• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Test av husbilars antisladdsystem

F

F.d. 2591

Guest
Sv: Test av husbilars antisladdsystem

Ja det gäller att köra lugnt

Stig.B.

F

F.d. 55370

Guest

Va säger detta för nåt
E det AL-KO chassi eller vad??

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Som jag förstår förekommer såväl Fiat - chassi som Fiat/AlKo- chassi i testet. Men det finns säkert någon mer tekniskt bevandrad klubbmedlem som kan upplysa oss om de aktuella bilarnas uppbyggnad.

Staffank

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Inget system kan ändra på fysikens lager, man får se ABS, ESP, ATC etc. som ett säkerhetsnätt precis som bilbälten. Sen är det säkert stor skillnad på belastning fram/bak på de olika bilarna i testet, olika däck, och det används säkert någon typ av standardsystem i dom, som inte är anpassad till den vikt fördelningen i den aktuella bilen. Ta det försiktigt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Enkelt uttryckt: klart att det är bluffgrejer enkom tillskapade för att lura ignoranter! Ett haveri för den elektroniska ingenjörskonsten! Är det halt så är det halt!

Leve verkligheten!

Jappe

F

F.d. 55456

Guest

Det var tester av denna typ som tvingade ett STJÄRNföretag att "peta" in avanserad elektronik i sin Sk: Weltklasse (Vältklassen)
( den heter väl något i stil med A140 nu)

MVH Bjarne
:mh4:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja "Elchteste" har blivit ett etablerat begrepp i Tyskland efter denna malör. Det går i denna länk ( Mercedes-Benz Sprinter 4x4: zuschaltbarer Allradantrieb für Nutzfahrzeug-Profis | Daimler Global Media Site > Mercedes-Benz Vans > Viano) läsa om hur systemet fungerar (välj språk, tyska eller engelska, uppe till höger när du öppnat). Min nya bil är utrustad med dessa system: Inkopplingsbar 4WD, 4ETS, Adaptiv ESP och om man får tro reklamtexten göra bilen klok som en australisk fårhund. Som ytterligare gardering har jag låtit montera tillsatsluftfjädring och förstärkta stabilisatorer (hos Goldschmitt) vilket lär göra god nytta vid snabba undanmanövrar. Viktigast är naturligtvis som vanligt att ta det lugnt på vägen.

aake

F

F.d. 50069

Guest

Enkelt uttryckt: klart att det är bluffgrejer enkom tillskapade för att lura ignoranter! Ett haveri för den elektroniska ingenjörskonsten! Är det halt så är det halt!

Leve verkligheten!

Jappe
Här håller jag med dig Jappe;) Det gäller att köra bil vaket! Detta med allt elektronikjox lurar folk att åket sköter sig självt!

Anders

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Är ni (Jappe och Anders) inte ute och cyklar nu? Visst är det självklart att inget antisladd- eller stabiliseringssystem hjälper om man kör för fort i kurvor, vare sig det är vinterväglag eller ej. Men antisladdsystemen har enligt Trafiksäkerhetsverket en kraftigt olyckreducerande effekt, så den som vill hävda att detta är "ett haveri för den elektroniska ingenjörskonsten" har bevisbördan på sin sida! Fram med dina hemliga siffror Jappe!

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Här håller jag med dig Jappe;) Det gäller att köra bil vaket! Detta med allt elektronikjox lurar folk att åket sköter sig självt!

Anders

För en gångs skull :D är jag helt enig med Anders Bohman!

Dessa moderna elektroniska hjälpmedel kan fresta folk med bristande körrutin att tänja gränserna så långt att resultatet blir ödesdigert!

En parallell: Jag minns hur det var när framhjulsdriften blev modern för många år sedan. Den fick till följd att många körde som galningar på halt väglag och följden blev naturligtvis en massa incidenter och olyckor på vägarna! Därmed inte sagt att elektroniken kan hjälpa till i besvärliga situationer men naturlagarna ruckar man inte på med dessa hjälpmedel!

Jappe

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK, Jappe. Jag befarade att du skulle stå på dig och hävda att TSV är felaktigt ute med sin olyckstatistik när det gäller antisladdsystem.
Någon äkta besserwisser är du naturligtvis inte för då skulle du säkert även ha dömt ut ABS-bromsar och kanske också krockkuddar och säkerhetsbälten. Det gick ju bra att ta sig fram med T-forden om man bara körde tillräckligt sakta och försiktigt.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag måste nog delvis hålla med Jappe och Anders, det verkar som att alla hjälpsystem invaggar många förare i någon slags osårbarhetskänsla, de sysslar med allt annat än att köra bilen, ringer, sms:ar, surfar, fixar med barnet i högerstolen, rakar sig, dricker kaffe, äter m.m. Sedan kan väl tänka sig att alla hjälpsystemen måste till för att sådana här förare överhuvudtaget skall överleva?! :confused:

F

F.d. 9344

Guest

Nu sticker jag ut hakan ordentligt eller kanske till och med "svär i kyrkan"men ok det får jag ta.
För mig är det en gåta att det är tillåtet att framföra ett fordon som väger över 3,5 ton med "bara" B kort för att fordonet klassas som PB II. Här på forumet läser jag om HB som väger 5 ton>. Har ni som kör dessa högre körkortsklass än B?

Det är en stor skillnad på att framföra en personbil mot en lastbil och då särskilt en HB som oftast har en hög tyngdpunkt liknande en lastbil som är tungt lastad ända upp i kapelltaket respektive skåptaket.

Att inte det krävs högre utbildning än vanligt B-körkort för att framföra ett fordon som annars kallas Tung lastbil (över 3.5 ton) är i min värld egendomligt.

Tar vi även med det faktum att de flesta som kör sin HB enbart halva året så finns knappast rutinen som en van lastbilschaufför har som kör året runt vinter som sommar.
Vi kan jämföra med hur det ser ut med körkortbehörighet för släpvagnar.

Med körkortsbehörighet B får man köra personbil eller lätt lastbil (totalvikt högst 3,5 ton) med ett tillkopplat lätt släp.
Vad är då ett lätt släp?
1. Ett släp som har totalvikt högst 750 kg är alltid ett lätt släp oavsett bilens vikt.
2. Om släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och bilens totalvikt + släpets totalvikt inte överstiger 3,5 ton, så räknas det som ett lätt släp.
Om vikterna är högre fordras körkortsbehörighet BE.
Annars är det olovlig körning.

Var i ligger skillnaden och varför är det krav på högre behörighet om jag skall köra en bil med ett vanligt lastflak monterat där bak om denna väger mer än 3,5 ton mot en som har monterad bodel på detta ställe?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest

Är ni (Jappe och Anders) inte ute och cyklar nu? Visst är det självklart att inget antisladd- eller stabiliseringssystem hjälper om man kör för fort i kurvor, vare sig det är vinterväglag eller ej. Men antisladdsystemen har enligt Trafiksäkerhetsverket en kraftigt olyckreducerande effekt, så den som vill hävda att detta är "ett haveri för den elektroniska ingenjörskonsten" har bevisbördan på sin sida! Fram med dina hemliga siffror Jappe!

aake

Helt klart har du rätt i att dessa system är kanon, men det jag menar är att det är bättre att köra aktivt och vaket än att sitta och såsa och förlita sig på dessa manicker.

PS.
Det absolut bästa sättet att få en 0 vision i trafiken vore att skrota ALLT vad elektronik heter på ett fordon, absolut inga tvåkretsbromsar eller kollapsbara rattstänger, sen skall allt vad säkerhetsbälten förbjudas också.

Sennnn.......tar man och svetsar fast ett ytterst vasst spjut på ratten som slutar 2cm från bröstet.
:D:D:D:D:D:D jädrar i min låda vad försiktigt och sparsamt man skulle köra!

OBS. Allt efter PS. var ett skämt;), så gör inte detta hemma!!!!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vingen3
Det gäller att gilla läget nu är det tillåtet att köra tunga husbilar enl. övergångsbestämmelsen, så är det. Betr. skillnad i körskicklighet så är det min uppfattning att den som kör in sig på en tung husbil och lär sig hantera den under en längre tid är en betydligt säkrare förare än en som aldrig kört husbil men köper en tung sådan och har ett gammalt körkort taget på 70-80-talet med fulll behörighet men bara kört personbil dom senaste 20-30-åren.
//Åke

F

F.d. 9344

Guest

Jag vill bara med mitt inlägg säga att det vi ser på den film som finns på tråden och visar hur en HB uppför sig i en sladdtest inte är som motsvarande som på den PB som vi kör till vardags. Jag är faktiskt impad av hur en del av dessa klarade dessa undanmanövrar. Frågan är om de var "semesterlastade" vid testen?

Nu vet jag att det jag framförde är känsligt visst, men människoliv är också känsliga så frågan är vad som är viktigast, att det är en mänsklig rättighet att utan mer behörighet än B kort få framföra ett fodon som kanske är upp till 10 m långt och väger 5 ton> eller att det ställes högre krav än så på dessa förare.

Det kanske borde vara så att den som nu funderar på att köpa en sådan HB av ren självbevarelsedrift och med hänsyn till sin omgivning i all ödmjukhet självmant skaffar sig kunskap om köregenskaperna för ett i praktiken tungt fordon före inköpet skall väl tilläggas.

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nåja, erfarenhet ger också kunskap.

Jag har BE och C sedan många år och har långa perioder haft husbilar på 5 ton sedan trettio år tillbaka och eftersom jag får dra mitt tunga (2 ton) båtsläp med de kort jag har så har det inte känts motiverat att komplettera med CE. Förvisso har jag tagit del av kursmaterialet och det som skiljer från den lätta E-behörigheten är vad jag kommer ihåg div. för mig icke aktuella lastningsbestämelser.

aake

F

F.d. 9344

Guest

Nåja, erfarenhet ger också kunskap.

Jag har BE och C sedan många år och har långa perioder haft husbilar på 5 ton sedan trettio år tillbaka och eftersom jag får dra mitt tunga (2 ton) båtsläp med de kort jag har så har det inte känts motiverat att komplettera med CE. Förvisso har jag tagit del av kursmaterialet och det som skiljer från den lätta E-behörigheten är vad jag kommer ihåg div. för mig icke aktuella lastningsbestämelser.

aake

Ja det är ju bra, då har du det som kanske behövs för att köra bland oss andra på vägarna.
Jag hoppas innerligt att jag inte med mitt inlägg inte blir missförstådd, jag missunnar ingen att få äga och köra en härlig husbil som passar det behov som ägarna vill ha,det är inte min avsikt. Och det är inte upp till mig att vara fördömmande för att det är tillåtet, enbart förundrad.
Men med tanke på fordonets egenskaper kräver det faktiskt lite mer än att ratta en småbil.

Toppen