• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av latrin

F

F.d. 7269

Guest
:wink:Hallå alla vänner! Vi låg nere i Ystad för några helger sedan vid reningsverket....många trevliga husklubbsmedlemar ' En sak måst vi sköta bättre tillsammans att inte tömma bilarnas latrin på bajamajorna .där står en toalett och den sköts så fint och bra av kommunen sen ser man att en av våra medlemmar går dit och tömmer. Jag tycker inte det var snyggt gjort. :wink:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Det är rätt är enkelt att få tag på tömningsställen bara man har med datorn och det stämmer enl. VV.listor. (Läget på vägarna) Nu står vi mellan Kiruna och Narvik enl lista skall vi kunna tömma här men det finns bara soptunnor och Kiruna ligger 90 km bort och Narvik ??? Man får välan hålla sig till man kommer söderöver!
Om ni står vid Torne träsk, Pessisjåkka, så skall det enligt både web och karta finnas tömning för lös latrin.
Jag kommer dit i morgon den 25:e och då blir det mail till Vägverket!
Ses vi påp Lofoten?
/Nisse
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Tömning av latrin

Nisse Du kan lugnt landa här har precis landat och kan konstatera att man skall inte lita på andrahandsuppgifter. Potta är nu tom (Bilar runtom Fi. Ty. NL N å Vi) Vi blir här i natt (13,7gr 22.07 full sol) Vi är på väg söderut efter E10 Har varit i Narvik, många på väg till Lofoten vi tar det nästa år!
handslag Morfar Bosse...
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Tömning av latrin

Ett tips vi lärde av erfaret folk för länge sedan: Gör som på vissa turistorter. Ha en liten hink med lock och påse i där allt papper läggs efter avslutat värv. Burken blir lättare att tömma och inget finns kvar att varesig märka eller reta sig på om man, hemska tanke, skulle behöva tömma under en lossriven mossbit i skogen. Givetvis lägger man tillbaka mossan. Man slipper också se skitigt blött papper klibba fast i tömningsstationen om alla gjorde på dette viset.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tömning av latrin

Ett tips vi lärde av erfaret folk för länge sedan: Gör som på vissa turistorter. Ha en liten hink med lock och påse i där allt papper läggs efter avslutat värv................................... Man slipper också se skitigt blött papper klibba fast i tömningsstationen om alla gjorde på dette viset.
.............................................................................................................

En smidigare variant är att köpa (visserligen dyrare än vanligt toapapper) Thetford's toapapper som löser upp sig fullständigt i behållaren och lämnar inga spår av papperslamsor efter sig.

;) JANKRO.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Om man har SOG-fläkt lär celluslosan i det vanliga pappret behövas för att nedbrytningen skall fungera. Nå´t kemiskt/biogiskt som säkert kan förklaras av någon som kan sån´t...

EssoJ
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Det är möjligt att Thetfords dasspapper fungerar så som det skrevs här ovan. Jag har bara köpt och använt detta papper en gång och det var i en båt. Det reulterade i att jag fick demontera hela toaletten för att komma åt kvarnen och pumpen och rensa dessa från pappersslamsor. Därefter har jag bara använt vanligt toapapper, ej de finare mjuka och blekta sorterna, i båten. De sistnämnda verkar ha en tendens att inte trasas sönder utan bli till långa pappersslamsor.

Samma sak nu i husbilen.
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Jag läser i dagens nummer av Strömstad Tidning Norra Bohuslän följande rubrik:
Husbilsägare tömde bajs i bäck!
Vad i herrans namn kunde detta då vara. Jo, att en husbil, parkerad vid Vitlycke Museum skulle ha tömt toan i en slänt mot en bäck. Inspektion gjordes av Niklas Wigfors. Där var städat och allt såg bra ut och inte alls så skräpigt som anmälaren hade påstått. Är det en förföljelse mot husbilar? Man kan undra vad som pågår.
Varma Hälsningar från ett soligt Norra Bohuslän och kör försiktigt!
BOH HBK681:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tömning av latrin

Jag läser i dagens nummer av Strömstad Tidning Norra Bohuslän följande rubrik:
Husbilsägare tömde bajs i bäck!
Vad i herrans namn kunde detta då vara. Jo, att en husbil, parkerad vid Vitlycke Museum skulle ha tömt toan i en slänt mot en bäck. Inspektion gjordes av Niklas Wigfors. Där var städat och allt såg bra ut och inte alls så skräpigt som anmälaren hade påstått. Är det en förföljelse mot husbilar? Man kan undra vad som pågår.
Varma Hälsningar från ett soligt Norra Bohuslän och kör försiktigt!
BOH HBK681:confused:

Vem är Nicklas Wigfors :confused:
Jo man kan ju undra, ingen rök utan eld :cool: :D

Gurra
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av latrin

Det här ämnet är och kommer sannolikt även i framtiden att vara ständigt aktuellt och återkommande. Det tillhör liksom en del av baksidan med husbilslivet.
Vi får verkligen hoppas att det inte finns husbilsåkare som tömmer sitt spillvatten i bäckar, vattendrag och i anslutning till öppet vatten. Så dum och korttänkt får väl ingen husbilsåkare vara?
Om detta skulle uppdagas som ett fenomen, som upprepas i samband med frikamping med husbil, ja då dröjer det säkert inte länge förrän rullgardinen verkligen går ner för oss husbilsåkare och då kanske vi mer eller mindre tvingas in på campingområdena, där det är ordnat med tömningsstationer.
Tror att vi alla måste hjälpas åt och efter bästa förmåga försöka följa alla regler och anvisningar för tömning av spillvatten. Jag hoppas på betydligt fler möjligheter till lättåtkomlig tömning av spillvatten runt om i vårt avlånga och vackra land. Inte minst för alla gästande husbilsåkare.
V-backen ;)
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Vad är lite skit i en bajamaja mot detta.
2,1 miljoner liter avföring töms av fritidsbåtar

Fritidsbåtarna vid Bohuskusten göder havet rejält. Förra året tömdes 2,1 miljoner liter orenat toalettavfall rätt ut i badvattnet. Något som inte bara innebär smittorisk, övergödning och problem för musselodlingar. Det är ju inte så trevligt med mänsklig avföring och toalettpapper på stranden i badviken.

2,1 miljoner liter avföring töms av fritidsbåtar - GT.se - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Folk från länsstyrelsen räknar "Floters" i badvikarna och jämför över statistik om hur ofta den flyter med hur många fritidsbåtar det finns och hur ofta genomsnitts människan måste göra det stora.

:cool:
 
Toppen