• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av toatank

I

ingjo

Guest
Har funderingar kring hur man tömmer fasta toatankar? Jag har aldrig sett någon camping som har denna utrustningen.

Ingjo
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Tömning av toatank

För några år sedan körde vi turistbuss och då fick vi veta att varje kommun har/hade skyldighet att ha en plats för tömmning av svartvatten, gäller inte detta längre?
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Tömning av toatank

Har funderingar kring hur man tömmer fasta toatankar? Jag har aldrig sett någon camping som har denna utrustningen.

Ingjo

Det finns idag pumpar/macerator som mal allt till en Oboy liknande konsistens. Efter pumpen kan man sedan via vanlig trädgårdsslang tömma vart det nu passar där det är lämpligt. Du kan via Maceratorn pumpa 10m högt och 25 meter långt som ett ex.
Mvh
PG
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av toatank

När vi började med husbil tömde jag gråvattnet på gräsmattan. Gräset dog på en fläck liksom under hela bilen f övr. Gräs tål inte skugga. Så giftfritt är gråvattnet absolut inte.
Numera hamnar det i ett dike eller helst i grov singel på en parkeringsplats eller dylikt.
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Tömning av toatank

För några år sedan körde vi turistbuss och då fick vi veta att varje kommun har/hade skyldighet att ha en plats för tömmning av svartvatten, gäller inte detta längre?
Finland, Norge etc har väl utbyggt system för detta. läste nyligen en artikel som påpeka detta där Sverige låg illa till.
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Tömning av toatank

När vi började med husbil tömde jag gråvattnet på gräsmattan. Gräset dog på en fläck liksom under hela bilen f övr. Gräs tål inte skugga. Så giftfritt är gråvattnet absolut inte.
Numera hamnar det i ett dike eller helst i grov singel på en parkeringsplats eller dylikt.
Gråvattnet bör ju vara ofarligt för tex gräsmattan såvida man inte har kemikalier i det. Lite tvål etc från duschen bör ju inte skada miljön i någon större utsträckning kan man tycka
PG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av toatank

Elof Johnson sitt problem var sikkert at bilen sto på samme plass i lengre tid så grasset døde av mangel på lys. Vanlig gråvatn inneholder vatn og næringsemner som grasset kan nyttiggjøre seg. Har en gang fått en flekk i gresset - skulle tømme vatntanken og rørene og hadde ikke stengt av varmen på varmvatnet :oops: svidde en liten flekk med kokende vatn.

Gressmatta der husbilen pleier å parkeres vokser kraftigere enn resten av plenen - regner med at det er såperestene i gråvatnet som har sørget for dette. Unødig å fortelle at jeg veksler mellom to steder slik at jeg kan få slått gresset og det kan få tid til å hente seg inn igjen etter en periode i skyggen.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av toatank

Visst, gråvattnet hamnade ju på samma fläck hela tiden. Det tålde inte gräset.
Gräset växer ett par decimeter in under bilen, sedan finns det bara en och annan tusensköna.
Inte ens maskrosorna trivs.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av toatank

Det som knekker gresset er skyggen av bilen, hadde en periode på 2 uker som bilen sto helt i ro på samme stedet og kunne da se svekket gress. Etter noen få dager uten bilen på den plassen og gresset kom som et skudd.
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Tömning av toatank

Det som knekker gresset er skyggen av bilen, hadde en periode på 2 uker som bilen sto helt i ro på samme stedet og kunne da se svekket gress. Etter noen få dager uten bilen på den plassen og gresset kom som et skudd.

:)
Gräset är alltid grönare på andra sidan har jag fått lärt mig.

Mvh
PG
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Tömning av toatank

Visst finns det på en del campingar! Jag har själv fasta tankar i bilen och brukar åka in på något avoppsverk när jag ser skylt och det är dags. Har inte blivit nekad hittills.
Hemma lyfter jag på locket till spillvattenbrunnen i gatan och tömmer där. Det har inte killarna på kommunen något emot.
/Nisse

Som bussarna i centrala Stockholm alltså.
 

Bertil Ström

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7901
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Bra och informativt inlägg. De som inte förstår hur hantera resterna från sin husbil/husvagn, utan alltid ska hitta på egna lösningar, byter hobby eftersom de bara förstör för oss andra som kan sköta spillet.
 

Bertil Ström

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7901
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Tack V-backe 2987. Bra och informativt inlägg. De som inte förstår hur hantera resterna från sin husbil/husvagn, utan alltid ska hitta på egna lösningar, byter hobby eftersom de bara förstör för oss andra som kan sköta spillet.
 
F

F.d. 14068

Guest
Sv: Tömning av toatank

Var i Mörbylånga på skördefesten. Där har man satt upp en station på kajen för tömning av båtarnas tankar. Där ttömde jag min tank.
 
Toppen