• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av latrin

F

F.d. 7269

Guest
:wink:Hallå alla vänner! Vi låg nere i Ystad för några helger sedan vid reningsverket....många trevliga husklubbsmedlemar ' En sak måst vi sköta bättre tillsammans att inte tömma bilarnas latrin på bajamajorna .där står en toalett och den sköts så fint och bra av kommunen sen ser man att en av våra medlemmar går dit och tömmer. Jag tycker inte det var snyggt gjort. :wink:
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Tömning av latrin

Vi var i Ystad på campingen när vi skulle tömma vårt gråvatten var det en som tömde sin toalett där. Hälsningar Ruth
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: Tömning av latrin

Nae.....tömma i en bajamajja...där går nog gränsen för mig i alla fall.
Inbillar mig att det måste ha varit yttersta nödfall i såna fall!! (typ läckande behållare el. dyl.)
Men vilken uppfattning har Ni om man tömmer på en offentlig toalett med spolning? Är det OK?
mrabarth
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Tömning av latrin

Jag tycker att man kan planera sitt behov av latrintömmning så man STÖR så lite som möjligt.
Vägverket håller ju med tömning på många ställen,använd dessa eller småbåtshamnar !!!!!.Ett tips använd inte toan för urin ,den burken kan man ju tömma betydligt lättare,så luktar det betydligt mindre i kassetan också-
Bernt
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Tömning av latrin

Längs de flesta större vägar finns det rastplatser med möjlighet att tömma latrintanken i därför avsett utrymme med möjlighet att spola ur den också. Det borde inte vara svårt att med lite framförhållning stanna och tömma tanken där. Dessutom blir det också mer hygieniskt för den som tömmer.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

En sak jag undrar över är vägverkets resonemang ang.latrintömning. I t ex. västra Götaland och i Halland finns väldigt många, men i skåne, blekinge småland finns inga alls.
mvh kent
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Tömning av latrin

Vad är det för skillnad om jag går till en bajamaja och tömmer "burken" eller går dit och drar ner brallorna?
Det är ju samma innehåll i bägge?????

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Skillnaden kanske är att när du drar ner brallorna så tömmer du förhoppningsvis inte ut 17 liter kiss och avföring .

Men det är klart att tycker du att bajamajan skall bli full för att husbilsåkare skall tömma sina latriner i dom så får ju du stå för det jag tömmer på camping/ställplats eller på rastplats där det finns tömning det har även hänt många gånger att jag har med skiten hem och tömmer i min egen toa .

Jag köpte även en extra cassette insats så jag kan skifta när den ena blir full .
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

"Skillnaden kanske är att när du drar ner brallorna så tömmer du förhoppningsvis inte ut 17 liter kiss och avföring"
Om du har tänkt på det så brukar det vara en "pyramid" av skit på bajamajorna, så det finns säkert plats för lite vätska också, blir lättare att slamsuga då också.
Töm på baksidan i anslutningsröret för slamsugaren, så slipper ni stå inne på toan och slabba, och utöka "pyramiden" :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin

Vi brukar tömma i avsedda latrintömningsanordningar när vi hittar sådana. Finns det inte så får det bli en vanlig spoltoalett om det inte finns annat folk i närheten som skulle kunna ta illa upp. Då använder jag gråvattnet för att skölja ur med och samtidigt bli av med endel sådant. Vi har aldrig tömt i torrdass eller bajamajor.

Är vi ute kortare helgturer så tömmer vi hemma i vår egen toalett.



(Vi = jag :cool: )
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tömning av latrin

Jo men det är skönt att lätta på trycket på rätt ställe:music-icon:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Tömning av latrin

Det är rätt är enkelt att få tag på tömningsställen bara man har med datorn och det stämmer enl. VV.listor. (Läget på vägarna) Nu står vi mellan Kiruna och Narvik enl lista skall vi kunna tömma här men det finns bara soptunnor och Kiruna ligger 90 km bort och Narvik ??? Man får välan hålla sig till man kommer söderöver!
 
Toppen