• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma toan

F

F.d. 22435

Guest
Är precis nybliven ägare till en lite husbil som har en toa typ Thetford. Att det går bra och tömma den på en campoingplats har jag koll på.

Men flesta resorna jag kommer att göra blir till "vildcamping" i skogen och då funderade jag lite över hur ni brukar göra med tömmningen efter en sådan resa?

Finns det några ställen där man kan tömma toan på, någon eventuell förteckning/websida som anger var det kan finnas?

Jag befinner mig Örebro med omjed.

/Åsa
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Tömma toan

Hej Åsa

Vi brukar tömma på rastplats som har latrin. Vissa ställplatser har möjlighet med tömmning. På camping om du inte bor där kan man få tömma mot en slant. Som sista alternativ så tömmer vi i toan hemma!

En förteckning på ställplatser där info om dem finns här på forumet, den får du tillgång till vid medlemskap :)

/Lovisa
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Tömma toan

Hej.
På dom flesta av trafikverkets rastplatser finns det möjlighet att tömma toan.
Det finns en karta att beställa på trafikverkets hemsida.

MVH

Stig
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Tömma toan

Hej! Vi bor i Örebro och brukar tömma på rastplats. Sickelsta, Björnfallet eller vid Hammarsundsbron. Försök vara 2 när ni tömmer då det är så trångt så dörren måste hållas öppen och den är tung, speciellt vid Sickelsta i norrgående. I värsta fall får vi ta det hemma och då kan vi få tanken renare också. Ha det bra på era resor.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tömma toan

Ett tips som jag fått och använder från Tyskar och Österrikare. Använd handskar vid tömning. Jag har köpt Biltemas oljehandskar , kostar en 20-30 kr. Praktiskt och hygieniskt.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Tömma toan

Ett tips som jag fått och använder från Tyskar och Österrikare. Använd handskar vid tömning. Jag har köpt Biltemas oljehandskar , kostar en 20-30 kr. Praktiskt och hygieniskt.

Engångshandskar kostar heller inte många kronor att köpa och då slipper du köra omkring med bakterier i husbilen som du skaffat vid tömningsstationen.

//Tommy
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tömma toan

Om du låter installera ett SOG-system så behöver du inte använda kemikalier i toan och då kan du tömma hemma i trekammarbrunnen (om du har någon sådan) eller i hemmatoaletten. Se bara till så att du använder ett någorlunda mjukt toelettpapper (som löser upp sig).
Vi gör också mest korta turer och mest inom fjällvärlden i Jämtland och här finns inte mycket andra val, det skulle bli långa extraturer för att hitta någon annan tömningsplats.

aake
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tömma toan

Angående dörrarna på rastplatserna så har jag sågat till en kil som jag låser dessa i öppet läge med.

Handskar använder inte jag utan jag tvättar händerna efter tömmning.Tvål och vatten finns med i husbilen.

HaDe Hasse:wub:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tömma toan

Är man långt inne i "vildmarken" så finns det ju enkla lösningar! Hur gör djuren? Uppsöker de rastplatser när de är nödiga!

Har man inga kemikalier i tanken så kan man väl göra som alla andra djur! Är man estet eller blyg så kan man ju använda spade.

Jappe

Här kan jag inte alls hålla med dig Jappe. Djuren lägger inte ifrån sig stora högar (frånsett björnen, men den sover på vintern) och använder inte papper. Spade fungerar enbart sommartid. Du vet säkert vad som händer med det man gömmer i snö?
Ta hem din egen dynga!

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tömma toan

Jag menade inte att man skulle tömma tanken i skogen utan att man skulle uträtta sina behov utanför bilen på bästa vildmarksmanér. Jag har för mig att scouterna m.fl. är bra på sådant. Papperet kan man ju ta med sig hem!

Jag har vattentoilett med kvarn och stor tank och jag vistas sällan i vildmarken numera så jag har inga sådana problem!

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tömma toan

Jag menade inte att man skulle tömma tanken i skogen utan att man skulle uträtta sina behov utanför bilen på bästa vildmarksmanér. Jag har för mig att scouterna m.fl. är bra på sådant. Papperet kan man ju ta med sig hem!

Jag har vattentoilett med kvarn och stor tank och jag vistas sällan i vildmarken numera så jag har inga sådana problem!

Jappe

Eftersom trådskaparen frågade om var och hur han skulle tömma toakasetten så trodde denne säkert liksom jag att du svarade på den frågan. Det ser för jäkligt ut till våren på den plats där någon under vintern grävt en avfallsgrop i snön. Nedgrävning fungerar enbart sommartid.

aake
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tömma toan

Ja, viss missuppfattning från min sida. Att tömma en hel toatank i skogen är inte att rekommendera. Däremot att skita i naturen behöver väl inte betyda att man skiter i naturen, om ni förstår vad jag menar!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tömma toan

Ja, viss missuppfattning från min sida. Att tömma en hel toatank i skogen är inte att rekommendera. Däremot att skita i naturen behöver väl inte betyda att man skiter i naturen, om ni förstår vad jag menar!

Jappe

OK, Jappe. Men du skrev faktiskt att "har man inga kemikalier i tanken så kan man väl göra som alla andra djur! Är man estet eller blyg så kan man ju använda spade." Svårt att tolka detta annat än som instruktion till denne nybörjare om hur man tömmer toatanken. Det är inte enbart estetiska synpunkter som ligger bakom att man inte vill se högar av avföring och papper när man lämnar vägen. Och mer än halva året är faktiskt marken frusen här hemma.

Även jag har legat i lumpen, för ett halvsekel sedan, och jag vet hur man anlägger en fältmässig latrin, men det fungerade endast sommartid på ett acceptabelt vis .

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tömma toan

Ursäkta, men jag är inte i form idag. Förmodligen lunginflammation, ska till läkaren i morgon. Det blir väl en antibiotikakur igen. Det var nog min lilla vårresa som ställde till det. Det var den sämsta vår jag upplevt i Europa någonsin!

Jappe
 
F

F.d. 22435

Guest
Sv: Tömma toan

Tack för alla svar!

Nu vet jag hur ni rutinerade husbilsfarare gör med tömning av toa, jag kommer leta på rastplatser, utrusta mig med tvål, träkil och handskar.

Till sist så vet jag självklart att man inte tömmer i skogen och om man måste skita till skogs så skall det grävas ner djupt och man bör bränna pappret som inte multnar.
 
Toppen