• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Måste nog tyvärr säga att det inte blev särskilt ordentligt gjort med hans metod.
Det skadar inte att lossa röret från den fyrkantiga långa hylsan så man kan kolla det lilla hålet/munstycket som sitter i kläm i kopplingen i stället för att ev. blåsa in smuts i det. Man bör också rensa ur hålet som finns inne i den fyrkantiga hylsan. Det brukar vara fullt med rost i äldre brännare. Det skall gå in ett 1/4'' borr inne i hålet som går hela vägen inne i fyrkantshylsan fram till brännarmunstycket.
Till sist så blir inte röret/skorstenen ren av lite luftblås, men en vanlig flaskborste som dras upp och ner genom hålet brukar göra underverk. I många skorstenar hänger det dessutom en spiralformad plåt som man måste dra uppåt genom skorstenen innan man använder flaskborsten.

M.v.h. JANKRO.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Det var en bra film och jag skall snart göra samma sak med min brännare.
Men kanske väntar till överimorgon då man kommit hem.
Det brinner men det hörs inte någon större ljud från lågan.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Måste nog tyvärr säga att det inte blev särskilt ordentligt gjort med hans metod...

Filmen är avsedd att visa hur man gör en "nödreparation" med det man har med sig (bl. a. ett sugrör), om man skulle få problem under semesterresan - t.ex. om man (som det sägs i filmen) står i St. Tropez och inte har det kallt i kylen.

"Riktiga" reparationer görs så som "Jankro" beskriver.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Håller med Jankro om att det är ännu viktigare med munstycket.
Att ta lös röret och kolla munstycket ger ju oxo möjligheten att ta in brännaren i verkstaden och stålborsta den noga.

Mitt tips är BILTEMA som vid jaktgrejerna har mässingflaskborstar, avsedda att rensa pipan i vapnen med.
De finns i olika storlekar, en av de största är bra för att borsta ur skorstenen i kokaren med.
Den minsta bör gå in i brännaren "långa vägen".
Långa vägen är där röret går in, kör sen borsten med en borrmaskin.

Blås sedan gasröret innan det ansluts till brännaren. Dvs släpp på lite gas, utomhus och väl ventilerat förstås.

de
Roy
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

När jag tog bort luckan såg jag att det satt en plastkopp på röret till vänster om brännare. Det fanns svart vätska på botten och en plastslang mynnade i koppen. Jag gissar att det är för att samla upp kondensat från kylelementet i skåpet, men varför är vätskan kolsvart ?
Någon som vet eller har en teori ?
ERIKPER
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Man bör också rensa ur hålet som finns inne i den fyrkantiga hylsan. Det brukar vara fullt med rost i äldre brännare.

M.v.h. JANKRO.
---------------------------------------------------
Hej igen, eftersom tråden som togs upp här är ca. fem år gammal och det har blivit ytterligare några rensningar av brännare sedan dess, så vill jag åter peka på att rensa ur hålet in i den fyrkantiga hylsan från rost när man lossat röret och har brännaren lös. I äldre brännare så har just det troligen aldrig skett även om resten varit rengjort flera gånger.
Det verkar som ett 1/4" borr går in till slut, men inte större. D.v.s. Ca.6,3m.m. och då i alla fall ett 6m.m. innan man slutar att gräva ur. En vapenborste från Biltema som SM4FPD nämner är jättebra, men i vissa brännare så är rosten så svår och hålet så litet från början att det kan vara nödvändigt att börja med ett borr. I en brännare gick inte ett 4m.m. borr in när jag började.
Rosten kan sitta så hårt att man inte tror att hålet varit ca. 6,3 men det är i alla fall dit jag eller mina bekanta har kommit på sex, sju brännare i alla fall.
Gasen strömmar ju fritt med sitt låga tryck genom det långa hålet. Så för litet hål, rost och ojämna väggar måste störa flödet fram till brännaren en hel del.
Avsluta med att blåsa kraftigt ner genom brännarens hål så allt skräp som hamnat i hålen verkligen försvinner.

Det har också skrivits åtskilliga gånger att man skall akta det lilla hålet i brickan /munstycket som sitter fastklämt med röranslutningen i hylsan och inte pilla med någon nål eller liknande i det utan bara tvätta och blåsa det rent.
En god anledning till detta är att även om man vore jätteförsiktig med petandet så skall man låta bli, för hålet är etsat eller "gnistat" ut i brickan och tittar man på det i förstoring så ser man att det inte är runt utan fyrkantigt, aningen rektangulärt och sabbar man det utseendet det minsta så får man annat gasflöde.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

När jag tog bort luckan såg jag att det satt en plastkopp på röret till vänster om brännare. Det fanns svart vätska på botten och en plastslang mynnade i koppen. Jag gissar att det är för att samla upp kondensat från kylelementet i skåpet, men varför är vätskan kolsvart ?
Någon som vet eller har en teori ?
ERIKPER[/QUOTE
---------------------------------------------------------------
Hejsan, ja det är kondens och vatten från avfrostning som skall hamna i koppen och sedan dunsta bort av värmen från rören.
Svårt att säga varför det är svart även om det oftast ser lite ruffligt ut i koppen.
Det kan mycket väl vara dött mögel som samlats där med tiden.
Om du tittar in i kylskåpet så borde du kunna se ett veck i bakstycket där vatten kan rinna, och i vecket borde du då kunna se ett hål där slangen är ansluten. Det kan vara idé att försöka rensa ur hålet och blåsa lite försiktigt i hålet för att få hål och slang ner till plastkoppen rena.
Plastkoppen brukar bara vara att lyfta bort från röret den sitter på och tvätta ren. Se till att slangen säkert hamnar nere i koppen igen när du är klar.

M.v.h. JANKRO.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Hej.
Vi har en Bürstner Aviano i728. Jag tror att jag skulle behöva göra rent brännare och skorsten på vår bil, men det går inte att komma åt varken brännare eller skorsten via nedre ventilations gallret pga att det dom har satt dit ett för litet galler(vad tänkte man på när man tillverkade bilen). Är det någon annan som har eller haft samma problem? Bilen är en från 2010 och har aldrig sotats! Nu fungerar inte kylen på gasol eller 12V. :mad:
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

När jag tog bort luckan såg jag att det satt en plastkopp på röret till vänster om brännare. Det fanns svart vätska på botten och en plastslang mynnade i koppen. Jag gissar att det är för att samla upp kondensat från kylelementet i skåpet, men varför är vätskan kolsvart ?
Någon som vet eller har en teori ?
ERIKPER
---------------------------------------------------------------
Hejsan, ja det är kondens och vatten från avfrostning som skall hamna i koppen och sedan dunsta bort av värmen från rören.
Svårt att säga varför det är svart även om det oftast ser lite ruffligt ut i koppen.
Det kan mycket väl vara dött mögel som samlats där med tiden.
Om du tittar in i kylskåpet så borde du kunna se ett veck i bakstycket där vatten kan rinna, och i vecket borde du då kunna se ett hål där slangen är ansluten. Det kan vara idé att försöka rensa ur hålet och blåsa lite försiktigt i hålet för att få hål och slang ner till plastkoppen rena.
Plastkoppen brukar bara vara att lyfta bort från röret den sitter på och tvätta ren. Se till att slangen säkert hamnar nere i koppen igen när du är klar.

M.v.h. JANKRO.

Tack Jancro
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Hej.
Vi har en Bürstner Aviano i728. Jag tror att jag skulle behöva göra rent brännare och skorsten på vår bil, men det går inte att komma åt varken brännare eller skorsten via nedre ventilations gallret pga att det dom har satt dit ett för litet galler(vad tänkte man på när man tillverkade bilen). Är det någon annan som har eller haft samma problem? Bilen är en från 2010 och har aldrig sotats! Nu fungerar inte kylen på gasol eller 12V. :mad:

På vår Knaus sitter brännaren ovanför lucköppningen (höger ovankant på bilden).
Inte så lätt att komma åt skruven som håller brännare, dock funkar det med en vinkelskruvmejsel.
Köpte ett lite ledverktyg för bits på Biltema.
Men hur som helst så är det en knaus placering.


image.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Hej.
Vi har en Bürstner Aviano i728. Jag tror att jag skulle behöva göra rent brännare och skorsten på vår bil, men det går inte att komma åt varken brännare eller skorsten via nedre ventilations gallret pga att det dom har satt dit ett för litet galler(vad tänkte man på när man tillverkade bilen). Är det någon annan som har eller haft samma problem? Bilen är en från 2010 och har aldrig sotats! Nu fungerar inte kylen på gasol eller 12V. :mad:
-----------------------------------------------------
Hejsan, ja tyvärr så finns det massor med konstruktionsmissar som gör att det är allt från svårt till nästan omöjligt att komma åt kylskåpen fullt ut genom gallren tyvärr.
Man vet inte vad de tänkte på... eller kanske inte tänkte alls.
Men ofta så är det inte så svårt som det ser ut att lossa och dra ut kylskåpet i stället.
Man måste lossa gasolröret till att börja med, sedan gäller det mest att hitta de skruvar som håller kylskåpet på plats inifrån bilen. lite beroende på modell och årtal brukar de sitta på sidorna kanske under täckbrickor. Det som kan ställa till problem är att i en del bilar så har de dragit in skruvar från skåpet bredvid genom mellanväggen och sedan in i kylskåpsväggen.
Till tröst kan man säga att det går mycket bättre att lossa kylskåpet andra gången man skall sota, när man vet var skruvarna sitter :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Ja ibland undrar man om dom som sätter ihop h-bilar tänker över huvud taget?
Men jag får väl göra ett försök att få ut kylen, det sitter täckbrickor på insidan av skåpet så man får hoppas att det är enda stället som det sitter fast.
Jag kommer nog att montera antingen ett större galler eller ev. ett litet ovanför befintligt mena detta är beroende på var brännaren sitter. Dometics rekommendation är att sota brännare och skorsten minst en gång/år beroende på hur mycket kylen körs på gas, men det är väl inget tillverkaren har läst eller så skiter man bara i det.
Tack för svar mvh Stefan.
 

jojje123000

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Malmö
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Gammal tråd men den innehåller precis vad jag ville veta.
Har precis köpt en begagnad dometic kylbox (rc2200epg) som jag skulle provköra på gasol igår. Nån blå fin låga såg jag inte för det brann överallt där det inte skulle. Bland annat från lufthålen precis i början på brännaren. Så det blir till att plocka isär och rengöra allt idag.
Vad jag upptäckte var att där man sätter dit gasolslangen så satt det nåt skit i hålet så jag plockade isär anslutningen och tryckte ut skitet bakifrån. Det såg ut som ett cigarettfilter i miniatyr och verkar som det är nåt som ska sitta där.
Vad gör den för nytta? Den släpper igenom gas men inte speciellt mycket.

Återkommer med resultat efter rengörning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Hejsan, ja det är ett filter för att sila bort smuts m.m. från gasolen så det inte kommer fram till brännaren. Problemet är att det finns inte så många som vet om att det finns över huvet taget, och det finns nog inte många av filtren som blivit utbytta när det skulle behövas, utan troligen då bortplockade när de blivit täppta och bråkar. Liknande filter sitter ofta i något rör till äldre kylskåp i husvagnar och husbilar. De klarar sig länge men lite fukt eller olja gör att de täpper till sig och börjar bråka.

M.v.h. JANKRO.
 

jojje123000

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Malmö
Sv: Tips gör rent brännare gasolkyl (film)

Problemet löst.
Filtret i röret ska sitta där. Det var ingen smuts.
Gasbrännaren plockades av och den är inte minsta missfärgad så den är nog aldrig använd. Jag blåste brännaren baklänges och där satt en liten bit rörtejp som täppte till och därför tryckte ut gasen ganom lufthålen. Satte ihop det igen och provade med brännaren hängandes vid sidan. Jodå. Nu bränner det på rätt ställe. 30cm höga gula lågor och samma höga väsande från strömmande gas. Kändes inte som det stod rätt till. Plockade av brännaren igen för att kolla. Då ramlade det av en liten metallgrej. Efter lite funderande över vad det var så visade sig att det var en dysa som ska sitta i inloppet till brännare. Ihopa med allt och nu funkar det. En blå fin liten låga som inte är mer än 1cm ungefär.. Jag provkörde i 2 timmar och den kyler fint nu. Kall öl i sommar även när det inte finns el :)
 
Toppen