• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt mobilt internet?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Svenskt mobilt internet?

Var inne på BBBs hemsida och fick reda på att Tele2 har ett sammarbete med BBB. Så här står det (hur man nu ska tolka detta, rena "snurran"):

Information till dig som är Tele2-kund
Telenor Broadband AB har förvärvat Tele2:s fasta tjänster levererade via kabel-tv och fiber-lan. Genom detta kommer du framöver att få tillgång till Bredbandsbolaget som tjänsteleverantör. Bredbandsbolaget är Telenors leverantör av fast och mobilt bredband, tv och bredbandstelefoni, och har en av Sveriges snabbaste bredbandsuppkopplingar och kanalpaket för alla smaker.
 
B

BernthåInger

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Mini-router Huawei E5372T
Laddningsbar med batteri och kan laddas via USB port.

BernthåInger
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Har just bytt till AllTele. Har precis satt in kortet på en sticka. Kostar 77:-/månad obegränsad surf. AllTele använder Telias G4 nät. Har även satt in ett kort på villalarmet, kostar 18:-/månad plus 0,18:-/minut. Förhoppningsvis blir det inte så många uppringningar på larmet. Kolla AllTele, om inte jag blir blåst så tycker jag det verkar väldigt bra. Ska se när räkningen kommer, om de lagt på en massa extraavgifter, för då lämnar jag tillbaka alltsammans. Ingen bindningstid.
:yes:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Dock är Hallon bara 3G

Aha,, nya frågeställningar. Räcker det med 3G?
Eller är 4G ett måste?

:confused:

Hallon har surfmängderna jag tror mig behöva (gissning) men räcker 3G för att kolla på youtubefilmer som exempel?

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svenskt mobilt internet?

Aha,, nya frågeställningar. Räcker det med 3G?
Eller är 4G ett måste?

:confused:

Hallon har surfmängderna jag tror mig behöva (gissning) men räcker 3G för att kolla på youtubefilmer som exempel?

mvh jocke

Det räcker gott, även när det gäller HD.
4G är dock överlägset snabbast när man vill spara bilder och video i "molnet".
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Okej, då blir det ett Hallon kontantkort, några bilder blir nog uppladdade men filmerna kan man vänta med tills man kommer hem.

mvh jocke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Svenskt mobilt internet?

Har just bytt till AllTele. Har precis satt in kortet på en sticka. Kostar 77:-/månad obegränsad surf. AllTele använder Telias G4 nät. Har även satt in ett kort på villalarmet, kostar 18:-/månad plus 0,18:-/minut. Förhoppningsvis blir det inte så många uppringningar på larmet. Kolla AllTele, om inte jag blir blåst så tycker jag det verkar väldigt bra. Ska se när räkningen kommer, om de lagt på en massa extraavgifter, för då lämnar jag tillbaka alltsammans. Ingen bindningstid.
:yes:

Ringde Alltele igår och de erbjudanden jag fick var:
1. 21 MB/sek och 15 GB/mån för 209:-/mån
2. 7 MB/sek och 2 GB/mån för 129:-/mån

Beställas ca 2 w före start och med 1 mån uppsägningstid

Du tycks ha fått ett mycket bättre erbjudande trots att jag redan är kund med bredband via fiberoptisk kabel och internettelefoni. Hur kan det komma sig?

aake
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Har just bytt till AllTele. Har precis satt in kortet på en sticka. Kostar 77:-/månad obegränsad surf. AllTele använder Telias G4 nät. Har även satt in ett kort på villalarmet, kostar 18:-/månad plus 0,18:-/minut. Förhoppningsvis blir det inte så många uppringningar på larmet. Kolla AllTele, om inte jag blir blåst så tycker jag det verkar väldigt bra. Ska se när räkningen kommer, om de lagt på en massa extraavgifter, för då lämnar jag tillbaka alltsammans. Ingen bindningstid.
:yes:

Ingen bindningstid är ju bra, men är det någon uppsägningstid?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Svenskt mobilt internet?

Tack Jocke, tråden är mitt-i-prick!

Mitt val bygger på max GB (40 GB) för pengarna, max Mbit/s inom 3-4 G med best utbyggda/spridda nät, ingen bindningstid, inga startavgifter, inga "dolda" avgifter, max 1-månads uppsägning och minst månadskostnad i skrivande stund. Om det sedan fungerar som det är tänkt är en annan femma som kommer att visa sig efter sommarens strapatser...

...& så här blev det:
UT.jpg

Visserligen fick jag köpa eget modem (inbyggt i den portabla 12V routern som jag kan ha med mig överallt i fickan) + egen antenn(er), men då slapp jag bindningstid och andra kostnader. Klart att man blir bunden att betala för utrustningen (liknar Hypotekslån) då operatören vill ha betalt för att ligga ute med egna pengar.
Funkar det inte, då får jag leta vidare efter 1-månads uppsägning á 199:-
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Ringde Alltele igår och de erbjudanden jag fick var:
1. 21 MB/sek och 15 GB/mån för 209:-/mån
2. 7 MB/sek och 2 GB/mån för 129:-/mån

Beställas ca 2 w före start och med 1 mån uppsägningstid

Du tycks ha fått ett mycket bättre erbjudande trots att jag redan är kund med bredband via fiberoptisk kabel och internettelefoni. Hur kan det komma sig?

aake

Jag har bara gått in på AllTele, där finns uppgifterna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svenskt mobilt internet?

aake Alltele/Universal har 2 produktfamilier! Du har fått tilbud på de med inkludert samtaler og SMS, mens den Uno og Jocke har valgt er den andre med 18 øre minuttet. Allinclusive utgaven kommer fra Alltele og 18 alternativet er fra Universal før sammenslåingen. Nå finnes begge serier under begge bolagsnamn. De bruker 1 mnd oppsigelse på sine avtaler.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Svenskt mobilt internet?

Upptäckte att Wifog gratiskort passar mig utmärkt till routern i husbilen. Är gratis så länge man vill om man tittar på reklam (max2gb/mån). Betalar man 169:- får man 5gb som kan användas i 100år (japp 100år enligt deras hemsida). Nackdelen är att det bara är 3g. Wifog använder 3 nätet.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Nu börjar jag nog få ordning på torpet.
Det blir tre simkort med under sommaren:
Telia kontantkort, fylls på via min banks hemsida efter behag.
Halebop, mitt telefonabbonnemang har 2Gb varje månad och idag kom ett ebjudande om 8Gb för ett par hudringar extra. Vet ej om jag ska nappa på det men behövs det så gör jag det
Hallon, 20 Gb kom på posten för ett par dagar sedan. Går också att fylla på men jag har inte undersökt närmare om hur man gör eller vad det kostar.

Som ytterligare backup finns min frus abbonnemang hor Halebop, 2Gb till samt möjlighet att köpa 8Gb för 200Kr.

Det ska nog ordna sig det här och jag kan konstatera att vi gjorde av med ca 5Gb på tre dagar i husbilen för nån vecka sedan, två vuxna och två barn som spelar en del och tittar en del på youtube, det knepiga var att jag bara hade 4Gb att tillgå? :confused: Räkneverken kanske inte riktigt stämmer eller nåt.
Lärdomen efter vår första långhelg med husbilen med bra internet är att jag ska se över allas telefoner så det inte uppdaterar appar automatiskt och se till så att spelen via origin (med flera antar jag) är nedladdade i husbilsdatorn innan vi lämnar hemmet. :oops:

Våra resor i år kommer dessutom uteslutande vara inom sverige (så är det i alla fall bestämt men vem vet...) och telefonbutiker brukar inte vara omöjliga att hitta på om behov uppstår. :)

Återstår att se om kortet från Hallon bjuder på något motstånd eller några andra överaskningar när det åker in i routern. :D

mvh jocke
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Tecknade i dag Telia 6Gb för 99 kr ingen bindningstid 1 mån uppsägning
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenskt mobilt internet?

Bra pris men jag känner mig samtidigt lite dum för att jag inte förstår riktigt...
Varför har man en uppsägningstid om det inte finns någon bindningstid? :confused:

mvh jocke
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Svenskt mobilt internet?

Tack Jocke, tråden är mitt-i-prick!

Mitt val bygger på max GB (40 GB) för pengarna, max Mbit/s inom 3-4 G med best utbyggda/spridda nät, ingen bindningstid, inga startavgifter, inga "dolda" avgifter, max 1-månads uppsägning och minst månadskostnad i skrivande stund. Om det sedan fungerar som det är tänkt är en annan femma som kommer att visa sig efter sommarens strapatser...

...& så här blev det:
Visa bilaga 96836

Visserligen fick jag köpa eget modem (inbyggt i den portabla 12V routern som jag kan ha med mig överallt i fickan) + egen antenn(er), men då slapp jag bindningstid och andra kostnader. Klart att man blir bunden att betala för utrustningen (liknar Hypotekslån) då operatören vill ha betalt för att ligga ute med egna pengar.
Funkar det inte, då får jag leta vidare efter 1-månads uppsägning á 199:-

Universal telecom

Detta tänkte jag byta till i augusti. Lång näsa fick jag idag när jag kollade upp på Universal telecom.
Man har höjt till..........

UT.jpg

Synd för det var verkligen prisvärt.

Har idag Comviq 20 Gb 190:-/månaden hemma och Tele2 20 Gb 149:-/månaden i husbilen. Är nöjd med båda lösningarna. Kommer att byta till Tele2 hemma också om inte Comviq sänker priset eller ger mig 20 Gb till.... :twitcy::spinny:
 
Toppen