I
ingjo
Guest
Har funderingar kring hur man tömmer fasta toatankar? Jag har aldrig sett någon camping som har denna utrustningen.
Ingjo
Ingjo
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har funderingar kring hur man tömmer fasta toatankar? Jag har aldrig sett någon camping som har denna utrustningen.
Ingjo
Finland, Norge etc har väl utbyggt system för detta. läste nyligen en artikel som påpeka detta där Sverige låg illa till.För några år sedan körde vi turistbuss och då fick vi veta att varje kommun har/hade skyldighet att ha en plats för tömmning av svartvatten, gäller inte detta längre?
Gråvattnet bör ju vara ofarligt för tex gräsmattan såvida man inte har kemikalier i det. Lite tvål etc från duschen bör ju inte skada miljön i någon större utsträckning kan man tyckaNär vi började med husbil tömde jag gråvattnet på gräsmattan. Gräset dog på en fläck liksom under hela bilen f övr. Gräs tål inte skugga. Så giftfritt är gråvattnet absolut inte.
Numera hamnar det i ett dike eller helst i grov singel på en parkeringsplats eller dylikt.
Det som knekker gresset er skyggen av bilen, hadde en periode på 2 uker som bilen sto helt i ro på samme stedet og kunne da se svekket gress. Etter noen få dager uten bilen på den plassen og gresset kom som et skudd.
Visst finns det på en del campingar! Jag har själv fasta tankar i bilen och brukar åka in på något avoppsverk när jag ser skylt och det är dags. Har inte blivit nekad hittills.
Hemma lyfter jag på locket till spillvattenbrunnen i gatan och tömmer där. Det har inte killarna på kommunen något emot.
/Nisse
Som bussarna i centrala Stockholm alltså.