• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Test av husbilars antisladdsystem

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Förstår inte diskussionen, antisladd, mfl system utgör ett aktivt "stöd" för alla fordonsförare och är i sig självklart, alltså inget som gör en förare sämre.
Sådana system höjer trafiksäkerheten och kompenserar ev förarbrister i förutsedda situationer! Det är mänskligt att fela någon gång även för den som tror sig vara den bäste av förare, ingen är så bra som han/hon själv tror!

Att dessa hjälpsystem inte är "utlagda/avsedda" för tävlingsverksamhet utan för att bidra till att höja trafiksäkerheten på våra gator och vägar är lika självklart som att egenskaperna för dessa system också kan ändras för annan typ av körning (om det fanns behov).

Inom tävlingsverksamhet (med bilar och MC) är fö många av dessa hjälpsystem inte tillåtna pga bla att de höjer farterna och förbättrar förarna ... !
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Visst har du rätt Relax.

Och jag förstår att du inte förstått diskussitonen precis som jag. Jag säger att dessa tekniker är bra men att det finns vissa som anspelar på att det är arrogans att påpeka att det även finns de som kan framföra ett fordon utan dessa.

Att det fotfarande finns förare som kör efter devisen anpassa hastigheten efter väglag trafik och sikt.

Att de alla flesta på detta forum troligen är i den åldern att de kört bil långt före alla dessa hjäpmedel fanns och av det fått stor erfarenhet av hur en bil uppför sig.
Som förhoppningsvis lärt sig sina begränsningar, det talar om inte annat Försäkringsbolagens skadestatistik för.

Ja det var min syn på detta.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

För att sticka ut hakan lite så vill jag påstå att de som inte tror att systemen kan vara till hjälp har fel.

Visst mångårig körvana och erfarenhet. Det vi inte får förglömma är att vår reaktionsförmåga försämras med åldern, så är det bara.
Där kan systemen hjälpa oss och förebygga.

Precis som Relax skriver är systemen ett stöd för oss. Den vanligaste felande länken i trafiken är mänskliga faktorn.

Har gått åtskilliga körutbildningar gällande framförande av personbil och Mc (som kursdeltagare och instruktör) och kan bara konstatera att:

Aktiva körsystem är en stor säkerhetsförbättring i den vardagliga trafiken och hjälper oss då vi inte är alerta (både proffs och amatör).

Precis som Relax skriver är just systemen designade och dimensionerade efter normalkörning i våra personbilar.

Det gäller att lära känna sin bil, det är A och O!

Börjar man köra forcerat på ett traditionellt sett kan systemen börja jobba emot dig (då de ej förstår vad du sysslar med)

Mvh/
J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Ok nu vet vi att det finns de som lägger sin tro till bokstävskombinationer av olika slag på moderna bilar.
Jag liksom Montreal äger inte en bil med alla dessa bokstäver.

Kör som bruksbil en Subaru Outback 4WD så där är det inga problem, den har både servosytyrning och ABS, det övriga sköter jag med gas, broms växlar gör den själv (automat).

Min HB är framhjusdriven saknar nog de flesta bokstäver vet inte ens om den har ABS:rolleyes:
Fiat Duckato -98. Tror inte det för det finns ingen "lampa" som indikerar detta.

Med denna HB och min erfarenhet av att färdas på vintervägar så är mitt beslut att jag aldrig kommer att framföra detta fordon i halt väglag. Troligen totalt odugligt i hala backar och vägar, konstruktionen gör att den har hög tygdpunkt vilket inte underlättar vid halt väglag.

Men det är jag det, som för visso kört tungt på hala vintervägar över Hadangervidda i Norge med vad det innebar.

Kanske jag är en "fegis" men som sagt den kombination som min HB har anser jag bör köras på sommarvägar.

Vingen, husbilen är inte värre än något annat på vintern, bra vinterdäck och den kravlar sig fram dit man vill även i ganska djup snö. ett par snökedjor i fall man kör fast (vi har aldrig behövt våra) så är man hemma. Vår bil är f.ö. en framhjulsdriven Ducato 96:a helt befriad från hjälpmedel! Hittills har det fungerat utmärkt även på enklare fjällexpeditioner! :)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Jodå Monteal att "kravla" mig fram i snö tror jag mig klara med de flesta fordon, men nu är det också så att det handlar om väghållning.

Vägar har ju som bekant kurvor och är det halt väglag och man framför ett fordon som inte precis ligger som en Gokart på vägen så avstår jag från det äventyret.

Underkylt regn en stark kurva och lite för hög fart, HB kränger och det gör en "topptung" bil lätt, då vill inte jag sitta vid ratten.

Men det är jag det och då tillhör jag den kategori som kört några varv runt Jorden räknat i antal Km med de flesta kombinationer som finns på den "tunga sidan" och faktiskt en hel del med driv, styr och broms "kättning" (snökedjor) på norska fjällvägar.

Skall villigt erkänna att jag faktiskt inte har provat nuvarande HB i halka men grundar detta på hur den känns att framföra på sommarväg.

Fiat Ducato -98 med Dethleff alkov 4200 kg totalvikt och 5,9 m lång 3,25 m frihöjd.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Saxat ur Auto motor & Sport idag

Husbilar är både tyngre och större än personbilar och köregenskaperna är betydligt sämre. Därför behövs antisladdsystem – men när Husvagn & Camping testade fick två av tre husbilar underkänt.


Antisladdsystem har vi vant oss vid i bilar, men det är fortfarande ingen självklarhet för husbilar. Dessa rullande bostäder har längre bromssträcka, sämre väghållning och sämre krocksäkerhet än en personbil – och därför behövs antisladdsystem.
Vår systertidning Husvagn & Camping testade tre husbilar (Hymer 678 i, Solifer Finlandia 730 G och Knaus Sky ti 650 MF) som alla var utrustade med esp-system, samt en husvagn som utrustats med atc-system (Alko Trailer Control).
Men i två av tre husbilar ingrep inte esp-systemet som det skulle. "Vi borde fått esp-ingrepp mycket tidigare", säger Fredrik Langendorf på auto motor & sport som deltog i testet.
Hela testet finns i Husvagn & Camping nr 11/2012.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Saxat ur Auto motor & Sport idag

Bekräftar bara min teori bror. axelson.

Så jag framhärdar i att så långt det går kommer jag aldrig att framföra min HB i halt väglag om det går att undvika.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Det är lite synd, vintern är en härlig tid att vara ute med husbilen, tar man det bara lugnt och anpassar sig efter förhållandena är det inga problem att köra även då! :)
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Tyska ADAC har gjort en test med minde halvintregrerade husbilar med och utan ESP slutkommentaren blev att man bör går mot ESP i nya bilar som standard.

Bosse
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Jaja, elektronisk förarhjälp kan nog vara bra för nybörjare och även för fartgalna och/eller berusade förare!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Jaja, Jappe. Men det blir dyrt att slippa.
Det går att få ett fyrhjulsdrivet Sprinterchassie utan ESP och med mekaniska diffspärrar i stället för elektroniken, men då måste du låta företaget Iglhaut bygga om bilen åt dig och jag skulle tro att det kommer att kosta dig minst 100.000 SEK extra. Och ABS-bromsar tror jag ändå inte att du blir av med.

aake
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Jaja, elektronisk förarhjälp kan nog vara bra för nybörjare och även för fartgalna och/eller berusade förare!

Jappe
Berusade har ett elektroniskt hjälpmedel, som gör att det inte går att köra alls. Obligatoriskt i bussar:rolleyes:
Fartgalna går fria :D men det är nog bara en tidsfråga:(
bosse b
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Tekniska hjälpmedel på våra bilar i all ära.
Men ett tekniskt hjälpmedel som verkligen fungerade på bilisters omdöme skulle garanterat hjälpa mera i jakten på 0-visionen.
/Leif
 
Toppen