• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändning av kyl Electrolux RM 4261

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har letat efter lösning på det här felet i forum både här i klubben och på andra forum men hittar inte just det problemet jag har. Mitt kylskåp startar och fungerar felfritt men den elektroniska tändningen fortsätter att ticka fram gnista trots att kylen tänt. Jag hör när det tänder och känner värmen från skorstenen och skåpet kyler bra. Med ledning av det jag hittat på forumet har jag felsökt så långt jag kunnat och ha kommit fram till en del utan att ändå hitta felet. Har rengjort och kontrollerat allt i brännaren och tändgnistan kommer som den ska och lågan brinner med fin låga, där finns inget problem som jag kan se.

När jag öppnar gasen, håller vredet i tändläge och startar automattändningen startar kylen direkt och lågan brinner sedan utan problem men tändaren fortsätter skicka gnista. När jag hade brännaren ute provade jag att blåsa ut lågan med tändaren avstängd och för att kontrollera magnetventil och termogivare. Efter en kort stund hördes ett tydligt klick och gasen stängdes av, sedan gick det inte att tända igen utan att trycka in vredet. Tolkar detta som att felet inte finns i den delen heller.

Felet ligger tydligen i tändmodulen eller signalen till modulen, och min fråga är vad som ger signal till tändmodulen att lågan är tänd?
Används spänningen som genereras av termoelementet även som signal till tändmodulen?

För att kunna gå vidare i felsökningen är jag tacksam för råd och tips innan jag drar ut skåpet, det verkar rätt krångligt att ta ut.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
" När jag hade brännaren ute provade jag att blåsa ut lågan med tändaren avstängd och för att kontrollera magnetventil och termogivare."

Hur stängde du av tändningen? Du skriver att gnistan är på hela tiden när lågan tänt.
Termoelementet håller gasventilen öppen när den är tillräckligt varm, men i ditt fall initieras gnistan när du håller vredet intryckt verkar det som.
Troligen kärvar vredet, har du försökt dra i det? Annars är det väl fel på kontakten i vredet.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tändmodulen som alstrar gnistan startas genom en strömbrytare för till / från på kyskåpspanelen. När den är tillslagen startar automattändaren att skicka gnistor till elektroden i brännaren. När det fungerar som det ska och lågan brinner känner tändmodulen av detta och stoppar modulen att skicka gnistor även om strömbrytaren är tillslagen.

Tillverkaren rekommenderar att brytaren står i läge "till" eftersom tändaren då kommer att försöka starta lågan automatiskt igen om den släcks. Det är också en indikering på om gasen är slut eftersom det hörs ett tydligt klickande.

Som svar på din fråga så stängde jag av gnistan / tändaren med knappen och det är så jag har gjort sedan felet uppstod. Som sagt så fungerar kylen men jag vill ha tillbaka funktionen att det varnar med tickandet om gasen tar slut.
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Har letat efter lösning på det här felet i forum både här i klubben och på andra forum men hittar inte just det problemet jag har. Mitt kylskåp startar och fungerar felfritt men den elektroniska tändningen fortsätter att ticka fram gnista trots att kylen tänt. Jag hör när det tänder och känner värmen från skorstenen och skåpet kyler bra. Med ledning av det jag hittat på forumet har jag felsökt så långt jag kunnat och ha kommit fram till en del utan att ändå hitta felet. Har rengjort och kontrollerat allt i brännaren och tändgnistan kommer som den ska och lågan brinner med fin låga, där finns inget problem som jag kan se.

När jag öppnar gasen, håller vredet i tändläge och startar automattändningen startar kylen direkt och lågan brinner sedan utan problem men tändaren fortsätter skicka gnista. När jag hade brännaren ute provade jag att blåsa ut lågan med tändaren avstängd och för att kontrollera magnetventil och termogivare. Efter en kort stund hördes ett tydligt klick och gasen stängdes av, sedan gick det inte att tända igen utan att trycka in vredet. Tolkar detta som att felet inte finns i den delen heller.

Felet ligger tydligen i tändmodulen eller signalen till modulen, och min fråga är vad som ger signal till tändmodulen att lågan är tänd?
Används spänningen som genereras av termoelementet även som signal till tändmodulen?

För att kunna gå vidare i felsökningen är jag tacksam för råd och tips innan jag drar ut skåpet, det verkar rätt krångligt att ta ut.
Hej! det låter som om tändmodulen inte får någon signal att lågan är tänd för den ska ju känna av om lågan slocknar och då ska den återtända igen. en nödlösning till felet är hittat är att stänga av tändknappen när lågan är tänd men då återtänder den ju inte om lågan slocknar. Men sådana fel är ju inte alltid så lätt att hitta.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Felet kan eventuellt sitta nere vid brännaren.
Termoelementet och tändstiftet får inte sitta för nära varandra.
Risken finns att gnistan hoppar över till termoelementet.

Termoelementet är fortfarande i lågan. Då brinner lågan vidare och termoelementet känner av lågan. Då kommer tickandet att fortsätta.

Vid normal drift sker det en jonisering i lågan.
Dvs att polariteten ändras. Från negativt till plus i lågan.
Gnistan upphör då. Den positiva gnistan kan inte hoppa vidare pga av polariseringen. Plus i lågan.

Kolla även att inte gnistan hoppar över till något annat än brännaren.

Mer finns att läsa i länken.

 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Ok, tack för alla svar.
Är det på det fiffiga sättet gnistan upphör så rätar det ut en del frågetecken.
När jag gick genom brännaren tidigare såg jag att gnistan hoppade lite varstans mot brännare och termoelement. Provade att lossa och vrida keramiken/tändspetsen så spetsen hamnade nedåt men då blev gnistan liten eller obefintlig hur jag än justerade. Satte tillbaka stiftet i sitt ursprungliga läge, eftersom jag vid det tillfället inte kände till att det kunde vara orsaken till felet.

Ska justera läget på tändspetsen så den hoppar mot enbart brännaren, det bästa är väl att vända den nedåt i brännaren men det fungerade som sagt inte bra när jag provade det tidigare. Ska jobba vidare med att justera läget på tändspetsen så den hamnar i lågan och enbart skickar gnistan mot brännaren.

Hur ömtålig är tändspetsen? Behöver antagligen böja den lite försiktigt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det är dålig kontakt mellan "gnistpinnen" och och gnistboxen så kan ditt fenomen uppkomma.
Gnistan från boxen går ju genom anslutningskontakten vid boxen, genom den kabeln och genom anslutningen till gnistpinnen. Den anslutningen (lite beroende av modell) är en tapp/hatt.... (Liknande den som sitter pågängad på ett vanligt tändstift, och som kan lossas beroende på biltändhattens utseende.) ....till själva gnistpinnen som sedan gör att gnistan hoppar till närmsta jord......... Inget konstigt med det :).

Gniststspänningen är ju hög och det är klös i det hela så gnistan tar sig fram från boxen till pinnen utan problem fastän det kanske är dålig kontakt någonstans på vägen. Men den lilla +spänning/m.V. som lågan skapar vid kontakt med gnistpinnen och som skall "gå bort" till gnistboxen så den vet att det brinner, och då "stänger av" gnistan kanske inte kan ta sig fram genom den dåliga kontakten vid anslutningarna. Då blir resultatet att gnistan inte slutar hoppar fast det brinner.
Termoelementet har inget att göra med att gnistan skall sluta hoppa, men på nyare kylskåp som själva väljer energislag så har däremot funktionen att gnistan slutar hoppa lite med termoelementet/elektroniken och gasolflödet att göra.

Så kolla så pinnen sitter bra i lågan. Ta bort sladden/metallklämman vid gnistpinnen och skruva bort tappen från pinnen om det går och är den modellen. Putsa gängan och dra dit tappen igen. Gör rent tappen på utsidan och gör rent metallklämman på insidan så det blir bra kontakt där. Kolla även så kabeln ser ut att ha bra kontakt till klämman. Kolla även "den lilla kabelskon" på sladden vid gnistboxen så det ser blankt och fint ut. Sedan kan det fungera som det skall.

Man kan jämföra problemet med en dålig tändkabel på en bil. Gnistan tar sig fram till stiftet, men om man ohmmäter kabeln med ett mätinstrument så visar det avbrott för den lilla mätspänningen/strömmen tar sig inte genom den dåliga tändkabeln.

Jag har för mig att det var någon som inte fick ordning på just ett sådant här fel förrän han köpte ny gnistpinne och ny anslutningskabel.
Gnistpinne med kabel2.JPG

Det finns ju en liten risk att det är något fel på boxen också, men troligast är faktiskt dålig kontakt mellan boxen och pinnen någonstans.

Och gnistpinnen skall vara riktad nedåt vid brännaren om du har den fyrkantiga keramiken. Pinnen är hård, kanske volfram eller liknande.... kan nog gå av vid kallböjning men är inte säker, eller keramiken kan spricka.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen :p, jag fick en dejavukänsla och hittade förra gången vi skrev lite om samma problem.

Klicka på länken nedan så kan du läsa om det, och som också innehåller lite mer info om termoelementet m.m.
Det var här som det inte blev bra och funkade igen utan nya delar, kabel och gnistpinne.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack än en gång.
Nu är utgångsläget i felsökningen i ett helt annat läge tack vare ovärderlig info. Framför allt funktionen på signalen till gnistboxen, det blev jag inte klok på. Ska vända gnistpinnen nedåt och kolla allt det här till helgen om det hinns med.

Hoppas att felet ligger vid gnistpinnen, gnistboxen sitter väl på skåpets översida bakom panelen och det verkar bökigt att ta ut skåpet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är inte alls säkert att boxen sitter uppe vid panelen, Har du en strömbrytare där uppe så är det ändå möjligt att själva boxen sitter nere på baksidan av kylskåpet bara en bit från brännaren.

(Måste bara erkänna att "gnistpinnen" är mitt egna påhitt av namn på den detaljen. Det finns olika benämning på den i annonser, men med namnet gnistpinnen så råder det ju ingen tvivel om vilken del man menar och vad den är till för när man skriver och förklarar:applaus:.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Hej igen.
Fullt medveten om att jag rycker i en gammal tråd så vill jag ändå göra ett avslut efter alla insatser för att lösa problemet. Som jag skrev tidigare fungerar kylen felfritt på 12V, 220V och gasol när det gäller när det gäller kylan, stänger alltså inte av eller några andra konstigheter.

Problemet är när jag kör kylen på gasol och har inte lyckats att få automattändaren att sluta ticka och skicka gnista trots att lågan tänt. Av någon anledning känner den inte av att lågan brinner. Har lagt ner åtskilliga timmar och gått genom allt vid två tillfällen nu, rengjort allt, justerat elektroden och riktat gnistan på alla möjliga håll. Gjort om anslutning mellan tändkabel och elektrod/tändpinne, lågan brinner som den ska och kan bara utgå från att allt är ok i brännaren. Ser ut som nytt där nu och eftersom gnistan kommer fram är det rimligtvis inget fel på tändkabeln heller utan felet kanske ligger i tändboxen.

På min kyl sitter boxen en bit upp på baksidan, tyvärr för högt för att komma åt från luckan. Har försökt lirka och vicka på tändkabeln där den går in i boxen men det hjälpte inte. Verkar vara en del jobb att få ut kylen för att komma åt tändboxen och även om jag gör det så är frågan hur jag går vidare. Känner inte riktigt för att köpa en ny tändbox bara för att prova sig fram i felsökningssyfte. Felet kanske trots allt ligger någon annanstans. Hade jag bara varit säker på att felet ligger i boxen byter jag den.

Känns som att enbart två alternativ återstår: Antingen att chansa på att felet ligger i tändboxen och montera ut kylen och byta tändboxen. Risken är förstås att felet är kvar och har bytt en felfri tändbox.

Andra alternativet är att inte lägga mer tid och jobb på det. Som jag gör nu är att jag startar tändaren och känner vid utloppsgallret om det kommer värme vilket kan vara lite svårt varma dagar, i bland kan jag höra när lågan tänder. När lågan tänt stänger jag av automattändningen. Nackdelen med avstängd tändare är att jag inte får någon varning via tickandet om gasen tar slut.

Hur tycker ni, lite så där allmänt hur jag ska vidare med det hela? Mer tips och råd är tacksamt om det inte redan är uttömt, eller helt enkelt leva med det som det är.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Det kan vara säkerhetsventilen ( vredet) som inte är okej av någon anledning.
Termoelementet är ansluten till den.
Det finns en del i länken som handlar om säkerhetsventilen. I senare delen av tråden.


 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nu har jag inte läst hela tråden, men dristar mig till ett svar.
Signalen från termoelementet har två uppgifter: att hålla gasventilen öppen och att stänga av glnstan när lågan brinner. Eftersom denna signal är mycket svag så måste den förstärkas av elektroniken. Eftersom gasventilen fungerar som den ska men inte gnistbildningen lutar det åt att det är elektronikboxen som är felaktig.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Var inne på det i början men fick till mig att det är två skilda system. Rätta mig nu om jag förstått fel. Som jag uppfattar det är termoelementet det som håller säkerhetsventilen öppen så länge lågan brinner. Det sitter separat vid sidan i min brännare med en ledning till säkerhetsventilen. Detta fungerar utan problem.
Sedan är det tändstiftet som är anslutet via tändkabeln till tändboxen. Det sitter för sig mitt i brännaren och skickar ut gnistan. Som jag förstår genereras en spänning i stiftet som går tillbaka till tändboxen via tändkabeln.

Har jag missförstått ....?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Var inne på det i början men fick till mig att det är två skilda system. Rätta mig nu om jag förstått fel. Som jag uppfattar det är termoelementet det som håller säkerhetsventilen öppen så länge lågan brinner. Det sitter separat vid sidan i min brännare med en ledning till säkerhetsventilen. Detta fungerar utan problem.
Sedan är det tändstiftet som är anslutet via tändkabeln till tändboxen. Det sitter för sig mitt i brännaren och skickar ut gnistan. Som jag förstår genereras en spänning i stiftet som går tillbaka till tändboxen via tändkabeln.

Har jag missförstått ....?
Tändboxen, gnistboken fungerar ungefär som tändspolen och fördelaren i en bil.
Resten har du tänkt rätt.
Normalt ska tickandet upphöra när lågan brinner. Polariteten är plus från tändstiftet som hoppar till jord. Då tickar det hela tiden. När lågan brinner ändras polariteten i lågan. Det blir en jonisering i luften som blir plus laddad. Pluss kan inte hoppa till plus därför slutar det att ticka.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack, då var jag rätt på det när det gäller termoelementet. Det har jag utesutit som felkälla när jag felsökt.

Nämdes det här med jonisering tidigare men blir inte klok på varför gnistan forsätter att hoppa hur jag än justerar läget på stiftet. Som jag ser det så har tändboxen då inget att göra med felet eftersom den alstrar gnista som den ska, och gnistan ska blockeras av joniseringen. Konstigt att gnistan inte stoppar trots alla lägen på stiftet som jag provat.

Det tyder på att felet trots allt ändå ligger vid brännaren. Kan det vara stiftet eller jordning ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack, då var jag rätt på det när det gäller termoelementet. Det har jag utesutit som felkälla när jag felsökt.

Nämdes det här med jonisering tidigare men blir inte klok på varför gnistan forsätter att hoppa hur jag än justerar läget på stiftet. Som jag ser det så har tändboxen då inget att göra med felet eftersom den alstrar gnista som den ska, och gnistan ska blockeras av joniseringen. Konstigt att gnistan inte stoppar trots alla lägen på stiftet som jag provat.

Det tyder på att felet trots allt ändå ligger vid brännaren. Kan det vara stiftet eller jordning ?
Har du kollat på baksidan av kylskåpet när det är mörkt ute.
Det kan ju vara att gnistan hoppar till något annat när lågan brinner.
El går alltid lättaste vägen dvs där det är minst motstånd.
När lågan inte brinner är lättaste vägen genom tändstiftet.
Om det är ett brott eller något annat fel och lågan brinner kanske gnistan hoppar till något annat. Det är dock större motstånd i den kretsen än genom tändstiftet.
Oj nu blev det blev krångligt.

Det går delvis att jämföra med ett tändstift till en motor.
Porslinet på stiftet har flera fördjupningar.
Avståndet till elektroden är kortare genom stiftet än på utsidan.
Då förhindras krypströmmar på utsidan av stiftet.
 
Toppen