• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar inför investering , grisen i säcken

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Dessa tankar och frågor är för er som tänker byta eller köpa husbil. På forumet förekommer skrämmande läsning om TUNGA nya FIAT bilar vars robotväxellådor gått sönder väldigt snabbt.
Ingen tar ansvar. I början byts de på garantin sedan blir det via försäkringen som gäller i 8000 mil. Vem kommer därefter att köpa dessa bilar och ha reperationer på 50000 kr om ingen förbättring sker av dessa växellådor så kanske du råkar ut för byte var 1000 mil. Man kan bara hoppas att någon tar ansvar och förbättrar lådorna! jag lider med er som sitter i dessa problem.
Går dessa att bygga om till manuell låda?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Jag har haft en 4,0 t husbil med Comfortmatic lådan och 160 hk motorn.
Har fungerat helt suveränt utan problem.

Så att några har haft problem med lådan gör inte att jag avstår från den lådan i framtiden.
Har därför beställt en 4,25 t husbil med Comfortmaticlådan och 180 hk motorn.
Känner absolut ingen oro för det valet.

Finns isåfall mycket annat som kan krångla eller oroa sig för i samband med husbilslivet.
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

halloj. vi har en bil med totalvikt på 5ton och har nu kört 1200 mil och än så länge är det en underbar komfort (peppa-peppa) något man bör tänka på är att den vill ligga på väldigt låga varv på 6 ans växel och det gäller även i långdragna backar då 177 hästarn är så stark.
jag kör alltid med knappen för backigt och mycket last,och jag växlar alltid ner manuellt i uppförslut, jag ligger aldrig på under 2000 varv på sexans växel om det inte är plant eller nerför det känns inte rätt att ligga på 1700 varv på sexan uppför.
Jag tror inte de flesta segdrar motorn med den manuella lådan, tror inte det fungerar för den lådan med tung bil heller.
hade gött
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Vi har yttrandefrihet i forumet.
Att läsa om forummedlemar som står utomlands med trasig robertlåda med sin nya "drömhusbil" är inte roligt.

Något måste uppenbart vara fel. Jag vill varna andra för att gå på samma nit. Dessa bilarna kan ju bli osäljbara i framtiden.

Självklart vill jag väcka debatt och det har vi ju fått här.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Alla gör sina egna val , det är kanske de ännu tyngre bilarna som har problem?
Har också en 5.tons hobby 75TL 2012 med den nya motorn och robotväxellådan, rullat ca 1.800 mil fn. Inga som helst problem, enbart positiva erfarenheter .... !

Föreg 3-lit 157hk motor och denna nya (177Hk) har samma maxmoment 400Nm men med olika utläggning av detta. Med aut-låda blir drivlinans "ingrepp" mindre känslig för ev låga varvtal. From 2012 uppnås t.ex maxmomentet redan från ca 1400r/m i stället för 157 hk/modellen (3 lit) vid 1.600r/m (bla ett led i jakten på lägre soppaförbrukning, kör- och ljudkomfort).
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Varnade är de väl i så fall av tidigare inlägg ???
och vad jag skrev om att köra på för hög växel på låga varv uppför oavsett växellåda togs det tydligen ingen notis om ?

Det vore ju bra om detta är förklaringen. Jag vill bara väcka debatten.
För mig är det något som är uppenbart fel när nya bilar bara kan köra
under 1000 mil innan lådan havererar. Om lådorna är såhär dåliga när de är nya
Hur blir de då när de blir gamla. Om det nu är ett problem så får man hoppas att Fiat löser det. Problemet kanske är ett förarfel vad vet jag. Alla duktiga i detta forum det är kul med debatt och höra olika teorier.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Varnade är de väl i så fall av tidigare inlägg ???
och vad jag skrev om att köra på för hög växel på låga varv uppför oavsett växellåda togs det tydligen ingen notis om ?

Jag tog notis och kommer ta lärdom! Inte segdra uppför.

Tack för konstruktivt förslag!
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Man kan inte säga att alla lådor går slut. Utan det handlar mer om otur. se det så här. Lådan fiat bygger är byggd för en bil med 4005 kg totalvikt. Fiat har inga tyngre Dukato bilar. Men fiat har gett ok att husbilskonstruktörerna använder den för tågvikter upp till 5500 kg.

Så har man en bil på 5000-5500 kg så ligger man hela tiden på maxbelastning av drivlinan. Och normalt så håller drivlinan för detta. Men minsta lilla misstag i tillverkningen av drivlinan kommer att visa sig i ett olyckligt haveri. hade bilen bara vägt 3500kg kanske den hållit trots missen. det finns en anledning Fiat inte har egna bilar tyngre än 4005kg. de vill ha en liten marginal.

Iveco som använder samma motor som Fiat men har en kraftigare växellåda.
Iveco har bilar upp till 7000 kg. Iveco godkänner inte heller tyngre tågvikter än detta. De vill inte tumma på marginalerna. Därför använder husbilsbyggarna ofta MAN eller Mercedes Atego mm för tyngre byggen, för att med säkerhet kunna leverera kvalitet.
 

Bilagor

  • concorde.jpg
    concorde.jpg
    29,6 KB · Visningar: 6
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Personligen skulle jag inte köpa en begagnad husbil som har en totalvikt över 4000kg på ett Fiat Dukato chassi.

Det behöver inte vara något problem, men risken finns, och på en begagnad bil utan garantier får man vackert pynta upp slantarna vid en katastrof.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Dessa tankar och frågor är för er som tänker byta eller köpa husbil. På forumet förekommer skrämmande läsning om TUNGA nya FIAT bilar vars robotväxellådor gått sönder väldigt snabbt.
Ingen tar ansvar. I början byts de på garantin sedan blir det via försäkringen som gäller i 8000 mil. Vem kommer därefter att köpa dessa bilar och ha reperationer på 50000 kr om ingen förbättring sker av dessa växellådor så kanske du råkar ut för byte var 1000 mil. Man kan bara hoppas att någon tar ansvar och förbättrar lådorna! jag lider med er som sitter i dessa problem.
Går dessa att bygga om till manuell låda?

Jag har en sådan bil med denna låda , 2011 års modell , 5 ton , har inom 1 månad körts i 9000 mil . Har ofta släp på 1300 kg efter . Så här långt inga problem , går som en dröm ! Läser ofta på dom här sidorna men måste ha missat alla bilar som står ute i Europa med problem med lådan ?/Sevallbo
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Jag har en sådan bil med denna låda , 2011 års modell , 5 ton , har inom 1 månad körts i 9000 mil . Har ofta släp på 1300 kg efter . Så här långt inga problem , går som en dröm ! Läser ofta på dom här sidorna men måste ha missat alla bilar som står ute i Europa med problem med lådan ?/Sevallbo

Men alla bilar har väl inte fabrikationsfel eller monteringsmissar. Normalt håller nog drivlinor för maxbelastning och överbelastning. Speciellt om de är tillfälliga som släpkörning oftast är.

Det är de gånger som det blivit lite fel i toleranserna i tillverkningen eller något misstag hänt under tillverkningen, som eventuellt visar sig vid konstant maxbelastning men kanske klarat en lättare bil.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Man kan inte säga att alla lådor går slut. Utan det handlar mer om otur. se det så här. Lådan fiat bygger är byggd för en bil med 4005 kg totalvikt. Fiat har inga tyngre Dukato bilar. Men fiat har gett ok att husbilskonstruktörerna använder den för tågvikter upp till 5500 kg.

Så har man en bil på 5000-5500 kg så ligger man hela tiden på maxbelastning av drivlinan. Och normalt så håller drivlinan för detta. Men minsta lilla misstag i tillverkningen av drivlinan kommer att visa sig i ett olyckligt haveri. hade bilen bara vägt 3500kg kanske den hållit trots missen. det finns en anledning Fiat inte har egna bilar tyngre än 4005kg. de vill ha en liten marginal.

Iveco som använder samma motor som Fiat men har en kraftigare växellåda.
Iveco har bilar upp till 7000 kg. Iveco godkänner inte heller tyngre tågvikter än detta. De vill inte tumma på marginalerna. Därför använder husbilsbyggarna ofta MAN eller Mercedes Atego mm för tyngre byggen, för att med säkerhet kunna leverera kvalitet.


Tror du att dom suttit på tekniska avdelningen och kommit fram till att 4005kg där får vi sätta gränsen annars går växellådan sönder.
Efter som det inte verkar vara problem med den manuella lådan, är det högre totalvikt om den är utrustad med den?
Du skriver som att du sitter inne med fakta som ingen annan har inte ens Fiat, för mig låter det lite som att hittar på lite och får det att låta som fakta, om det är faktabaserat har du några referenser?

Lars
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Men alla bilar har väl inte fabrikationsfel eller monteringsmissar. Normalt håller nog drivlinor för maxbelastning och överbelastning. Speciellt om de är tillfälliga som släpkörning oftast är.

Det är de gånger som det blivit lite fel i toleranserna i tillverkningen eller något misstag hänt under tillverkningen, som eventuellt visar sig vid konstant maxbelastning men kanske klarat en lättare bil.

Så du menar att det bara gäller Fiat ?Jag har ca 35000 mil i tidigare Fiat husbilar , dock med manuell låda och till 90% av milen med släp , har aldrig haft problem med låda eller motor ./ Mvh Sevallbo
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Från Fiats hemsida får du uppgifter på vad Fiat Ducato har för max totalvikt.
I tidningen Husbilen Test hade dom en artikelserie om chassin och där uppgav dom att Fiat godkänner att man höjer totalvikten till 5500kg om man förstärker chassit. Vilket exempelvis inte Iveco gör. Däför ser du heller aldrig en husbil byggd på Iveco Daily chassi som har en totalvikt över 7 ton. Då är det Iveco Euro cargo chassi. samt att vår lokala Fiat verkstad bekräftar att Bilar med högre totalvikt ligger i riskzonen för haveri. Och det gäller alla växellådor från fiat, men även kopplingen brukar kunna haverera på dessa enligt verkstaden.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Så du menar att det bara gäller Fiat ?Jag har ca 35000 mil i tidigare Fiat husbilar , dock med manuell låda och till 90% av milen med släp , har aldrig haft problem med låda eller motor ./ Mvh Sevallbo

Iveco godkänner inte att husbilstillverkarna höjer totalvikten mer än Iveco använder själva. Ford och Renult har jag inga uppgifter om så där vet jag inte hur det är. Chevrolet är riktigt hårda med totalvikten. Hittar heller inga husbilar på Mercedes med högre totalvikt än Mercedes själva använder. Men detta betyder inte att det inte finns.

Det är bara Fiat som jag känner till som låter husbilstillverkarna höja totalvikten högre än vad biltillverkaren själva har.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Tankar inför investering , grisen i säcken

Från Fiats hemsida får du uppgifter på vad Fiat Ducato har för max totalvikt.
I tidningen Husbilen Test hade dom en artikelserie om chassin och där uppgav dom att Fiat godkänner att man höjer totalvikten till 5500kg om man förstärker chassit. Vilket exempelvis inte Iveco gör. Däför ser du heller aldrig en husbil byggd på Iveco Daily chassi som har en totalvikt över 7 ton. Då är det Iveco Euro cargo chassi. samt att vår lokala Fiat verkstad bekräftar att Bilar med högre totalvikt ligger i riskzonen för haveri. Och det gäller alla växellådor från fiat, men även kopplingen brukar kunna haverera på dessa enligt verkstaden.

Är du en teoretiker , läser hur det är ? Mvh Sevalllbo
 
Toppen