Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Sen tömmer man gråvatten i kassetten och går och tömmer den...kanske 2 eller 3 gånger, kassetten blir väl sköljd och allt hamnar där det ska vara...Vägverkets rastplatser har ju ofta ett rum för att tömma lösa toatankar, bra. Bättre vore med bara ett hål i marken placerat så att de flesta kan tömma sitt gråvatten och svartvatten. De med lösa tankar kan ju tömma i samma hål. Bonus om det finns en vattenkran dedikerad till tankspolning. Placera gärna hålet så att även turistbussar kommer åt att tömma sina tankar.
Vägverkets rastplatser har ju ofta ett rum för att tömma lösa toatankar, bra. Bättre vore med bara ett hål i marken placerat så att de flesta kan tömma sitt gråvatten och svartvatten. De med lösa tankar kan ju tömma i samma hål. Bonus om det finns en vattenkran dedikerad till tankspolning. Placera gärna hålet så att även turistbussar kommer åt att tömma sina tankar.
Och skogsägaren kanske tackar för gödselnPå 1920-talet började det förekomma vattentoaletter i Sverige.
Alla år dessförinnan gick det mesta direkt tillbaka till naturen.
Numer går det mesta också tillbaka till naturen, efter en massa förbrukning av
energi och färskvatten.
Toalettpapper bryts ner av naturen på 2-4 veckor.
Jag har inget problem med att tömma (gräva ner) detta avfall i naturen när
nöden så kräver. Känns t.o.m. bäst för naturen.
Med naturen menar jag givetvis inte Tantolunden och liknande platser.
// Janne
Vi hade premiär med husbil i helgen och jag börjar inse vidden av problemet med latrin och tömning.
Den fina ställplatsen i centrala Gävle var stängd för säsongen (öppen vardagar). Hittade till slut ut till en camping utanför stan, där det egentligen också var stängt men de fixade så vi kunde tömma kassetten, så jäkla snällt!
Men den fasta tanken och gråvattnet då? Var omkring Gävle tömmer man det?
T.ex Gästrike återvinnare borde ju kunna ha tömning?
Oerfarna som vi är insåg vi inte vilket helvete det skulle vara att tömma någon av dem på ett okej ställe.
Jag tror att den bensinmackskedja eller (Mcd?!) som på alla sina service ställen erbjuder enkel hantering för husbilar till en kostnad kommer få en himlans massa kunder. Tänk att smidigt kunna bli av med rubbet för ett par hundralappar och samtidigt fylla på dricksvatten nästan oavsett var man är i landet!
Borde vara varje miljömedveten kommuns mål att tillhandahålla minst ett ställe där alla kan tömma och fylla
Till han med hjärnkapasiteten, vem har uppmuntrat till att tömma i naturen?
För 1000 år sedan var vi inte sju miljarder på klotet. Kanske är det en orsak till nödvändig nyordnin.Gud..... För i 1000-tals år har människan och djuren fått lov att töma maginnehållet i naturen..
Så mange husbilar er vi vel ikke på vejene, om de gik 100 meter ind i skoven og gravede det ned (finns jo mange midler idag, skånsomme for naturen ) er det vel okayFör 1000 år sedan var vi inte sju miljarder på klotet. Kanske är det en orsak till nödvändig nyordnin.
...... jag börjar inse vidden av problemet med latrin och tömning.
Den fina ställplatsen i centrala Gävle var stängd för säsongen (öppen vardagar).
Att tömma en tjugo liters toakasett i naturen kräver en halv meters djup, hur många klarar av att gräva ett sådant hål! Det är ju bara att inse kör man HB så måste man ju kunna tömma på anvisad plats!
Kollade du tömningsstationen som ligger en bit från ställplatsen, vid Limöbåten?