• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma toan

F

F.d. 22435

Guest
Är precis nybliven ägare till en lite husbil som har en toa typ Thetford. Att det går bra och tömma den på en campoingplats har jag koll på.

Men flesta resorna jag kommer att göra blir till "vildcamping" i skogen och då funderade jag lite över hur ni brukar göra med tömmningen efter en sådan resa?

Finns det några ställen där man kan tömma toan på, någon eventuell förteckning/websida som anger var det kan finnas?

Jag befinner mig Örebro med omjed.

/Åsa
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tömma toan

Jag menade inte att man skulle tömma tanken i skogen utan att man skulle uträtta sina behov utanför bilen på bästa vildmarksmanér....
Jappe

Ha, ha... Det var skitroligt... Jappe, du tar priset med dina inlägg, man kan inte annat än att få sig ett gott skratt (tack för det!). Jag vet mycket väl vad du menar eftersom jag är ofta i Norge och fiskar lax i vildmarken. Själv bor jag i en stuga med alla bekvämligheter, men man ser så mycket annat bland folk som kommit långa vägar för att fiska med dygnskort (24 timmar). Träffade en gång en flygkapten med dyr Armani skjorta, en verkligen prydlig människa. Han gick in i skogen och var där ett tag, när han kom tillbaka hade han bara halva skjortan kvar. Gissa vad han gjorde med resten? Och här pratar vi om papper, spadar osv...
Det här har visserligen ingenting med tråden att göra, tyckte bara att det var skitroligt mitt i alvaret och lärde mig en hel del nya saker : )
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Tömma toan

Ett tips som jag fått och använder från Tyskar och Österrikare. Använd handskar vid tömning. Jag har köpt Biltemas oljehandskar , kostar en 20-30 kr. Praktiskt och hygieniskt.
Engångshandskar är ännu bättre finns på apoteket 100pk , men har du bra kontakt med en lokal livsm,butik kan du säkert köpa där till bättre pris , pappergrossister har säkert oxå,
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tömma toan

En liten undran ? Ni pratar om att använda handskar av olika slag när ni tömmer toakassetten.Använder ni handskar när ni torkar er efter toabesöket?

HaDe Hasse:wub:

Jag förstår att man kan ironisera över att använda handskar etc..
Vår toakasett läcker några droppar - även den sprillans nya reservkasetten, om man bär den i handtaget och inte vågrätt.
När jag torkar mig i arschlet med papper, brukar jag vanligtvis inte komma i lika mycket närkontakt med fekalierna som vid kasett-tömningen, så jag använder engångshandskar när jag tömmer.
Jag har arbetat i sjukvården, så jag förstår vikten av handhygien. Självklart tvättar jag händerna även efter toabesök, det är bara det att det på nåt känns bättre att använda handskar när man håller på med toalettrengöring.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tömma toan

Även vi har ny kassett som läcker några droppar.
Hemma är det inga problem, jag tömmer i brunnen och spolar av med slangen, fast nu till semestern blir det handskar när det ska torkas mm i stället för att spolas av.

Peter :)
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Tömma toan

Även vi har ny kassett som läcker några droppar.
Hemma är det inga problem, jag tömmer i brunnen och spolar av med slangen, fast nu till semestern blir det handskar när det ska torkas mm i stället för att spolas av.

Peter :)

Hej. Är du säker på att den läcker? Jag trodde det också men så började jag med att innan jag drar ut kassetten så går jag in på toan och öppnar och stänger spjället en gång, mitt "läckage" försvann med detta. förmodligen finns det några droppar vatten på spjället.

// Stig
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömma toan

Det er helt normalt at det siger ner vatn fra skålen i mange minutter etter anvending. Disse dråpene blir liggende oppe på spjeldet og mesteparten renner ner i tanken om en åpner og lukker spjeldet like før en tar tanken ut av bilen.
 
Toppen