].JPG
 
F

Foxis

Guest
Fungerar någon för att nolla serviceindikatorn på FIAT?
Fiat verkar av någon anledning vara extra knepig. På min bekants bil (Ducato 21 eller 22, osäker) så bommade alla läsare jag testade utom en att få ut data. Problemet verkade vara att läsarna tog första ECU de hittade, vilket var TCM (Transmission Control Monitor).
Den enda app som fixade Ducato (som jag hittade) var EOBD-Facile. Den frågar vilka ECU:er man vill scanna efter och visar sedan samtilga i en lista (inklusive SCR/Adblue-ECU, osv.).

Mina egna bilar är väsentligt enklare. Där verkar all data visas från samma punkt.
 
F

Foxis

Guest
Fiat verkar av någon anledning vara extra knepig. På min bekants bil (Ducato 21 eller 22, osäker) så bommade alla läsare jag testade utom en att få ut data. Problemet verkade vara att läsarna tog första ECU de hittade, vilket var TCM (Transmission Control Monitor).
Den enda app som fixade Ducato (som jag hittade) var EOBD-Facile. Den frågar vilka ECU:er man vill scanna efter och visar sedan samtilga i en lista (inklusive SCR/Adblue-ECU, osv.).

Mina egna bilar är väsentligt enklare. Där verkar all data visas från samma punkt.
MEN, ska tillägga att service-indikatorn tror jag inte går att nolla alls utan märkesscanner? (Jag läste ditt inlägg som check-engine-indikatorn, sorry). Vissa permanenta koder går inte att nolla med vanliga läsare (vad jag förstått).
 
F

Foxis

Guest
Nja det är inte helt lätt att hantera vissa av dessa läsare. Kräver kurs eller stort intresse. Sedan blir det ändå problem med Fiat Ducato 2022 att nå överhuvudtaget.
Vad är speciellt med Fiat Ducato? Och är det något nytt specifikt för 2022? Jag är osäker vilken årsmodell min bekant har (sproilans, men kan vara 21:a), men som jag skrev ovan så hade jag svårt att få ur data ur den med alla testade appar utom en (+ två scanners från JULA och Biltema).
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har faktiskt inte provar min scanner på en Ducato 2022. När jag pratar med Autel som jag har i Eslöv så verkar det stängt på 22orna. Har hört samma från andra källor. Skall till en märkesverkstad nu på fredag och dom har precis nyligen fått igång så man klarar 22orna.
 
F

Foxis

Guest
Har faktiskt inte provar min scanner på en Ducato 2022. När jag pratar med Autel som jag har i Eslöv så verkar det stängt på 22orna. Har hört samma från andra källor. Skall till en märkesverkstad nu på fredag och dom har precis nyligen fått igång så man klarar 22orna.
Borde bara vara en tidsfråga innan alla fixar nya årsmodellen. Är det inte så att det är lagstadgat att info via OBD ska vara tillgängligt för alla?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.253
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det inte så att det är lagstadgat att info via OBD ska vara tillgängligt för alla?
Jo det stämmer, men fabrikanten får ta betalt för informationen.
Detta kanske gör att Bosch med flera stora aktörer slantar upp, och har en ny årsmodells ändringar klara fort.

En liten spelare på "diagnosplanen" kanske tvekar att betala, och/eller har små programmeringsresurser.

Lagar runt informationsdelning för biltillverkare och övriga verkstäder kom 2007.
För den som orkar ;) EUR-Lex - 32007R0715 - EN - EUR-Lex
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.802
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Mystiskt. Jag har en OBD dongelsom funkar fint i volvon. I fiaten ingen kontakt.

Köpte en E-obd på biltema. Skulle funka med fiat men icke. Tar både E obd och obd protokoll

Motorn är en 3.0 från Iveco. Kan det ha nått med saken att göra?

Någon som vet något om detta. Min grannes ducato är inget problem att ansluta men den ha Fiatmotor
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
MultiEcuScan fungerar och kan felsöka alla system även airbag och växellåda om man har robotlåda! Full version kosta lite men absolut värd varje krona
Har tittat på den,men den verkar kräva trådad uppkoppling dvs. en laptop vilket jag inte har,BT/Wifi verkar vara svåra att få att fungera med den programvaran.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Vi använder en Wi-Fi-OBD Elm. tillsammans med IPhone och även IPad. Måste komma ihåg att välja att ansluta till dess Wi-Fi bara. Provade en BT men den fick jag inte att fungera. Det fanns hjälp på deras hemsida hur man skulle ställa in connection.
/Conny
 
Toppen