Här en film hur man gör ren brännaren i gasolkylen.
http://www.youtube.com/watch?v=WM69tdUlqTE&feature=youtu.be
Mvh
http://www.youtube.com/watch?v=WM69tdUlqTE&feature=youtu.be
Mvh
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Måste nog tyvärr säga att det inte blev särskilt ordentligt gjort med hans metod...
---------------------------------------------------Man bör också rensa ur hålet som finns inne i den fyrkantiga hylsan. Det brukar vara fullt med rost i äldre brännare.
M.v.h. JANKRO.
När jag tog bort luckan såg jag att det satt en plastkopp på röret till vänster om brännare. Det fanns svart vätska på botten och en plastslang mynnade i koppen. Jag gissar att det är för att samla upp kondensat från kylelementet i skåpet, men varför är vätskan kolsvart ?
Någon som vet eller har en teori ?
ERIKPER[/QUOTE
---------------------------------------------------------------
Hejsan, ja det är kondens och vatten från avfrostning som skall hamna i koppen och sedan dunsta bort av värmen från rören.
Svårt att säga varför det är svart även om det oftast ser lite ruffligt ut i koppen.
Det kan mycket väl vara dött mögel som samlats där med tiden.
Om du tittar in i kylskåpet så borde du kunna se ett veck i bakstycket där vatten kan rinna, och i vecket borde du då kunna se ett hål där slangen är ansluten. Det kan vara idé att försöka rensa ur hålet och blåsa lite försiktigt i hålet för att få hål och slang ner till plastkoppen rena.
Plastkoppen brukar bara vara att lyfta bort från röret den sitter på och tvätta ren. Se till att slangen säkert hamnar nere i koppen igen när du är klar.
M.v.h. JANKRO.
---------------------------------------------------------------När jag tog bort luckan såg jag att det satt en plastkopp på röret till vänster om brännare. Det fanns svart vätska på botten och en plastslang mynnade i koppen. Jag gissar att det är för att samla upp kondensat från kylelementet i skåpet, men varför är vätskan kolsvart ?
Någon som vet eller har en teori ?
ERIKPER
Hejsan, ja det är kondens och vatten från avfrostning som skall hamna i koppen och sedan dunsta bort av värmen från rören.
Svårt att säga varför det är svart även om det oftast ser lite ruffligt ut i koppen.
Det kan mycket väl vara dött mögel som samlats där med tiden.
Om du tittar in i kylskåpet så borde du kunna se ett veck i bakstycket där vatten kan rinna, och i vecket borde du då kunna se ett hål där slangen är ansluten. Det kan vara idé att försöka rensa ur hålet och blåsa lite försiktigt i hålet för att få hål och slang ner till plastkoppen rena.
Plastkoppen brukar bara vara att lyfta bort från röret den sitter på och tvätta ren. Se till att slangen säkert hamnar nere i koppen igen när du är klar.
M.v.h. JANKRO.
Hej.
Vi har en Bürstner Aviano i728. Jag tror att jag skulle behöva göra rent brännare och skorsten på vår bil, men det går inte att komma åt varken brännare eller skorsten via nedre ventilations gallret pga att det dom har satt dit ett för litet galler(vad tänkte man på när man tillverkade bilen). Är det någon annan som har eller haft samma problem? Bilen är en från 2010 och har aldrig sotats! Nu fungerar inte kylen på gasol eller 12V.![]()
-----------------------------------------------------Hej.
Vi har en Bürstner Aviano i728. Jag tror att jag skulle behöva göra rent brännare och skorsten på vår bil, men det går inte att komma åt varken brännare eller skorsten via nedre ventilations gallret pga att det dom har satt dit ett för litet galler(vad tänkte man på när man tillverkade bilen). Är det någon annan som har eller haft samma problem? Bilen är en från 2010 och har aldrig sotats! Nu fungerar inte kylen på gasol eller 12V.![]()