• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Test av husbilars antisladdsystem

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.805
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Antisladdsytem är otroligt bra!!!!´
Tänk er in i;
Rondell, dieselspill = Ojjjdå
Höst, kurva, svartis = Ojjdå
För att inte nämna vinterkörning = ojjdå när som helst

Att tro sig inte behöva detta system för man är så bra/erfaren eller vad som helst, är mästarprov på antingen okunskap eller arrogans.
Välj vad som passar!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Antisladdsytem är otroligt bra!!!!´
Tänk er in i;
Rondell, dieselspill = Ojjjdå
Höst, kurva, svartis = Ojjdå
För att inte nämna vinterkörning = ojjdå när som helst

Att tro sig inte behöva detta system för man är så bra/erfaren eller vad som helst, är mästarprov på antingen okunskap eller arrogans.
Välj vad som passar!

Om du anspelar på mitt inlägg så vill jag nog påstå att det är grundat på erfarnhet, arrogans ligger inte för mig.
Jag är absolut inte motståndare till dessa säkerhetsystem tvärt om.
Bland annat när ABS blev standard på tunga fordon vilken revelution !:music-icon:
Att kunna bromsa in i snorhalt väder med 30 ton på flaken utan att släpet drog ut i sidled det var nog det bästa som hänt inom det skrået.

Jag tror att "belackana" av dessa bokstavskombinationer menar att man skall inte ha övertro på tekninken, utan köra som om de inte fanns och att de kan gripa in när jag varit för slarvig/vårdslös:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Antisladdsytem är otroligt bra!!!!´
Tänk er in i;
Rondell, dieselspill = Ojjjdå
Höst, kurva, svartis = Ojjdå
För att inte nämna vinterkörning = ojjdå när som helst

Att tro sig inte behöva detta system för man är så bra/erfaren eller vad som helst, är mästarprov på antingen okunskap eller arrogans.
Välj vad som passar!

Jo visst är det bra, och allra bäst för ointresserade förare? En bra bit över 100.000 mil med mc, bil, husbil, de allra flesta utan några som helst "system" och utan några större incidenter, trots att jag tycker det är kul att köra, så det har inte alltid gått så lugnt som det borde, varken på vinter eller sommar? Men mycket "träning/lek" i halkkörning framför allt i yngre år ger en viss inbyggd abs, antisladd, och väglagsradar som fungerar ganska bra faktisk. Därtill skaplig koncentration på uppgiften att köra! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Håller med till 100%. jag tog körkort 1964/ Trafikort 1967 då var det till och med vänstertrafik. Att jag sedan under den största delen av mitt yrkesliv utfört det på just vägar har nog gjort det du beskriver en inbyggd känsla som sitter någonstans i ryggraden. En lantbrukare kan ha "djuröga" jag tror mig ha "tafik/vägöga".

Men är enbart tacksam för att hitills sluppit att vara inblandad i några trafikolyckor.
Det är enbart turligt för det kan drabba vem som helst när som helst det skall man aldrig glömma.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Jo visst är det bra, och allra bäst för ointresserade förare? En bra bit över 100.000 mil med mc, bil, husbil, de allra flesta utan några som helst "system" och utan några större incidenter, trots att jag tycker det är kul att köra, så det har inte alltid gått så lungt som det borde, varken på vinter eller sommar? Men mycket "träning/lek" i halkkörning framför allt i yngre år ger en viss inbyggd abs, antisladd, och väglagsradar som fungerar ganska bra faktisk. Därtill skaplig koncentration på uppgiften att köra! :)

Jag känner igen mig i det du skriver men bilarna uppdateras hela tiden tekniskt och tempot i trafiken ökar så visst är det väl bra om alla bilar kan stanna på lika kort sträcka, göra undanmanövrer lite bättre med teknisk hjälp osv. Att det finns folk som pratar i telefon, rakar sig m.m. kommer vi nog inte ifrån. Man kan ju hoppas att det blir krav på handsfree.
//Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Jag har tyvärr lite brist på sådan där "systemfordon"! De flesta jag tycker är kul att köra har inte sådant. Att köra en bil med antispinn i snömodd är verkligen inte kul, det fixar jag mycket bättre själv. Bruksbilen har dock ABS. Nöjesfordonen inkl husbilen är garanterat rena från hjälpmedel, om inte bromsservo räknas dit! :D
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Att köra en bil med antispinn i snömodd är verkligen inte kul, det fixar jag mycket bättre själv.

Intressant. Jag tycker att vår 9-5 sköter antispinnet mycket bättre än jag gör. Likadant husbilen. Hur bromsar du det drivhjulet som spinner? 4 bromspedaler? :wink:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Jag behöver inte bromsa några hjul, antispinn sitter i högerfoten, normalt paddlar sig bilen fram bättre med lite slirning, än om antispinnen försöker unvika att något hjul spinner överhuvudtaget. Sedan slökör jag ju också, och låter eventuell antispinn sköta sitt! :wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Tack Hymer för en problembelysande film, naturligtvis blir man betänksam när man uppmärksammas på sådana system som rätt anpassade ... är helt fantastiska hjälpmedel i den mer välutvecklade personbilsvärlden och även för LB!

De "provade" systemen" är troligen bara "generellt optimerat" i det här fallet av Fiat för de grundchassier som de levererar för fortsatt påbyggnad! Systemen kan naturligtvis inte finputsas av Fiat mer än för deras egna påbyggnader (om de inte fått ett sådant uppdrag av resp påbyggare Hymer, Kabe, Bürstner, Hobby, mfl förståss). Helt klart så kan ju inte alla olika husbilar ha samma mjukvara med avseende på sina olika förutsättningar i form av påbyggnader.

Mjukvaran för sådana system måste givetvis trimmas in för just den slutprodukten (helt färdig HB) som görs på ett chassie, map ex;
¤ bilens transmission, bromsar, längd, höjd, överhäng, bredd, last, viktsfördelning, hjulbas, däcksutrustning, boogie eller ej, etc, etc.
¤ i de tester som tidningen utförde var nog farterna i förhållande till testobjekten dessutom orealistiskt höga med avseende på fordonstyp och normal användning.

Det är bla sådana här "upplevelser" som gör att man misstänker att husbilspåbyggarna lägger ner alltför lite tid och arbete på bla utprovning av helheten/slutprodukten/komplett fordon innan detta når oss slutkunder (och ger bra system dåligt rykte). Liknande problem gäller naturligtvis även annat handlingegenskaper/viktsfördeln, krockegenskaper, servicekostnader för HB, mmm).

Huvudproblemet är troligen att påbyggarna med sina relativt små serier inte har råd att belasta fordonen med det analys & testarbete som måste till för "optimera" ex dessa hjälpsystem (enligt filmen, en husvagn är självklart en helt egen historia med ref till dragbilen)!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Jag har tyvärr lite brist på sådan där "systemfordon"! De flesta jag tycker är kul att köra har inte sådant. Att köra en bil med antispinn i snömodd är verkligen inte kul, det fixar jag mycket bättre själv. Bruksbilen har dock ABS. Nöjesfordonen inkl husbilen är garanterat rena från hjälpmedel, om inte bromsservo räknas dit! :D


Har du försökt vänsterbromsa en modern bil:rolleyes:, hela dataeländet tror att man är dum i huvet, he he
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Med så pass många husbilsbilister på vägarna så händer det "nog" väldigt få kraftiga olyckor där husbilar är inblandade. Tycker mest att det skrivs om bränder etc.
Man får ha respekt för tyngden "flygande massan" i bilen och anpassa farten men det vet ni nog redan...sen kanske en och annan kör med för tung last vad vet jag...
Har själv alla säkerhetssystem som går att få i en standard Adria... och är inte lessen för det.
Kommer eller aldrig att raka mig vid ratten :wink:

Bosse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Montreal

I instruktionerna till nya bil rekommenderas att koppla ur antislir i vissa körsituationer:

"ASR disengageable for certain driving situations
Depending on the driving situation, it may be advisable to disengage the ASR acceleration skid control on the Sprinter 4x4, which can be done at the press of a button. This briefly raises the control thresholds so as to increase the traction by increasing the wheel slip, which is of advantage, for example, when snow chains are in use or when the vehicle is being driven on a gravel road. The ASR system is automatically reactivated at speeds between 40 and 60 km/h. The same is true if the wheel slip is impermissibly high or after more than ten seconds in ASR Off mode. ESP remains active even when ASR has been deactivated."

Än har jag inte hamnat i situationer där jag behövt experimentera med detta, men jag hoppas på en snörik och i övrigt besvärlig vinter så att bilen får visa vad den duger till.

aake
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Enkelt uttryckt: klart att det är bluffgrejer enkom tillskapade för att lura ignoranter! Ett haveri för den elektroniska ingenjörskonsten! Är det halt så är det halt!

Leve verkligheten!

Jappe

Tror att Du är i samma läge som med rieslingvinerna där allt var fullständigt eländigt och vedervärdigt tills Du prövat, då skulle alla begripa hur bra det var.

Provkör ett modernt fordon i halka och gör undanmanöverprov eller start i backe under halka och gör därefter en resumé, ditt inlägg ovan tyder på att du aldrig prövat eller att du kanske vill få temperaturen att stiga lite.

Hade Lars
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Ok nu vet vi att det finns de som lägger sin tro till bokstävskombinationer av olika slag på moderna bilar.
Jag liksom Montreal äger inte en bil med alla dessa bokstäver.

Kör som bruksbil en Subaru Outback 4WD så där är det inga problem, den har både servosytyrning och ABS, det övriga sköter jag med gas, broms växlar gör den själv (automat).

Min HB är framhjusdriven saknar nog de flesta bokstäver vet inte ens om den har ABS:rolleyes:
Fiat Duckato -98. Tror inte det för det finns ingen "lampa" som indikerar detta.

Med denna HB och min erfarenhet av att färdas på vintervägar så är mitt beslut att jag aldrig kommer att framföra detta fordon i halt väglag. Troligen totalt odugligt i hala backar och vägar, konstruktionen gör att den har hög tygdpunkt vilket inte underlättar vid halt väglag.

Men det är jag det, som för visso kört tungt på hala vintervägar över Hadangervidda i Norge med vad det innebar.

Kanske jag är en "fegis" men som sagt den kombination som min HB har anser jag bör köras på sommarvägar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Vingen 3

Javisst, om man inte tänker köra bilen då klarar man sig utan alla tekniska finesser, även utan motor och växellåda.

Min gamla Sprinter , vilken jag hoppas kunna sälja till våren, har förvisso ABS och även antisladd så länge man kör bakhjulsdrivet. Men kopplar man in fyrhjulsdriften så kopplas antislir och antisladd ur. Detta är inget jag märkt några problem med, men jag kanske skulle ha gjort det om jag kört "ungdomligare".

På min nya bil fungerar ASR och ESB även i läge fyrhjulsdrift och även med tillsatsväxellådan inkopplad och ännu vet jag inte vilket som kommer att fungera bäst på fjällvägarna. Min gamla bil har funkat suveränt; halveterdjup lössnö har inte varit något problem och vid de enstaka tillfällen jag fastnat så har de mekaniska diffspärrarna gjort underverk (minst lika stor skillnad som mellan två- och fyrhjulsdrift).

Det visar sig i vinter om den modernaste tekniken kan konkurrera med detta.

aake
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.805
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Att tro sig inte behöva detta system för man är så bra/erfaren eller vad som helst, är mästarprov på antingen okunskap eller arrogans.


-Välj vad som passar!-
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.805
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Man var så illa tvungen dom första 30 åren.

Absolut!
Man nu finns detta!
Ingen anledning att avstå något som kan rädda hälsan på din kära, även om någon nu inte bryr sig om sin egen eller andra medtrafikanters hälsa.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Har du försökt vänsterbromsa en modern bil:rolleyes:, hela dataeländet tror att man är dum i huvet, he he

Vänsterbromsa en ny XC70 in i en kurva med bra driv så blir det skoj......
När du lägger på vänsterdojan så kopplar den ur bakhjulen och blir bara framhjulsdriven....(antispinn ur)
När du släpper upp bromsen så kastar den i bakhjulsdriften med en smäll och bilen blir som en gammal 940......överstyr något fruktansvärt och systemen flippar helt.....när man väl kommer på hur det funkar går det att åka RIKTIGT brett med en XC70 av modernt mått....men man måste köra "fel"

En annan "kul" grej med tidigare V70 med turbo var att om du vänsterbromsade så tappade man bromskraften till 90%.
Detta pga av att vacumet försvann så länge du hade laddtryck och således fungerade inte bromsservon.
Jag höll på att segla rakt ut i spenaten vid ett tillfälle men fick som tur var tag i handbromsen.
Men detta förklarades bort.....det var inget fel........
Så om man har för breda skor (kängor/stövlar) och råkar ha lite gas samtidigt som man bromsar uppstår detta fenomen..
(Känner till ett antal olyckor som berott på detta men som sagt....)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Wintercamper

Du skriver:"Att tro sig inte behöva detta system för man är så bra/erfaren eller vad som helst, är mästarprov på antingen okunskap eller arrogans."

Då menar du efter vad jag kan förstå att.

1. De som kör ett fordon som är omodernt nog att inte ha den allra senaste tekninken är okunniga eller arrgoanta?

2. Som framför sina "stenåldersfordon" och anpassar hasighet, körstil, som vet sin begränsning är mästare i okunnighet eller arrogans?

3. Att de som har en lång efarenhet av att framföra fordon då dessa system inte fanns är antingen okunniga eller arroganta bilförare?

Jag vill nog i all ödmjukhet påstå att de som helt överlåter kontrollen av fordonet på teknik som kan fallera precis när som helst och kör som om detta inte kan hända borde falla under epiteten arroganta eller totalt okunniga men absolut inte erfarna.

Därmed har jag inte påstått att dessa säkerhetsuppfinningar är fel, de gör sitt jobb för de som inte i grunden ex. inte lärt sig hur man med ratt, koppling, parerar en sladd.
Eller kanske till och med inte kör så att en sladd uppstår.

Man skall inte nervädera erfarenhet inom något område och absolut inte erfarenhet hur illa det kan gå om man framför ett fordon på fel sätt.

Arrogansen ja den får väl du fundera över om den passar in i detta sammanhang.:rolleyes:
 
Toppen