Sv: Test av husbilars antisladdsystem
Tack Hymer för en problembelysande film, naturligtvis blir man betänksam när man uppmärksammas på sådana system som rätt anpassade ... är helt fantastiska hjälpmedel i den mer välutvecklade personbilsvärlden och även för LB!
De "provade" systemen" är troligen bara "generellt optimerat" i det här fallet av Fiat för de grundchassier som de levererar för fortsatt påbyggnad! Systemen kan naturligtvis inte finputsas av Fiat mer än för deras egna påbyggnader (om de inte fått ett sådant uppdrag av resp påbyggare Hymer, Kabe, Bürstner, Hobby, mfl förståss). Helt klart så kan ju inte alla olika husbilar ha samma mjukvara med avseende på sina olika förutsättningar i form av påbyggnader.
Mjukvaran för sådana system måste givetvis trimmas in för just den slutprodukten (helt färdig HB) som görs på ett chassie, map ex;
¤ bilens transmission, bromsar, längd, höjd, överhäng, bredd, last, viktsfördelning, hjulbas, däcksutrustning, boogie eller ej, etc, etc.
¤ i de tester som tidningen utförde var nog farterna i förhållande till testobjekten dessutom orealistiskt höga med avseende på fordonstyp och normal användning.
Det är bla sådana här "upplevelser" som gör att man misstänker att husbilspåbyggarna lägger ner alltför lite tid och arbete på bla utprovning av helheten/slutprodukten/komplett fordon innan detta når oss slutkunder (och ger bra system dåligt rykte). Liknande problem gäller naturligtvis även annat handlingegenskaper/viktsfördeln, krockegenskaper, servicekostnader för HB, mmm).
Huvudproblemet är troligen att påbyggarna med sina relativt små serier inte har råd att belasta fordonen med det analys & testarbete som måste till för "optimera" ex dessa hjälpsystem (enligt filmen, en husvagn är självklart en helt egen historia med ref till dragbilen)!