• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Taket på husbilen

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025
Sv: Taket på husbilen

Gomorgon husbilsvänner.
Jo jag tvättar hela bilen med biltemas fasadtvätt, sen är det en ägare av en Hugo som gav mig tippset, inte firman.
Ha en bra dag alla.
MVH KEJO 20

P

PAM 97

Guest

Hej allihop jag tvättade den gamla husbilen som var värre än Hasses med REN-FRITID och den blev skinande ren samtidigt som det är vax i, väldigt lite jobb o bra!! resultat, går inte åt mycket heller, supernöjd:mcride:

Pelle

Zodiac

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2025

Lite sent men satte och läste lite gamla inlägg, så jag kunde inte låta bli att svara på detta ämne:
Använder Husvagnstvätt på vår husbil, som inhandlas på husvagnsfirmor använt på husvagnarna i många år fungerar bra, alltså tyckte vi det kan vi använda på husbilen vi köpte i höstas fungerar lika bra det med tycker vi

F

F.d. 24280

Guest

Visst ser det så kul ut,men varför gnugga när det finns så bra tvätt för våra fritidsfordon utte i handeln.Fungerar den medel på husvagnar så fungerar den på husbilar också!Å då pratar jag om GLOBEX 80...inhandlas hos husvagn och husbilsförsäljare.Skulle tro att taket kommer att ser ut som ny :wink:utan allt för mycket jobb!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13113

Guest

Nåja, det är väl inte bara frågan om vilket rengöringsmedel man ska använda.
Hur ska man komma åt att rengöra taket?

Tål en husbil tex att man reser en stege mot den (givetvis med något skydd för att inte repa lacken) eller är det inte tillrådligt?

Själv har jag lyckan att kunna parkera husbilen nära min villabalkong och når utmärkt därifrån med en lång borste.

Jag jobbar på ett åkeri och har upptäckt att man når så mycket bättre om man tex kan parkera mot en lastbrygga och då själv stå på lastbryggan för att nå dom högre partierna av bilen.

Att vaxa bilen efter rengöringen gör att nästa tvätt går ännu lättare.

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

polerade o vaxade min bil i helgen, för en kontorsråtta som jag känns det av i armarna efter bearbetningen av hårdvaxet :) men känslan av att gjort arbetet uppväger en hel del
gjorde sidorna samt front och aktern, taket återstår, jag har precis som janotto möjligheten att stå vid en lastbrygga men den var upptagen i helgen så det får vänta tills vädret tillåter senare i sommar

Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Börjar alltid med taket -sedan går resten som en dans.

/Kurt

F

F.d. 4972

Guest

Vill här och nu TACKA KÖLIS för att vid ett tidigare inlägg varmt rekommendera lösningsmedlet Bio-Micro 2000.
Jag letade då upp en återförsäljare på nätet A Clean Partner och inhandlade en 10 litersdunk. Har nu provat varan vid ett antal olika tillfällen vid olika koncentrationer och användningsområden med förbluffande resultat. Den här soppan är faktiskt det bästa jag provat sdan tidigt 70-tal då Shells lensitil fanns i koncentrat.

Lite dyr kanske, ca 45kr/liter men effektiv.

Nu heter den nog Micro-Bio 50, vilket det står på min dunk. Säljaren nämde att de skulle byta namn på produkten.

Fick lära mig för många år sedan att man skall alltid börja tvätta nedifrån och uppåt för att eliminera ränder och flammighet som rengörningsmedlet oftast åstadkommer på en torr skitig yta om man ej hinner med att rengöra den. Så tvätta taket sist när övriga ytor är rena, rekommenderas, då slipper du få en randig bil.

/Lars

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Hej!

Tipset att ha en långskaftad borste har jag prövat och det är nästan ett måste. Den som visas på denna sida "Maria" säljs av ICA bl.a. till vilket pris vet jag inte men det finns alternativ. En liknande finns på Karlssons Varuhus för 199:-. På Överskottsbolaget köpte jag en svamp med långt skaft för 34.50, dock inte ställbart och det verkade inte som man hade lösa svampar utan då får man nog limma fast nya med vattenfast lim.
På Karlssons Varuhus fanns en mickrofibermopp med ställbart skaft för 89:-. Den var mycket användbar, det gick att tvätta utmed fönsterkanterna under den utskjutande luckan eftersom moppen är bredare än hållaren, en liten bra finess.

Jag prövade Sonax Glansschampo och det var väl bra till vanlig tvätt med de svåra fläckarna och ränderna tog det inte mycket på.

När det gäller svarta ränder och annat som asfalt använder jag Diamantvax, det brukar stå en gör-rolig göteborgare från Lindome på mässan i Jönköping och kränga detta. Det finns även i KAMAS sortiment. Det biter på det mesta men se upp med påklistrade färgränder för det tar färgen.

Ett tips som "han" brukar ge är att man på taket gör en första vaxning och sedan gör man en till som man inte polerar bort, då sitter inte smuts och insekter så hårt nästa gång man tvättar. Funkar också på fronter men ser lite matt ut i solsken. Det går att putsa av när man vill.

Campinghälsningar Curt :music-icon: :music-icon: :music-icon:

F

F.d. 29351

Guest

Äger en Burstner 572I, kliver alltid omkring på taket i tjocka goa sockar när jag tvättar o vaxar, annars är det inte lätt att komma åt mellan luckor o boxar. Har aldrig märk några problem med detta, egen vikt är 85 kg
:twitcy:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Lycklig ägare av en borste på skaft med vattengenomströmmning från Swedol. Funkar kanon, inte bara till taket utan till hela bilen. Dessutom har jag "plattformsstege" dvs en vilkbar stege som kan bli till en plattform. Finns på t ex Rusta där jag köpte min. Har gjort en förhöjning till densamma så jag kommer upp en bit. Det projektet kom egentligen från att måla om huset. Jag, 1,90 i strumplästen, når lätt upp till takfoten på huset och ger som i senaste bruk även klar överblick av taktet på husbilen utan att kliva på det. Slipper lastbryggor mm
icon7.gif

Toppen